Rosa Vasquez - Marta Milans Victor Vasquez - Cooper Andrews
Trollkarlen - Djimon Hounsou Billys mamma - Caroline Palmer
Dr. Lynn Crosby - Lotta Losten Thaddeus pappa - John Glover
Freddy som superhjälte - Adam Brody Mary som superhjälte - Michelle Borth
Darla som superhjälte - Meagan Good Eugene som superhjälte - Ross Butler
Pedro som superhjälte - D.J. Cotrona Emma Glover - Andi Osho

1974 transporteras den lilla pojken Thaddeus Sivana till en magisk värld, där en magisk trollkarl förklarar att han letar efter någon med gott och rent hjärta att kunna ta över alla hans magiska krafter. Dessvärre anser han inte att Thaddeus är värdig krafterna, och han skickas tillbaka. Ända sedan den dagen blir han besatt av att hitta tillbaka till det magiska riket och ta över trollkarlens krafter. I nutid i Philadelphia försöker 14-åriga Billy Batson desperat att hitta sin mamma, efter att han många år tidigare råkat komma ifrån sin mamma under en karneval och varken han eller socialtjänsten har haft någon framgång med att hitta åt hans mamma. Därför rymmer han från alla fosterhem, och blir nu placerad i ett grupphem som Victor och Rosa Vazquez driver - där bor redan fem andra fosterbarn, Mary, Pedro, Eugene, Darla och Freddy, och fastän Billys första instinkt är att fly igen så blir han vän med Freddy.

Strax därpå hamnar Billy i samma magiska värld med trollkarlen Shazam, och efter väldigt många års letande anser han sig ha valt rätt och erbjuder Billy alla hans magiska krafter. Det enda han behöver göra är att säga trollkarlens namn Shazam för att förvandlas till en superhjälte; komplett med muskulös kropp, dräkt, övermänsklig styrka och förmåga att överleva alla vapen. Han och Freddy börjar genast experimentera med vilka förmågor Billy har, och postar klipp på YouTube. Men varför använda superkrafter till att rädda oskyldiga eller för mänsklighetens bästa, när man istället kan skryta över sina förmågor på nätet och stila för alla man träffar över hur fantastisk man är...? Men de dagarna får ett snabbt slut när han ställs öga mot öga med Thaddeus Sivana, som nu fått de Sju Dödssyndernas magiska krafter...

Efter att de flesta superhjältefilmer under senare år blivit mörkare och mörkare, och som vanligtvis tar sig själva på blodigt allvar - tvärtemot hur många uppfattade serietidningarna som barn - är det hög tid med en film som inte tar sig själv på så stort allvar utan som vågar vara båda humoristisk, charmig och med glimten i ögat; men som samtidigt ändå har en allvarlig grundstory kring fosterhem och barn som inte känner sig hemma någonstans. I stil och upplägg är den här filmen inte helt olik Deadpool, och om man vore lite konspiratoriskt lagd hade man nästan misstänkt att det här är DC Comics försök att mjölka in pengar på deras egen version av Deadpool. Det är dock en lite orättvis jämförelse, bland annat då Shazam inte handlar om någon befintlig superhjälte utan helt nya karaktärer som inte är någon uppenbar drift på befintliga sådana. Om det är positivt eller negativt är väl kanske en smaksak, men oavsett vilket har Shazam! blivit en förvånansvärt bra och underhållande film.

Det är charmigt och roligt, och man får skratta en del åt rollfigurer, situationer och repliker. Jag uppskattar också att det rör sig om relativt intelligent humor, med en del satir och parodiska inslag, men helt befriat från "kiss och bajs"-humor och med relativt lite slapstick-komik. Det är alltför ovanligt i dagens läge, och är en glädjande överraskning. Filmen tar också sig själv på lagom stort allvar - tillräckligt så att man ska tro på rollfigurerna och premissen, men utan att det är så allvarligt så att man ser det som en mörk och seriös film. Här finns rikligt med charm och flera intressanta rollfigurer som i alla fall hinner få vissa nyanser; och jag uppskattar det intressanta och viktiga ämnet kring utanförskap och fosterhem.

