Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
William - Seth Meyers Senator Hartmann - Jane Lynch
Mason - Sophie Monk Charlene - Missi Pyle
Lydia - Mae Whitman Truvy - Sarah Hagan
Doug - Jonathan Sadowski Sjua nr 2 - Jana Kramer
Sjua nr 3 - Kristin Cavallari Dr. Marguerite - Loretta Devine
Ted - Will Arnett Sig själv - Christopher Knight

Många är de komiker som blivit kända på allvar genom den långkörande humorserien Saturday Night Live, som började visas i amerikansk TV 1975 och fortfarande produceras nya avsnitt av. Efter att serien genom åren blivit så populär, har det blivit allt vanligare att komiker och producenter från den serien gått över till långfilmsformatet; oftast i form av komedier. Den senaste i raden står Saturday Night Live-producenten Ryan Shiraki och komikern Rachel Dratch för, och filmen som släppts direkt på DVD har fått titeln Spring Breakdown. I centrum står de tre 35-åriga kvinnorna Gayle, Becky och Judi, som var bästa vänner under universitetstiden och har hållit ihop ända sedan dess. Trots att de alltid velat vara populära och framgångsrika, så har så aldrig varit fallet. Fortfarande är de tre kvinnorna samma "nördar" som under skoltiden, och inget ser ut att ändra på det. Becky arbetar som assistent för en framstående senator, som nu hoppas på att bli utvald till USA:s vicepresident efter att den nuvarande avgått på grund av en skandal. Senator Kay Bee Hartmann vill nu se till att ingen skandal ska kunna hindra henne från vicepresidentsposten, och är orolig för sin "vilda" tonårsdotter Ashley, som studerar på universitet. Hon ber därför Becky att följa efter Ashley till hennes firande av det så kallade vårlovet (ett populärt skollov i USA, som närmast motsvarar svenska sportlov) på en semesterort i Texas. Gayle och Judi vill gärna följa med, för att få en chans att uppleva vårlovsfirande i vuxen ålder. Senatorn har dock inte mycket att oroa sig för, för Ashley är inte fullt så vild som hennes mamma tror - hon är i själva verket en blyg och lite nördig tjej, som nu är deprimerad efter att hennes pojkvän dumpat henne. Det är istället Becky, Gayle och Judi som det finns skäl att oroa sig för...

Spring Breakdown är sannerligen ingen djup och intellektuell film, utan här handlar det om en lättsam komedi som man inte behöver tänka särskilt mycket under. Storyn i sig är förvisso inte särskilt nyskapande, men upplägget gör att det trots allt har blivit en någorlunda originell film. De allra flesta lättsamma "tok"-komedier av det här slaget, som inte är romantiska filmer, brukar ha manliga huvudroller och på sin höjd en del kvinnliga biroller. Här är det ombytta roller, då nästan alla rollfigurer är kvinnor av varierande åldrar, och det är bara en man som har någorlunda central roll (Judis fästman William). Alla män är också endimensionella och ytliga stereotyper, och det är bara kvinnor som har någon form av substans. Det är en trevlig omväxling, och gör att det faktiskt finns en marknad för sådana här filmer. Fastän filmen inte direkt fått lysande kritik runt om i världen, så måste jag medge att Spring Breakdown faktiskt är en ganska lyckad film. Grundstoryn är visserligen långt ifrån djup, men är ganska intressant. Det är en ganska tunn story, men det har manusförfattarna tagit tillvara på och istället fyllt ut med en hel del humor. Därför har det också blivit en ganska rolig film, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen; vid några få tillfällen är det också makalöst roligt.

Intresset hålls vid liv, och filmen förblir därför engagerande merparten av tiden. Men under vissa partier blir det lite väl oseriöst och flamsigt för min del, och då sjunker åtminstone mitt intresse. Det hade blivit en bättre film man dessa scener kunnat tonas ner, och att den istället kunnat behålla en något mer lågmäld komisk nivå. De fyra centrala rollerna (Becky, Gayle, Judi och Ashley) har blivit förhållandevis mångbottnade och genomarbetade karaktärer, och har fått ett större djup än vad som brukar vara brukligt i så här lättsamma komedier. Även Ashleys mamma har åtminstone en viss substans, även om det inte rör sig om någon alltför mångbottnad eller intressant rollfigur. De flesta andra har blivit tämligen endimensionella och ytliga, och många får vi heller inte veta mycket om. Det är lite tråkigt, även om det är fullt förståeligt att fokusera på några centrala karaktärer. Vid en del tillfällen får filmen också en svacka i handlingen, då komedin blir undangömd till förmån för lite mer allvar och sensmoral. Det gör att det ibland blir ganska långt mellan skratten. Det passar sig inte riktigt i den här filmen, utan sensmoralen hade passat bättre i lite mer subtil form och inbakad i humor. Filmen har snyggt foto och har ett effektivt men långt ifrån ovanligt bildspråk. Det rör sig helt enkelt om en ganska traditionell komedi, på alla sätt och vis.

