Kaj Hansson/Lars Nyström - Ethan Hawke Bianca Lind - Noomi Rapace
Gunnar Sörensson - Mark Strong Klara Mardh - Bea Santos
Polismästare Mattsson - Christopher Heyerdahl Olof Palme - Shanti Roney
Elov Eriksson - Mark Rendall Christopher Lind - Thorbjørn Harr
Inspektör Halsten Vinter - Ian Matthews Inspektör Jakobsson - John Ralston
Vincent - Christopher Wagelin Taxichaufför - Gustaf Hammarsten

Det så kallade Norrmalmstorgsdramat inträffade mellan den 23 och 28 augusti 1973, då den beväpnade Jan-Erik Olsson försökte råna Kreditbanken vid Norrmalmstorg i Stockholm. Han tog tre kvinnor och en man som jobbade på banken som gisslan, och krävde att polisen skulle frige Clark Olofsson från fängelset och föra honom dit. Det sex dagar långa dramat gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet, och förmodligen är det därför som den kanadensisk-svenska dramathrillerkomedin döpts till just Stockholm. Här har namnen bytts ut, och Janne Olsson kallas här för Lars Nyström.

Det finns inte direkt någon brist på skildringar av Norrmalmstorgsdramat, vare sig som dokumentär eller spelfilm, men då det är fascinerande händelser som är omtalade än idag är det förstås ett tacksamt ämne att göra film på. Stockholm har blivit en bra film, som blivit riktigt engagerande och fängslande trots att de flesta lär känna till händelserna åtminstone i grova drag. Här finns en tacksam intensitet, och fastän man ju vet ungefär vad som hände förblir det spännande hela tiden. Det är också charmigt och småroligt, och filmen har en slags udda mörk humor som passar förvånansvärt bra i sammanhanget. Någon stor skrattfest blir det inte, men en del småfniss väntar vilket hjälper till att lätta upp stämningen på det våldsamma dramat.

Stockholm följer det man känner till om de verkliga händelserna relativt väl, men har sannolikt tagit sig en del friheter - mycket av det som hände under tiden som offren var gisslan lär ju också bara de själva och gärningsmännen veta om. Lite irriterande är att man här har valt att ändra på namnen på alla inblandade, förutom Olof Palme. Jan Olsson har blivit Lars Nyström och Clark Olofsson har blivit Gunnar Sörensson, och bland gisslan är jag inte säker på om någon som skildras har exakta motsvarigheter i verkligheten. Jag hade föredragit om man hållit sig lite närmare verkligheten och använt de riktiga namnen, när ju nu ingen av de inblandades identiteter är någon hemlighet.

Dessutom framstår polismästaren Mattsson ärligt talat som spritt språngande galen, och sannolikt minst lika farlig som rånarna. Svårt att säga om det överensstämmer med verkligheten eller inte, men om den riktige polismästaren var ens hälften så inkompetent som han skildras i filmen så är det minst sagt skrämmande. Med så inkompetenta poliser börjar filmen bitvis nästan att närma sig buskis, och det är olyckligt då filmen i övrigt lyckas balansera allt så galant. Dessutom känns det förstås en smula märkligt och ologiskt varför alla svenskar ska tala engelska (förutom någon enstaka mening som är på svenska), även om filmen gör ett halvdant försök att förklara det genom att påstå att Lars Nyström är uppvuxen i USA (vilket den riktiga personen inte var).

Stockholm är en underhållande och välspelad film, med bra skådespelare och där framförallt Ethan Hawke och Noomi Rapace övertygar starkt. Lite synd dock att Shanti Roney till utseendet inte direkt har någon slående likhet med Olof Palme, vilket förtar en del av realismen - någon lite mer lik den verkliga personen borde man väl ändå ha kunnat hitta åt...? Men det är spännande, engagerande och småroligt, och här finns både charm och en tacksam intensitet. Det tillsammans med ett snyggt foto och vackra Stockholms-vyer gör att filmen blir mycket sevärd. Jag stör mig på skildringen av i synnerhet polismästaren, och till viss del även andra poliser, och inte heller finns det alltför mycket djup i denna skildring - men förutom det är det främst positiva egenskaper som väger över. Därför är filmen väl värd att se, och förtjänar en stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 5 maj 2020
Senast uppdaterad: 5 maj 2020

Recensionen har lästs 1884 gånger av 1059 personer, sedan den 5 maj 2020