Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Charlie - Alexander Skarsgård Bic - Drew Powell
Norman - Rhys Coiro Chris - Billy Lush
Jeremy Niles - Dominic Purcell Daniel Niles - Walton Goggins
Tom Heddon - James Woods Janice Heddon - Willa Holland
Sheriff John Burke - Laz Alonso Coach Milkens - Anson Mount
Abby - Kristen Shaw Melissa - Megan Adelle

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Sam Peckinpah (1925 - 1984) anses av många vara en inflytelserik regissör som bl.a. kommit att bli känd för att ha förnyat genren westernfilmer; bland annat genom prisbelönade The Wild Bunch. En av hans mest omtalade men också mest kontroversiella filmer var den brittiskproducerade thrillern Straw Dogs från 1971, som fick bra kritik vid premiären men blev samtidigt kraftigt utskälld för dess tveksamma andemening och inte minst en oerhört kontroversiell våldtäktsscen. Filmen hade svensk biopremiär i mars 1972 under titeln Det galna gänget och släpptes på VHS på 1980-talet, men har aldrig blivit lika välkänd som i hemlandet och har inte släppts på DVD. Många över hela världen har fortsatt att kritisera filmen genom åren, men trots det har den med åren kommit att ses som en kultförklarad klassiker. Filmen byggde på Gordon Williams i Sverige ganska okända roman The Siege of Trencher's Farm från 1969. Under 2000-talet började den israelisk-amerikanska regissören Rod Lurie att arbeta på en nyfilmatisering av Straw Dogs, som efter många års manusomskrivningar spelades in och fick premiär 2011. Den nya filmen fick behålla merparten av handlingen, men sensmoral och baktankar ändrades gentemot originalfilmen. Nu har denna nyfilmatisering släppts på DVD.

Ett nygift ungt par - den populära TV-skådespelerskan Amy och manusförfattaren David - ska tills vidare flytta från Kalfornien hem till Amys hemstad Blackwater i den amerikanska södern, för att rusta upp hennes barndomshem efter att hennes pappa gått bort. Efter en orkan är både huset och andra delar av staden delvis ödelagd, så det krävs mycket arbete. Då hoppas även David kunna få det lugn och ro som krävs för att han ska kunna skriva klart det filmmanus som filmbolaget väntar på. I det lilla samhället bor Amys f.d. pojkvän Charlie, och då han jobbar som hantverkare med egna medarbetare anlitar paret Charlie och hans kompisar för att reparera det trasiga taket på ladan som hör till huset. Men det som till en början verkar vara en idealisk stad i vacker miljö blir alltmer obehaglig, när Amy och David helt plötsligt hittar sin katt mördad i en garderob i huset. Och det är bara början på vad som utvecklas till en stor mardröm...

Jag har tyvärr inte sett 1971 års originalfilm, och har därför ingenting att jämföra med. Förmodligen är jag inte ensam om det, i och med att den filmen mig veterligen aldrig släppts på DVD i Sverige. Men det kanske är lika bra det, för även om originalfilmen säkert upplevdes bra för sin tid, så misstänker jag utifrån vad jag kunnat läsa mig till att den skulle upplevas alldeles för otidsenlig och osmaklig i dagens läge. Även utan någon originalfilm att se tillbaka på, kan dock 2011 års Straw Dogs inte ses som någon alltför originell film. Det finns visserligen några ovanliga grepp, men i grund och botten är själva storyn tämligen ordinär och inget man inte sett förut. Det fnns heller inget större djup, även om jag uppskattar premissen att personer som egentligen inte alls är våldsamma tvingas ta till våld för sin egen överlevnads skull. Det är intressant och fascinerande, och filmen tar trots allt upp vissa intressanta frågeställningar om människors psyken på ett subtilt och underhållande sätt. Storyn är intressant och genomarbetad, och det finns betydligt färre logiska luckor än sådana här intensiva thrillers brukar ha.

Och jag måste medge att jag faktiskt tycker att filmen är riktigt bra. Det är en underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Filmen har en slags psykologisk skräck- och thrillerstämning som jag uppskattar, och det dröjer länge innan de konkreta hotsituationerna verkligen uppstår. I över halva filmen handlar det uteslutande om en slags psykologisk obehagsstämning, utan särskilt mycket konkret att gå på. Länge vet man inte vilka som är "goda" respektive "onda", och de flesta rollfigurer vet man inte riktigt var man har. Det gör att filmen får en mycket effektiv subtil stämning, vilket jag verkligen uppskattar. Tempot är föredömligt, och det är en intensiv film trots att det egentligen inte händer så mycket. Obehagsstämningen är makalös, och filmen är överlag riktigt spännande.

