Melinda - Kristen Stewart Rachel - Hallee Hirsh
Heather - Allison Siko Mr Freeman - Steve Zahn
Joyce (Melindas mamma) - Elizaheth Perkins Jack (Melindas pappa) - D.B. Sweeney
Ivy - Megan Pillar Nicole - Tyanna Rolley
Andy Evans - Eric Lively Dave Petrakis - Michael Angarano
Mr. Neck - Robert John Burke Hårkvinnan - Leslie Lyles

Den amerikanska betal-TV-kanalen ShowTime har gjort sig kända för en rad TV-serier och TV-filmer - bland de serier som blivit kända även i Sverige kan nämnas Dead Like Me och The L Word. Men de har också producerat ett stort antal TV-filmer (långfilmer avsedda att visas på TV, istället för bio) - ett stort antal av dessa med verklighetsbakgrund - och det är just genom egenproducerade filmer som kanalen blivit mest känd. Det ska tilläggas att den nystartade svenska kanalen ShowTime (som bl.a. sänds via satellit och det digitala marknätet), trots att den ägs av amerikanska ShowTime, inte har särskilt mycket gemensamt med dess moderkanal, och visar i stort sett aldrig någon av de filmer och serier som de själva producerat. Just TV-filmer har en tendens att mycket sällan visas i Sverige, och det gör att de allra flesta av ShowTimes filmer förblivit helt okända för en skandinavisk publik (även om några av deras filmer har visats på skandinaviska versionen av Hallmark) - mycket beklagligt, då kanalen legat bakom många imponerande och välgjorda filmer och serier genom åren. ShowTime producerar dock inte enbart TV-filmer, utan även ett litet fåtal independent-filmer avsedda för bio eller video.

Det amerikanska prisbelönade dramat Speak från 2004 kommer just från ShowTime, och faller egentligen mellan två stolar. På sätt och vis så är det en TV-film, i den bemärkelse att filmen gått på TV (givetvis på ShowTime i USA) i dess första reguljära visning. Men å andra sidan så är filmen inte ursprungligen gjord för TV, utan är en independent-film som visats på ett stort antal filmfestivaler (men aldrig på vanlig bio), först visad på välkända Sundance Film Festival i den amerikanska delstaten Utah. Filmen är baserad på den i USA populär och mångfaldigt prisbelönade romanen Säg något av den (åtminstone enligt hennes biografi) dansktalande (!) amerikanska författarinnan Laurie Halse Anderson. I Sverige är både boken och författaren inte fullt lika kända, och förmodligen är det anledningen som filmen här släppts i dess originaltitel istället för bokens svenska titel. I centrum för filmen (och boken) står 15-åriga Melinda. Hon var en gång i tiden en populär och utåtriktad tjej med många vänner. Men efter en traumatisk händelse under sommarlovet innan nian förändras allt, och när Melinda ska börja nian är hon inte alls sig lik längre. Hon har blivit tystlåten, deprimerad och tillbakadragen, och på skolan är hon mobbad och utfryst av i stort sett alla efter att ha ringt polisen under en fest. Och inte blir det bättre av att hennes föräldrar är självupptagna, och inte alls märker vad som händer. Till sist slutar Melinda nästan helt att prata...