Skådespelarinsatserna är dock överlag bra, och både Amy Poehler, Rachel Dratch och Parker Posey (de två förstnämnda är komiker från just Saturday Night Live) spelar starkt och övertygande i de tre stora vuxenrollerna. Den förstnämnda balanserar visserligen på gränsen till överspel i en del situationer, men håller sig på rätt sida av gränsen och gör det med sådan charm att det ändå fungerar väl. Jag har tyckt mycket bra om Amber Tamblyn ända sedan hennes huvudroll i den alltför kortlivade serien Joan of Arcadia, och här bevisar hon ännu en gång att hon är en utmärkt skådis som klarar av alla roller utan problem. Hon lyckas också att väcka liv i sin rollfigur Ashley på ett övertygande sätt, och spelar starkt helt utan tendenser till överspel. Jag är inte lika förtjust i Jane Lynch som senator Hartmann eller Missi Pyle som Charlene, som visserligen gör godkända rolltolkningar men som ibland spelar över ganska rejält; mer än vad som faktiskt är lämpligt för deras karaktärer. Seth Meyers gör också en lite väl stereotyp och ytlig rolltolkning som William, och lyckas inte riktigt att väcka liv i den från början ganska platta rollfiguren. Det är visserligen delvis ett manusproblem, men jag tror ändå att en bättre skådis skulle kunna få karaktären att kännas lite mer levande. Kort sagt har Spring Breakdown många brister, och den lär inte gå till filmhistorien som något mästerverk. Men om man tar det för vad det är - en lättsam och ganska ytlig komedi - så blir man trots allt inte besviken. Den har trots allt bra budskap och är tillräckligt rolig för att hålla intresset vid liv. För en gångs skull är filmen också lagom lång, och sluttexterna börjar rulla redan efter en timme och en kvart - mycket mer än så hade den här ganska tunna storyn helt enkelt inte hållit för. Är man på humör för lättsam underhållning, så fungerar Spring Breakdown riktigt väl, och även om jag inte skulle vilja se om den i första taget, så är den tillräckligt rolig och originell för att jag ska ge den en sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt och tyskt ljudspår. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken plus spanska och tyska. Dessutom finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade, men det är ju å andra sidan mycket sällsynt från alla distributörer i dagens läge. Den svenska översättningen håller hyfsad hög klass, men innehåller vissa översättningsfel. Det mest uppenbara felet är att Women's vid ett par tillfällen har skrivits som Wimmins, så det verkar som att översättaren har hört fel vad de sagt och trott att det rört sig om ett egennamn. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige visas därefter reklam för HD-formatet BluRay, som går att hoppa förbi. Dessbättre har Warner dock skippat den oerhört irriterande anti-piratpropagandan som de flesta tidigare DVD-utgåvor haft. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen BluRay-reklamen, och kommer direkt till huvudmenyn. Dessutom är de mer lättillgängliga, då de länderna står längst upp på listan.

Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa en del andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Det är trots allt inte alls svårt att åstadkomma i DVD-standarden. Som extramaterial finns ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Ryan Shiraki och manusförfattaren och tillika huvudrollsinnehavaren Rachel Dratch. Det är ett underhållande och ganska intressant kommentatorspår, och de har en del intressant att säga. Ibland blir det dock lite väl oseriöst, och de verkar heller inte riktigt ha tillräckligt att säga för att hålla intresset vid liv under en hel film. Vidare hittar vi några bortklippta scener, som är trevliga att se på men inte tillför alltför mycket till filmen. En av scenerna, en utökad version av en scen som finns med i filmen mellan Judi och William hos en psykolog, tycker jag dock borde ha fått vara kvar eftersom vi där får en tydligare förklaring till en del detaljer i filmen. Slutligen finns en del så kallade bloopers, d.v.s. misslyckade tagningar. Det är ganska kul att se, men tillför förstås inte så mycket. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns det engelsk text som i alla fall är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009

Recensionen har lästs 3136 gånger av 1697 personer, sedan den 2 september 2009