Tack till Scanbox Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Noah Baumbach
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Bernard - Jeff Daniels Joan - Laura Linney
Walt - Jesse Eisenberg Frank - Owen Kline
Lili - Anna Paquin Sophie - Halley Feiffer
Ívan - William Baldwin Carl - David Benger

Independentfilmer har vi sett mycket av på senare tid, och verklighetsbaserade filmer tillhör heller inte ovanligheterna nuförtiden. Och nu har dessa båda genrer ännu en gång kombinerats, vilket resulterat i denna film som hade världspremiär på Sundance välkända filmfestival i januari 2005, men inte kom till Sverige förrän i somras. Nu har äntligen filmen släppts på DVD i Sverige - inte en sekund för tidigt. Bakom manus och regi står Noah Baumbach, och filmen är huvudsakligen självbiografisk och bygger på Noahs upplevelser kring hans föräldrars skilsmässa i Brooklyn 1986. Både för- och efternamn har dock bytts till filmen, och här heter familjen istället Berkman. Pappan Bernard (hette Jonathan Baumbach i verkligheten) är en känd och framgångsrik författare, som dock på senare tid börjat få allt svårare att få bokförlagen intresserade av hans verk. Istället börjar mamman Joan nu hamna i rampljuset, och har fått en bok utgiven - trots att hon inte ens är författare. Det gör att deras äktenskap nu börjar knaka i fogarna, och när det dessutom kommer fram att Joan varit otrogen är det början till slutet för deras äktenskap. Bernard och Joan berättar en dag för deras två barn, Frank och hans storebror Walt (som är den karaktär som bygger på regissören själv), att de ska skiljas. De tänker ha delad vårdnad, och Frank och Walt ska flytta mellan sina föräldrar olika veckodagar. Men fullt så enkelt som det låter är det förstås inte. Särskilt Walt har alltid tagit sin pappas parti, och har svårt att se något fel med honom - till den grad att han blint följer sin pappas inte särskilt smarta råd vad gäller kvinnor. Men saker och ting förändras när pappa Bernard inleder ett förhållande med tonårstjejen Lili, som är klasskompis till Walt - och som Walt till råga på allt är kär i...

En skilsmässa låter inte som särskilt mycket att bygga upp ett helt filmmanus på - även i 1980-talets USA, så lär trots allt familjen Baumbach knappast vara den enda som upplevt det. Men det funkar faktiskt i det här fallet. Det är en både intressant, gripande och smårolig film, där det är nästan omöjligt att inte bli berörd. Tyngdpunkten ligger utan tvekan på drama, men det finns ändå tillräckligt många roliga scener för att det med viss tvekan även kan anses som en komedi (något som Scanbox dock inte verkar hålla med om, då omslaget bara anger drama). Filmen är välgjord, och trots att den är gjord med mycket liten budget märker man inte mycket av det - de enda tekniska problemen jag kunnat se var att ljus- och färgsättning varierar lite filmen igenom, ibland t.o.m. under samma scen. Samtliga skådespelarprestationer är mycket bra, vilket höjer helhetsintrycket. Särskilt imponerad är jag dock över Laura Linney, Jesse Eisenberg, Halley Feiffer och Anna Paquin (som de flesta kommer ihåg från filmen Pianot för många år sedan, som hon vann en oscar för), som samtliga är lysande i sina roller. Halley Feiffer (Sophie) och Anna Paquin (Lili) hamnar dock lite i skymundan, och har mindre roller än de förtjänar - filmen hade tjänat på om dessa båda roller varit lite större. Dessutom känns det som lite orealistiskt snabba karaktärsförändringar i vissa fall, som gör att det vid minst ett tillfälle inte känns trovärdigt. Det beror säkerligen till stor del på att filmen är mycket kort - den räcker bara 1 timme 18 minuter, och därför går händelseförloppen snabbt fram. Filmen hade utan problem kunnat förlängas 15 - 20 minuter, vilket hade varit önskvärt för att få se lite mer av en del händelser och utvecklingar. Dessutom ser man tydligt att centrum i första hand ligger på storebrodern Walt, och den yngre brodern Frank hamnar lite på sidan om - därför känns den karaktären lite platt, då vi inte riktigt får lära känna honom tillräckligt. Bland föräldrarna hamnar också fokus på pappa Bernard, och Joan blir därför en något endimensionell karaktär. Filmen hade tjänat på lite mer genomarbetade karaktärsbeskrivningar, så vi fått lära känna alla någorlunda lika mycket. Dessutom känns slutet lite svagt och ouppklarat. Visserligen är tanken god - precis som i det verkliga livet ska det trots allt inte föreställa att allting kan lösa sig på 78 minuter, utan istället spegla en liten period ur ett verkligt liv. Men det hade ändå inte skadat med lite mer avslutning, så att vi inte blir lämnade med fullt så många ouppklarade trådar som här. Men att det ändå är en bra och välgjord film råder ingen tvekan. Filmen passar säkerligen till de allra flesta, oavsett ålder och smak, och jag kan varmt rekommendera den. Filmen var för övrigt också nominerad till en oscar 2006 för bästa originalmanus, men vann tyvärr inte - det var orättvist, då The Squid and the Whale hade förtjänat oscarn betydligt mer än Crash som vann. Jag är dock inte fullt lika lyrisk som många andra verkar vara - något mästerverk är det här trots allt inte, utan mitt betyg stannar på en stark sjua.

