Manusförfattare: Lars Mering
Simon - Dejan Cukic Malou - Tuva Novotny
Carsten - Robert Hansen Marianne - Solbjørg Højfeldt
Søs - Mille Dinesen Stefan - Joel Kinnaman
Lotte - Laura Drasbæk Poul - Claus Bigum
Gustav - Rafael Edholm Kerstin - Sara Indrio Jensen

En genre som det alltid gått tolv filmer på dussinet av är romantiska komedier, som trots få överraskningar oftast lockar stora publiker och lyckas att underhålla de flesta. Det gäller även i Danmark, men det finns nog skäl för de flesta att kännas lite skeptiska inför Simon & Malou, då regissören tydligen inte velat framstå med namn och för- och eftertexterna istället innehåller allt utom regissör. Ursprungligen var Lasse Spang Olsen tänkt att regissera filmen, men efter kreativa oenigheter lämnade han projektet innan själva inspelningen påbörjats, och kvar blev debutanten Theis Mølstrøm Christensen som crediterad "teknisk regissör"; och eventuellt någon ocrediterad regissör. Filmen gick upp på bio i Danmark med ganska bra publiksiffror, men har trots viss svensk inblandning i Sverige släppts direkt på hyr-DVD.

Historien kretsar kring den svenska karriärskvinnan Malou från Stockholm, som är en framgångsrik advokat och nu fått jobb på en fin advokatbyrå i Köpenhamn med möjlighet att kunna bli delägare. Trots att hon har en stadig pojkvän hemma i Stockholm tvekar hon inte en sekund på att ta jobbet, och flyttar till Köpenhamn där hon ordnat en lägenhet. Hon får sig dock en chock när hon väl kommer till lägenheten, och märker att den redan är bebodd. Den tidigare hyresgästen, den bohemiske "strulpellen" Simon, skulle nämligen flytta ihop med sin flickvän när hon gjorde slut med honom. I all uppståndelse glömde han bort att avbryta uthyrningen, så plötsligt står Malou i dörren. Efter stor tveksamhet går hon trots allt med på att Simon ska få bo kvar några dagar i lägenheten tillsammans med henne, då han inte har någon annan stans att ta vägen. Men det blir inte enkelt, då de är så olika som två personer överhuvudtaget kan bli...

Det finns ingenting originellt med Simon & Malou, utan det här är en klassisk romantisk dramakomedi i traditionell stil som följer alla de vanliga mallarna för genren. Men samtidigt är det en intressant grundstory och relativt genomarbetade rollfigurer. Det är lätt att engageras i storyn, och inledningsvis tyckte jag det var en riktigt trevlig och charmig film med lagom utvecklad humor. Om bara filmen hade fortsatt i samma stil, så hade allt varit frid och fröjd.

Problemet är att manusförfattarna verkar ha ansett att grundstoryn inte räckte till, och därför försökt att spetsa till det hela med alltför överdrivna och tillspetsade situationer och händelser, där trovärdigheten snart sjunker till botten och där det snabbt börjar kännas som alldeles för mycket av det goda. Alltför stor vikt läggs åt förvecklingar av alla tänkbara slag, vare sig det verkligen är logiskt i sammanhanget eller inte. Vid ett flertal tillfällen går humorn överstyr rejält, och filmen börjar kännas som rena rama farsen. Kanske är det avsiktligt, men jag tycker inte att fars och buskis passar in i en traditionell romantisk komedi; särskilt inte i den höga utsträckning som skett här. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, och ibland känns det mest allmänt löjligt och tramsigt. Det blir heller inte bättre av att den narrativa strukturen är minst sagt övertydlig, och manusförfattaren har lagt in de mest absurda situationer för att förhindra att Simon ska kunna flytta från lägenheten. Förvisso är det ju en nödvändighet för storyn, men nog borde det ha gått att lösa på ett lite mer trovärdigt och subtilare sätt.