Romanen Säg något är en mycket bra och gripande bok, och att göra film av den kan inte vara världens enklaste. Mycket hinner täckas under bokens dryga 200 sidor, och många rollfigurer presenteras. Boken är också uteslutande skriven i första person utifrån Melindas synvinkel, och det är aldrig helt lätt att föra över till film. Men dessbättre har producenterna bakom Speak lyckats riktigt väl, och det har blivit en mycket bra film som är annorlunda och oförutsägbar. Den skiljer sig från de flesta filmer, i och med att nyckelhändelserna redan inträffat innan filmens början. Därför blandas nutida händelser med tillbakablickar, för att vi med tiden ska förstå mer och mer av vad som egentligen hänt. Samtidigt agerar Melinda också "berättare", och vi får höra hennes tankar om allting som pågår. Det här är en mycket gripande, sorglig och allvarlig film, och under en del scener är det i det närmaste omöjligt att inte gråta. Samtidigt har manusförfattaren också lyckats förmedla en del humor, om än inte lika mycket som i boken. Det är en realistisk och träffsäker skildring, och det är lätt att känna igen sig i många av händelserna. Därför går tiden snabbt, och filmen förblir engagerande och intressant från början till slut. Det är också en av de mest lyckade romanfilmatiseringarna som jag sett, och har på ett imponerande sätt fått med allt relevant från den omfattande boken. Storyn stämmer väl överens med romanen, och ett flertal av scenerna är hämtade rakt av från partier i boken; i vissa fall t.o.m. med exakt samma dialog, ord för ord. Om man läst boken förhöjer det helhetsintrycket, och gör att man känner igen sig väldigt väl. Visserligen har vissa av dessa scener flyttats lite från boken, och inträffar inte på exakt samma ställe kronologiskt, men det spelar mindre roll. Den enda "scenen" från boken som jag saknade i filmen var ett rörande stycke mellan Melinda och Ivy på skolans toalett, som jag gärna hade sett med i filmen. Det är visserligen inte viktigt för handlingen, men var en gripande scen som hade passat bra i filmform. I övrigt är jag helt nöjd med de bokpartier som tagits med, och trots en relativt kort speltid på under en och en halv timme saknas ingenting viktigt i filmatiseringen. Fram tills nu har jag trott att det varit ett måste att vara ganska hårdhänt med förlagan när man gör film av en relativt tjock bok för att få ett bra resultat, men Speak bevisar att man kan vara trogen förlagan och ändå få ett mycket bra resultat. Vissa nyckeldetaljer har visserligen förändrats gentemot boken, men det mesta stämmer bra överens. Det är en välgjord film, och produktionsteamet har lyckats mycket väl, trots att filmen gjorts med förhållandevis liten budget. Foto och scenografi håller hög klass, och bildspråket är effektivt om än inte alltför originellt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och i synnerhet Kristen Stewart - numera mest känd från Twilight och tidigare bl.a. Panic Room - är lysande i huvudrollen. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och lyckas på ett imponerande sätt att porträttera sin rollfigurs känslor och funderingar utan att säga mycket. Även i övrigt förekommer ett flertal bra skådespelare, som alla hjälper till att höja upplevelsen. Allt är dock inte perfekt, och Speak hade kunnat bli ännu bättre utifrån den litterära förlagan. Det går ibland lite fort framåt, och därför hade det underlättat att filmen kunnat förlängas lite för att gå in mer på djupet. För att få en tydligare kontrast av Melindas liv nu och då, hade det varit önskvärt om vi kunnat få se en större blick av hennes tidigare år, istället för att enbart skönja detta genom korta tillbakablickar. Visserligen är det samma sak i boken, men där förstår man lättare hur hon tidigare varit av beskrivningarna. Dessutom skulle jag ha önskat att vi kunde se lite mer av Melindas föräldrar - det hade behövts att se lite mer om hur självupptagna de är, för att vi tydligare ska kunna förstå Melinda. De framstår inte alls som lika självupptagna i filmen som i boken, och även om det kan vara ett avsiktligt beslut, så behövs det samtidigt för att utanförskapet tydligare ska framgå. Melindas f.d. vänner har också blivit lite för endimensionella, och får inte alls lika mycket utrymme som i boken. I synnerhet Ivy och Nicole spelar väsentliga roller i boken och är intressanta karaktärer, men får nästan inget utrymme alls i filmen. Både dem och Rachel har också blivit mer mångbottnade i den litterära förlagan, där vi både får se positiva och negativa egenskaper. Här finns nästan bara de negativa aspekterna kvar. Det vore önskvärt om filmen kunnat satsa mer på dessa tre karaktärer, och få dem lite djupare. Det hade inte behövts så många scener för att förbättra resultatet, och då filmen är i kortaste laget hade en lite längre speltid bara varit till fördel. Men trots några brister kan man inte förneka att Speak blivit en lyckad filmatisering, och är en mycket bra och berörande film. Officiellt klassas den som en ungdomsfilm, men det är verkligen att förenkla saken lite väl mycket. Trots allt är det här ett universellt gångbart tema, och filmen tar upp viktiga ämnen och håller att ses av alla åldrar. Den håller också att ses om flera gånger, och därför blir en åtta den solklara betyget. Passa även på att läsa boken, för det är en av fåtalet böcker som jag varmt kan rekommendera.

