Grace - Chloë Sevigny Angelique & Annabelle - Lou Doillon
Larry Franklin - JR Bourne Dr. Philip Lacan - Stephen Rea
Dylan Wallace - Dallas Roberts Dr. Mercedes Kent - Gabrielle Rose
Dr. Bryant - William B. Davis Eve - Rachel Williams
Lily - Talia Williams Sofia - Erica Van Briel
Inspektör Connors - Alistair Abell Inspektör Kalen - Serge Houde

Den amerikanska regissören Brian De Palma har blivit känd för sin unika visuella stil, och har såväl vunnit priser som blivit populär genom filmer som Carrie, Scarface, De omutbara och Mission: Impossible. En av hans mindre kända filmer gjordes 1973 och hette Sisters, som när den släpptes i Sverige döptes om till Djävulens blodsband. Såvitt jag vet har den aldrig släppts på DVD i Sverige. Efter den hysteri som rått med omfilmatiseringar i främst Hollywood, så är det knappast förvånande att även denna film gått samma öde till mötes. Den nya versionen har skrivits och regisserats av den ganska okända regissören Douglas Buck, och för ovanlighetens skull är nyfilmatiseringen av Sisters med samma namn huvudsakligen en kanadensisk film. Angelique är en ung kvinna som haft en siamesisk tvilling men som separerats via operation för många år sedan. Hon jobbar numera som assistent åt en läkare med tvivelaktigt rykte vid namn Peter Lacan, som tidigare varit Angeliques läkare. Angelique kommer i kontakt med en ung läkare vid namn Dylan Wallace, och han följer med hem till den lägenhet som Angelique delar med tvillingsystern Annabelle. Under tiden håller en ung journalist vid namn Grace på att utreda dr Lacan och de experiment han utfört som lett till åtal för såväl tjänstefel som vållande till annans död, och bryter sig in i Lacans kontor. Där ser hon en monitor kopplad till ett flertal övervakningskameror som finns i Angeliques och Annabelles lägenhet. Där ser Grace plötsligt hur någon av tvillingarna kallblodigt mördar Dylan, men när hon kallar på polis finns plötsligt inga tecken på vare sig mord eller Dylan i lägenheten...

Jag har tyvärr inte sett Brian De Palmas originalfilm från 1973, så jag har ingenting att jämföra med. Kanske är det en del av skälet till att mina åsikter skiljer sig från de flesta andra recensenters, för jag tyckte att Sisters var en bra film. Det är en någorlunda originell och fascinerande film, som engagerar och är intressant från första början. De flesta rollfigurer är genomarbetade, även om dr. Lacan framstår som lite väl endimensionell och svart-vit. Det kompenseras dock av att både Grace och Angelique är intressanta och nyanserade rollfigurer, som jag hade velat veta ännu mer om. Fastän det delvis klassas som en rysare är Sisters inte direkt en kuslig film. Det är snarare en dramathriller med en viss obehaglig stämning en del av tiden. Varifrån benämningen rysare kommer vet jag inte, men jag skulle i alla fall inte beskriva det som en sådan, då de scener som ens är obehagliga är ett fåtal.

Alltför spännande är det heller inte, även om det finns en del sådana inslag och det främst under dess andra halva blir bitvis spännande. Främst är det här istället ett drama, där vissa element påminner om kriminalare. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men jag tyckte att det fungerade riktigt väl. Tiden gick fort, och jag ville veta hur det skulle sluta. Allt detta låter bra, men tyvärr finns det en hake som gör att filmen inte fungerar lika väl som det länge verkade. Mot slutet blir det mycket rörigt och kryptiskt, och det är inte längre en självklarhet vad som pågår. Jag blev mycket konfunderad, och till sist förstod jag varken ut eller in. Faktum är att jag tvingades gå in och läsa på diverse Internet-sidor för att ha en chans att förstå hur allting hängde ihop, och även nu är jag inte 100% säker på att jag fattat allting rätt. Det är inget gott tecken på en film, och rimligen borde det vara möjligt att lista ut hur allting hänger ihop utan facit. Jag vet inte om felet ligger i manuset på den här filmen eller om det var samma problem med 1973 års original, men i vilket fall som helst så sänks helhetsintrycket avsevärt av det märkliga och röriga slutet. Inte minst genom det konstiga slutet uppstår också en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket är beklagligt då filmen fram tills den sista fjärdedelen känns ganska trovärdig.

Sisters är gjord med liten budget och inspelad i Kanada, men känns trots det förhållandevis välgjord. Den erbjuder snyggt foto, även om bildspråket är av det mer traditionella slaget som inte sticker ut från mängden. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där Chloë Sevigny utan tvekan är bäst som Grace. Hon spelar övertygande och trovärdigt hela tiden, och gör en imponerande rolltolkning av en ganska svår rollfigur. Stephen Rea är också bra som en allt annat än sympatisk läkare, och JR Bourne gör en stabil insats som Grace journalistkollega Larry Franklin. Jag är inte riktigt lika förtjust i den franska skådespelerskan Lou Doillon (här i sin första engelskspråkiga roll) som tvillingarna Angelique och Annabelle. Hon spelar lite för stelt och opersonligt, men gör trots allt en godkänd insats. Trots att Lou varit verksam sedan hon var sex år gammal och har medverkat i ett dussintals filmer (mestadels franska sådana), så står det av okänd anledning på DVD-omslaget att hon debuterar i denna film. Sisters är absolut en intressant och genomarbetad film, som har en vettig grundstory och övertygande dramatik. Det blir aldrig tråkigt, men tyvärr sänks helhetsintrycket av det alltför intetsägande och röriga slutet. Det är fortfarande en fullt sevärd och ganska bra film, men den sista kvarten gör tyvärr att jag inte kan ge filmen mer än en stark sexa i betyg; detta trots att jag fram tills dess ansåg att en sjua var det självklara betyget.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå lättläst. Den svenska översättningen håller fullt godkänd klass, men innehåller ett mindre antal översättningsmissar. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 11 december 2009
Senast uppdaterad: 11 december 2009

Recensionen har lästs 3712 gånger av 2011 personer, sedan den 11 december 2009