Men Simon & Malou är absolut inte en dålig film på något sätt. Poängen med en komedi är trots allt att underhålla, och på den punkten lyckas filmen relativt väl. Det är trots allt ganska roligt, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Någon enorm skrattfest är det inte, men med lagom stora skratt relativt ofta kommer man ganska långt och vid några få tillfällen blir det också riktigt klockrena komiska poänger som är omöjliga att värja sig mot. Problemet är bara att när det blir som mest tillspetsat och överdrivet, så blir det inte längre roligt utan mest allmänt pinsamt. De två centrala rollfigurerna Malou och Simon är båda två ganska mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna båda två på ett fullt tillfredsställande sätt. De är också någorlunda sympatiska, och därför bryr man sig om vad som kommer att hända. De flesta andra karaktärer är dock mer endimensionella, och värst är det med Malous pojkvän Stefan som är det mest stereotypa och platta som världen någonsin skådat.

Jag kan inte förneka att filmen har en viss charm, och mellan varven är det riktigt bra och underhållande. Helhetsintrycket sjunker dock av att det är bland det mest förutsägbara som världen någonsin skådat. Utgången är given från första början, och i stort sett alla förvecklingar och händelser behöver man inte direkt vara något geni för att förutspå. De allra flesta romantiska komedier är väl i och för sig mer eller mindre förutsägbara, men oftast brukar det åtminstone finnas en del överraskningar efter vägen mot det (oftast) uppenbara slutet. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och vid många tillfällen känns det både konstlat och styltat.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med en del fina vyer över Köpenhamn och ett effektivt men föga originellt bildspråk. Klippning och ljudmix har tyvärr en del brister, och periodvis känns det därför väldigt orytmiskt. Musiken är heller inte alltför bra, och är till råga på allt väldigt högt mixat i relation till dialogen. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och både den alltid lika skickliga Tuva Novotny och Dejan Cukik är riktigt bra i de båda huvudrollerna, och spelar båda övertygande. Även i övrigt är det bra skådisar, men förvånansvärt nog är den annars så duktige Joel Kinnaman det största problemet som Stefan. Han känns tyvärr alltför malplacerad i den här rollen, och ger därför ett konstlat och onaturligt intryck. Det blir visserligen inte bättre av att Stefan är en så väldigt klyschig och endimensionell rollfigur, men jag tror ändå att en mer passande skådis hade kunnat väcka liv i karaktären på ett bättre sätt än vad Joel lyckats med.

I grund och botten har Simon & Malou en riktigt lovande grundstory, som känns riktigt intressant och engagerar. Därför kan jag inte låta bli att bli besviken när vad som hade kunnat bli en riktigt bra film istället stannar på hyfsad. Trots en viss charm och roliga situationer, så blir det för mycket med alla tillspetsade och absurda situationer som sänker trovärdigheten rejält och gör att det åtminstone periodvis känns mer konstlat än roligt. Men det är en ojämn film, och vid vissa tillfällen är det riktigt bra, intressant och roligt. I slutändan nöjer jag mig med en svag sexa i betyg, men filmen är trots de tydliga bristerna fullt sevärd och duger som lättsam underhållning för stunden. Det är bara tråkigt med en film som med samma grundstory hade kunnat bli så mycket bättre...

Av okänd anledning har Simon & Malou enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Jag tror visserligen inte att alltför många lär vilja se en sådan här film många gånger, men det är ändå egendomligt att inte låta tittarna bestämma själva genom att även släppa filmen på köpfilm; inte minst då filmen trots allt har svensk inblandning och ett flertal av skådespelarna är svenskar. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär nästan fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen har vanlig text på de fyra skandinaviska språken och engelska samt dansk text för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och den vanliga svenska texten innehåller enbart översättning av de danskspråkiga replikerna medan de svenska replikerna lämnas orörda. Det är tyvärr inte helt enkelt att uppfatta vad som sägs vid de svenskspråkiga replikerna på grund av bristfällig mixning och otydlig dialog, och därför hade jag velat ha en textremsa som även innefattade de svenska replikerna för att verkligen förstå allt. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt och lite märkligt med tanke på att det trots allt är en delvis svensk film.

Recensionen skriven: 25 augusti 2010
Senast uppdaterad: 26 augusti 2010

Recensionen har lästs 3585 gånger av 1970 personer, sedan den 25 augusti 2010