Margaret - Rebecca Gooden Tony - Justin Braine
Sylvia - Sonia Todd Sam - Chris Haywood
Ben Rosen - Nicholas Bell Rachel - Marta Kaczmarek
Isaac Stern - Randall Berger Jim Minogue - John Cousins
Cecil Parkes - John Gielgud Jessica - Ella Scott Lynch
Gillian - Lynn Redgrave

Den australiensiska pianisten David Helfgott, född 1947, ansågs vara ett underbarn som ung; och klarade av mycket avancerade klassiska musikaliska stycken på piano. Under 1970-talet diagnostiserades han med schizofreni, men trots det är han fortfarande verksam som pianist än idag. 1996 gjordes en film i Australien baserat på hans liv som fick titeln Shine. Den blev nominerad till ett flertal oscars för bl.a. bästa film och bästa manus, men vann enbart för bästa manliga huvudroll (Geoffrey Rush). Filmens äldre DVD-utgåva är numera utgången, men en nyutgåva släpptes i februari 2008 i Sverige. Därför passar det bra att ta sig en titt på filmen nu. I filmen får vi lära känna David Helfgott från barndomen - gissningsvis omkring 10 år gammal - och fram tills han gifte sig med astrologen Jillian i mitten av 1980-talet. Redan från tidiga år visade han att han var en mycket duktig pianist. Men hans pappa Peter var dominerande och hård, och behandlade David periodvis mycket hårt. Han kontrollerade Davids liv stenhårt, och ville utmana honom till varje pris - därför såg han till att alltid välja de svårast tänkbara pianostyckena där David skulle tävla eller uppträda. När David blir erbjuden chans att studera i USA, ser Peter till att förbjuda David från att åka; då han inte kan tänka tanken på att splittra familjen. När David senare blir erbjuden stipendium till Kungliga Musikhögskolan i London sticker han dit, trots faderns uttryckliga förbud - men till ett högt pris.

Jag är inte alltför insatt i David Helfgotts liv, så jag kan inte uttala mig om hur väl filmen stämmer överens med verkligheten. Uppgifter från familjemedlemmar har exempelvis delade meningar om huruvida fadern verkligen behandlade David så illa som filmen visar på. Men då filmen gjorts i samarbete med David Helfgott själv, och regissören Scott Hicks dessutom tydligen har gjort omfattande research och pratat med släktingar till David, så gissar jag att filmen troligen ligger ganska nära sanningen. En del viktiga händelser har dock hoppats över - bl.a. har tydligen David varit gift en gång tidigare, som inte ens nämns i förbifarten i filmen. Det känns inte helt rätt i mina ögon, det borde åtminstone ha tagits upp i mindre utsträckning. Två av Davids syskon har också helt utelämnats ur filmen, vilket är mer förståeligt - fler rollfigurer att hålla isär och lära känna, ökar förstås risken att filmen blir rörig eller svårfattlig. Men det är utan tvekan en mycket bra film, med en fascinerande och intressant story. Fotot är utmärkt, och filmfotografen har gjort ett mycket bra jobb. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och den australiensiska skådespelaren Geoffrey Rush fick mycket välförtjänst en oscar för bästa manliga huvudroll - hans insats är utmärkt, och han lyckas att porträttera den schizofrena David på ett trovärdigt och övertygande sätt. De har även lyckats hitta någorlunda lika skådespelare till David som barn och ungdom, som gör att tre personer alltså spelar samma rollfigur i olika tidsperioder. Det är riskfyllt, men här har man lyckats riktigt väl. Hans pappa Peter spelas dock enbart av en enda skådis genom hela filmen, Armin Mueller-Stahl. Han gör visserligen en bra rolltolkning, men det ser inte helt trovärdigt ut att Peter inte tycks åldras eller förändras mycket alls under hela filmen. Jag förstår om det av praktiska skäl inte varit möjligt att låta fadern spelas av mer än en skådis, men det borde åtminstone ha varit möjligt att sminka Armin och liknande, för att få honom att åldras lite mer trovärdigt. Trots allt betvivlar jag att Peter var en vampyr, som förblev samma ålder hela livet... I filmen görs också lite väl stora hopp i Davids liv, och det är bara vissa nyckelhändelser från hans barn- och ungdomsår som vi får se. Det är visserligen förståeligt av rent praktiska skäl - man kan ju ogärna börja blanda in hur många skådespelare som helst för att spela samma rollfigur, och även med smink går det förstås inte att trolla alltför mycket - men det hade varit önskvärt om vi åtminstone fått veta som hastigast om andra händelser i hans liv. Det nämns heller aldrig vare sig åldrar eller årtal, vilket jag hade föredragit för att få lite klarare besked om hur lång tid som egentligen gått mellan olika händelser. Shine har också ett lite ojämnt tempo - ibland känns den ganska seg, medan den ibland går mycket snabbt framåt. Framförallt hakade jag upp mig över att Davids blivande fru Gillian syns under mycket kort tid - de gifter sig strax efter att vi fått se personen för första gången. Det verkar inte särskilt trovärdigt, och det hade behövts att faktiskt få se någonting om varför Gillian blir intresserad av David. Det finns även vissa andra frågetecken som aldrig reds ut till fullo, vilket är beklagligt. Jag tyckte heller inte att filmen kändes alltför gripande, och jag var aldrig i närheten av att gråta under filmens gång - trots att ämnet borde göra den mycket gripande. Jag kan dock inte helt sätta fingret på vad som orsakade att den inte blev helt berörande, eller vad man hade kunnat göra åt det. Men trots bristerna är det utan tvekan en mycket bra film, som överlag känns intressant, välgjord och trovärdig. Den har även vacker pianomusik, och merparten av musiken spelas av den riktiga David Helfgott. Jag är tveksam till om filmen håller att ses om flera gånger, men den bör definitivt ses åtminstone en gång av de flesta - oavsett ålder och filmsmak.