Den skandinaviska DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i 1,85:1 (vilket i stort sett täcker hela skärmen på en Widescreen-TV, förutom knappt synliga smala svarta fält). Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 samt DTS (som jag dock inte har utrustning för att kunna testa). Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Det finns heller ingen engelsk text, vilket åtminstone jag verkligen hade önskat för sådana här engelskspråkiga filmer. Textningen är avsedd för 4:3-TV, vilket innebär att den ser något utdragen ut (i sidled) på en Widescreen-TV - men hellre det än tvärtom, då textremsor avsedda för Widescreen blir ganska långsmala och svårlästa på vanliga 4:3-TV. Den svenska texten håller relativt god kvalitet, men jag lyckades upptäcka ett fåtal översättningsfel. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet, åtminstone med hänsyn till den låga budgeten. När vi stoppar i skivan, möts vi av Scanbox-vinjett följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk

Som extramaterial erbjuds först och främst en bakom kulisserna-dokumentär på en kvart. Den är relativt intressant, men ibland blir det lite för mycket skryt över alla inblandade, vilket är måttligt roligt att höra. Vidare återfinns en drygt halvtimmeslång intervju med regissören/manusförfattaren Noah Baumbach, som den amerikanske filmkritikern Philip Lopate, som brukar arbeta med New Yorks filmfestival, håller i. Det är periodvis mycket intressant, och periodvis lite segt. Ibland blir det lite för mycket snack om New York-miljöerna, vilket inte lär intressera någon som inte kommer därifrån, men för det mesta är det intressant och roligt. Därefter finns även en form av kommentatorspår med regissören, som dock inte är ett traditionellt sådant. Det här är inte kommentatorspår i form av ett alternativt ljudspår till filmen, utan istället kommenterar Noah ljudmässigt till stillbilder från filmen som vi ser i bild. Det tar ungefär 50 minuter, och är periodvis ganska intressant. Jag förstår tanken bakom att inte ha ett traditionellt kommentatorspår för hela filmen - om man vet med sig att man inte har tillräckligt mycket att säga för att räcka hela filmen, så blir det ju trots allt tråkigt att lyssna på. Men varför hade man inte åtminstone kunnat kommentera till riktiga scener, istället för bara stillbilder...? Särskilt när Noah berättar om specifika scener, så känna det både konstigt och irriterande att inte få se dessa. Av någon märklig anledning når man dock inte detta "kommentatorspår" från extramaterialsmenyn, utan från språkinställningsmenyn - eftersom det här ju inte är ett traditionellt kommentatorspår, så är det ju följaktligen helt felaktigt och ologiskt att lägga det bland ljudspåren. Slutligen erbjuds en biotrailer till filmen och två trailers till andra filmer, som dessbättre här alltså ligger som extramaterial och inte påtvingat innan menyn. Såvitt jag kan avgöra är det här samma extramaterial som återfinns i andra länders utgåvor, så vi verkar inte gå miste om någonting i Skandinavien. Tyvärr finns dock ingen textning till extramaterialet, utan man tvingas klara sig med det engelska talet utan text. Det här är en ful ovana som både Scanbox och alltför många andra distributörer brukar syssla med nuförtiden, och det måste verkligen få en ändring. I mina ögon borde det vara en självklarhet att texta extramaterial på åtminstone något språk, och helst även på samtliga språk som filmen textats på. Om inte annat, så borde det åtminstone finnas engelsk text till extramaterialet för andra länders DVD-utgåvor, som säkert inte kostar mycket att köpa in.

Recensionen skriven: 28 december 2006
Senast uppdaterad: 28 december 2006

Recensionen har lästs 3492 gånger av 1871 personer, sedan den 5 december 2007