David F. Sandberg har på ett skickligt sätt lyckats att bredda målgruppen, och göra en familjevänlig superhjältefilm som fungerar både för barn, ungdomar och vuxna. Allt är gjort med glimten i ögat och med relativt lite våld, så det rör sig om en barnvänlig film som även barn ska kunna se; men som samtidigt innehåller många beståndsdelar som fungerar för alla åldrar. Det är en svår konst, men filmteamet har lyckats över förväntan och åstadkommit en film som fungerar bra för både barn och vuxna. Det medför visserligen att det för vuxna kan uppfattas något tamt mellan varven, och att det finns vissa förenklingar, men i och med den humoristiska och lättsamma stilen kan jag köpa det.

Samtidigt hade jag dock väntat mig ännu mer humor, och fastän man får skratta då och då så är det ingen direkt stor skrattfest. Filmen kategoriseras som en komedi, men i så fall är det en ganska blek sådan då det långt ifrån är allt som faktiskt är genuint roligt. Allt är visserligen gjort med glimten i ögat och utan att ta sig själv på allvar, men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt; och det är bara ibland som man riktigt kan känna så av Shazam!. Jag hade gärna sett ännu mer humor och ett större fokus på humor, men den humor som finns fungerar ändå ganska väl. Actionscenerna känns också ganska tråkiga och urvattnade, och innehåller inte minsta lilla originella inslag utan är bara bleka kopior av actionscener i andra superhjältefilmer som det redan går tolv på dussinet av.

Tempot är också något ojämnt, och några av de lugnare scenerna känns lite långsamma och repetitiva. Jag förstår heller inte riktigt vitsen med greppet att Billy förändras totalt till utseendet när han blir superhjälte - det rör sig inte bara om dräkter och krafter, utan han förändras i utseendet till en fullvuxen man. Jag hade föredragit om han kunnat få övernaturliga krafter i sin ordinarie kropp, istället för att fokusera så mycket på att helt byta kropp och utseende. Trots allt borde det viktiga vara vad man kan göra och vilka förmågor man har, hellre än att man i hjälteskepnad plötsligt är en muskulös och vältränad vuxen man. Jag tycker att det förtar en del av filmens fina budskap, och att det känns något felfokuserat. Thaddeus Sivana hade också förtjänat en mer genomarbetad bakgrundshistoria och motivation till sitt agerande - att han helt enkelt är ond och bara vill ta över världen, utan någon uppenbar anledning varför, duger liksom inte i dagens läge.

Shazam! är en underhållande och charmig film, som inte tar sig själv på något större allvar och som därigenom också lyckas att satirisera och parodiera med glimten i ögat och lagom mycket självdistans. Det är inte alltid så roligt som jag hade önskat, men likväl en humoristisk film där man får skratta då och då. Det är engagerande, spännande och bitvis riktigt intensivt, även om inte alla scener fungerar riktigt så bra som jag hade önskat. Men jag uppskattar bakgrundshistorien kring Billys mamma och fosterhemmet, och det medför en extra krydda till berättelsen. Det är skickligt att lyckas få till en film som fungerar för alla åldrar utan att vara någon renodlad barnfilm, och för det förtjänar David F. Sandberg en eloge. Jag är lite kluven till en del av greppen i filmen, men samtidigt har den en skön stil med en lagom avslappnad stil varför den överlag upplevs engagerande. Filmen är inte riktigt så minnesvärd som jag hade önskat, men det är ändå en trevlig och sevärd film som är väl värd att se för alla som uppskattar en mer lättsam superhjältestil utan den mer mörka stämningen som filmerna på senare tid utnyttjat. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, och det är absolut en film värd att se; men som samtidigt också hade kunnat bli ännu bättre.

Recensionen skriven: 8 april 2019
Senast uppdaterad: 8 april 2019

Recensionen har lästs 1810 gånger av 1077 personer, sedan den 8 april 2019