Senast släpptes Shine på DVD av Atlantic Film år 2005 - en utgåva som numera är utgången. När den nu släppts i nyutgåva 2008, är det istället Noble Entertainment som släpper den. Bilden återges i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, men det är en sanning med modifikation. Såvitt jag kan avgöra rör det sig nämligen i själva verket om en 4:3-bild, som felaktigt innehåller bildinformation som talar om att bilden är i Widescreen. Det får den mindre roliga effekten att bilden återges i fel proportioner, så att alla personer som ihoptryckta ut på en 4:3-TV - det som borde varit i 4:3 fullskärm har alltså pressats ihop för att istället visas i Widescreen. Har man en Widescreen-TV ser personerna istället väldigt breda ut, eftersom bilden där borde visats med svarta fält på vänster- och högerkanten, men istället tar upp hela skärmen. Det är en mycket svag brist, och jag förstår inte hur någon som jobbar med DVD-authoring kan göra ett så stort misstag - själva bilden är alltså lagrad korrekt, men har fått felaktiga flaggor som talar om att det rör sig om en anamorfisk bild (när det inte är det). Omslaget anger formatet som "4:3 Letterbox Widescreen", något som alltså inte stämmer. Till råga på allt, så verkar denna 4:3-bild inte ens vara filmens originalformat. Enligt de flesta Internet-källor spelades filmen in i 1,85:1 (.d.v.s ett Widescreen-format aningen bredare än formatet på en Widescreen-TV), vilket mest troligt innebär att filmen här återges i s.k. Pan & Scan med vänster- och högerkanterna avkapade. Ljudet är i vanlig stereo. Det låter osannolikt att en film som hade biopremiär 1996 bara skulle ha spelats in i stereo, men jag hittar inga säkra uppgifter på vilket som är det ursprungliga ljudformatet. Både den australiensiska och amerikanska DVD-utgåvan verkar i alla fall ha 5.1-ljud, så vare sig det är originalformatet eller inte, så ser jag inget skäl till att inte försöka få med samma ljudformat här. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns heller ingen textning för hörselskadade på något språk. När man matar in skivan i DVD-spelaren möts vi av varningstext på engelska i fem sekunder, därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyerna är har rörliga bakgrunder från filmen, och är relativt stilren men enbart på engelska. Då det inte visas någon språkvalsmeny innan huvudmenyn, innebär det att man måste gå in på inställningsmenyn under huvudmenyn om man vill se filmen med någon textning alls (annars visas filmen utan text). Inte helt användarvänligt, i synnerhet inte om man inte behärskar engelska, då det kanske inte är helt problemfritt att få på den svenska texten.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Once seen forever remmembered" (observera felstavningen). Den är på 25 minuter, och innehåller intervjuer med regissören och några av skådespelarna, varvat med scener från filmen. Intervjuerna är intressanta och en hel del matnyttigt framkommer, men tyvärr förekommer alldeles för många och långa utdrag ur filmen. Om det inte fanns mer material än så här, så borde i så fall dokumentären ha kortats ner kraftigt genom att en del av filmklippen tagits bort - inslaget hade nog kunnat klippas ner till hälften, utan att påverka det väsentliga. Det verkar märkligt nog som att dokumentären är danskproducerad, då namnskyltar och sluttexter står på danska. Därefter hittar vi skriftliga biografier och filmografier för tre av skådespelarna samt regissören Scott Hicks. För åtminstone ett par av skådespelarna är det ganska utförliga biografier, men var har alla andra medverkande tagit vägen...? Slutligen hittar vi en ursprunglig australiensisk biotrailer för filmen, som tillför måttligt mycket. Där tar det roliga slut... Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, utan återges enbart på engelska. Då en del av intervjuerna i bakom kulisserna-featuretten har ganska bred australiensisk dialekt, så är det inte alltid helt problemfritt att förstå vad som sägs. Trots att dokumentären ser ut att vara gjord i Danmark, finns alltså inte ens dansk text. I bl.a. Australien har filmen getts ut i en betydligt mer påkostad utgåva, som enligt uppgift bl.a. innehåller intervjuer, kommentatorspår och diverse minidokumentärer. Där är också filmen i rätt Widescreen-format och ljud i Dolby Digital 5.1. Därför är det beklagligt att Noble Entertainment inte verkar ha ansträngt sig för att licensiera åtminstone merparten av det extramaterial som framställts för filmens australiensiska DVD-utgåva. Den stora missen med Pan & Scan-bild i 4:3-format som felaktigt visas i Widescreen med felaktiga proportioner är också mycket svagt, och likaså att enbart återge stereoljud när det tydligen finns surroundljud att tillgå från utlandet.

Recensionen skriven: 7 mars 2008
Senast uppdaterad: 7 mars 2008

Recensionen har lästs 4566 gånger av 2611 personer, sedan den 7 mars 2008