Den svenska textningen håller relativt hög klass, med enstaka översättningsmissar men i övrigt bra översatt. Dock förekommer i vanlig ordning nedkortningar och förenklingar av originaldialogen, vilket inte alltid känns helt lyckat. Exempelvis berättar bildläraren Mr. Freeman vid ett tillfälle för klassen om ett projekt som eleverna ska arbeta med under hela läsåret. I den svenska översättningen nämns överhuvudtaget inte hur länge projektet skulle vara, vilket hade varit önskvärt för att man ska förstå handlingen bättre. Jag har också upptäckt åtminstone ett rent översättningsfel - vid ett tillfälle säger Melindas mamma (om Melindas pappas planerade flygresa): "Your father has changed his ticket. He'll be home in a few hours". Det har här översatts med "Han är hemma några timmar till", vilket givetvis blir helt fel innebörd - tanken är givetvis att han ska resa hem tidigare än planerat, och därför kommer hem om några timmar. Visserligen ingen katastrof i sammanhanget, men den lilla missen gör att man lätt kan få fel intryck. Textningen är någorlunda lättläst, men har anpassats för Widescreen och blir därför ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV.

Av någon outgrundlig anledning har Speak enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och inte som köpfilm. Det är mycket märkligt, och är tråkigt då det är en sådan film som definitivt håller att ses om. Den skandinaviska DVD-utgåvan är mycket enkel men funktionell. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på Widescreen-TV. Två engelska ljudspår finns - ett med 5.1-ljud och ett med vanligt hederligt stereoljud. Exakt varför som det varit nödvändigt med två ljudspår kan man fråga sig, då jag tycker att även 5.1-spåret låter bra nedmixad till stereo, och största skillnaden verkar vara att stereospåret har lite högre volym än 5.1-spåret. Textning finns på svenska och norska, men inga andra språk - engelsk text finns alltså inte, vilket hade varit önskvärt. Ingen textning för hörselskadade finns heller. När vi startar DVD-skivan, möts vi av SF-vinjetten i omkring 10 sekunder, följt av språkval (svenska eller norska). Därefter visas varningstexter, följt av huvudmenyn. Menyn är dock på engelska oavsett valt språk, så språkvalet i början påverkar alltså bara språket för varningstexterna samt förvalt textningsspår. Bilden och ljudet håller relativt hög kvalitet. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket känns mycket tråkigt. Vid såna här independent-filmer och TV-filmer kan man knappast förvänta sig lika mycket extramaterial som på stora biofilmer - förmodligen har produktionen sån liten budget att man inte vill lägga ner särskilt mycket pengar på extramaterialet. Men nånting extra hade onekligen varit behövligt. Särskilt irriterande känns det då den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift faktiskt har en del extramaterial, som vi inte får se här - däribland ett kommentatorspår med regissören och romanförfattaren. Varför i hela fridens namn får vi inte se det i Skandinavien...? Det känns både irriterande och dumt att det alltså producerats extramaterial för DVD-utgåvan, som vi inte får se här - rimligen borde det inte kosta mycket att kunna licensiera det material som redan producerats för den amerikanska region 1-utgåvan även i Skandinavien...

Recensionen skriven: 24 november 2005
Senast uppdaterad: 24 november 2005

Recensionen har lästs 6816 gånger av 3345 personer, sedan den 5 december 2007