Rollfigurerna har blivit relativt mångbottnade, och i synnerhet Amy och David förblir nyanserade och intressanta rollfigurer. Jag hade dock bitvis lite svårt för David, som visserligen uppvisar en del nyanser men som jag upplever som lite väl konservativ och otidsenlig; i synnerhet utifrån hur han bitvis behandlar sin fru. Såvitt jag förstår är det ingenting jämfört med hur det var i 1971 års version, men jag tycker ändå att det gått en smula för långt under ett par scener. Då har Amy blivit en mer sympatisk rollfigur, som känns äkta och är förvånansvärt mångbottnad. Jag uppskattar verkligen att filmen - till skillnad från alltför många andra filmer - har en aktiv kvinnlig huvudroll som faktiskt agerar och inte förlitar sig på att männen ska göra allt arbete. Hon är ett fint föredöme, och sticker ut från mängden efter alltför många filmer där kvinnliga rollfigurer bara används som ett "sött ansikte" utan särskilt mycket substans. De flesta andra har dock blivit tämligen endimensionella, men Charlie har åtminstone fått några nyanser.

Riktigt länge är Straw Dogs en imponerande film, med en lagom lågmäld stil och en fantastisk psykologisk obehagsstämning som skulle göra vem som helst illa berörd utan att vi faktiskt får veta någonting konkret. Det är både obehagligt, intensivt och spännande på ett subtilt och finstämt sätt. Men tyvärr förändras filmen i karaktär under dess sista dryga halvtimme, och den hittills lågmälda diskreta stilen blir då som bortblåst. Då handlar det istället om konkret action, och den psykologiska skräckstilen försvinner när vi helt plötsligt vet var vi har alla. Det fortsätter visserligen mycket intensivt och spännande, men det blir lite för mycket av allting när det mer börjar handla om våld för sakens skull. Visserligen förstår jag tanken och den är god, men jag tycker att filmmakarnas budskap hade framgått även utan att överdriva med så här mycket renodlad action. Det blir lite för mycket av det goda, och den sista halvtimmen borde ha tonats ned lite. Eller "less is more", som talesättet säger.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och vissa vackra vyer. Klippningen är bra, och det finns bl.a. vissa korsklippningar som för en gångs skull fungerar riktigt bra. Skådespelarinsatserna är bra, och Kate Bosworth är helt makalös i rollen som Amy. Här gör hon en av sina bästa rollprestationer, och en minnesvärd rolltolkning med både subtilitet och nyanser. James Marsden är bra som David, men inledningsvis tyckte jag att han kändes en smula malplacerad. Den känslan avtar dock efter ett tag, och han gör faktiskt en riktigt bra insats. Alexander Skarsgård är också mycket som i den måttligt tacksamma rollen som Charlie, och han lyckas övertygande att spela både obehaglig och bitvis charmig. Han gör allt som går av den något platta rollfiguren, och det räcker ganska långt. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns egentligen inte ett enda svagt kort i ensemblen.

Straw Dogs är en riktigt bra film, med ett intensivt tempo och en skicklig blandning mellan djup och lättsam underhållning. Det är obehagligt, spännande och fängslande. Det är bara synd att den spårar ur lite mot slutet, och att de flesta andra rollfigurer förutom David och Amy blivit så pass platta och onyanserade. Jag vet inte hur filmen står sig mot 1971 års original, men utifrån den nya versionens regissör Rod Luries beskrivning uppskattar jag vad han försökt att göra och jag skulle tro att originalfilmen förmodligen upplevs för otidsenlig med dagens mått mätt. Utan att ha sett förlagan stannar mitt betyg på en stark sjua, och ärligt talat tror jag inte att betyget skulle påverkas nämnvärt om jag faktiskt sett Peckinpahs original.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken. Dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och dessutom ovanligt lättläst genom tjockare kantlinjer än vanligt. Den svenska textningen håller relativt hög klass, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 14 sekunder (som inte går att hoppa förbi) direkt följd av en ovanligt subtil kort antipiratreklam i 10 sekunder, som för en gångs skull är vinklad rätt; d.v.s. att tacka kunder för att ha köpt filmen hellre än tvärtom. Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som extramaterial erbjuds först och främst ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Rod Lurie. Det är riktigt intressant, och han har en hel del matnyttigt att komma med. Jag uppskattar hans intressanta jämförelser med originalfilmen, och förklaring av vad han velat åstadkomma. Det är mycket intressant att höra hans förklaringar över hur filmerna skiljer sig åt och varför han valt att göra en nyfilmatisering av en nuförtiden närmast kultförklarad film. Problemet är bara det att 75% av hela kommentatorspåret utgörs av analytiska jämförelser med 1971 års originalfilm, och även om det säkert är väldigt intressant om man sett originalet, så är det inte riktigt lika intressant för oss andra. Det blir lite för mycket av hans långvariga jämförelser, och jag hade velat veta mer om den här versionen som en fristående film. Därefter hittar vi fyra olika minidokumentärer på vardera ca fem minuter, som tar upp olika aspekter av produktionen - ett inslag om jämförelser med originalfilmen och det kontroversiella med att göra en nyfilmatisering av en närmast helig film, en dokumentär om rollbesättningen och skådespelarna, en om specialeffekter och stunts under den storslagna sista akten och ett sista inslag om scenografin och huset där handlingen utspelas. Överlag är alla minidokumentärerna ganska intressanta, och innehåller en hel del matnyttigt. Dock blir det delvis lite för mycket hyllning av regissören, och inslaget om rollbesättningen innehåller också för mycket beskrivningar av rollfigurerna, varav det mesta förefaller ganska uppenbart om man har sett filmen. Slutligen finns det även några trailers för andra filmer, som enbart kan nås som block från huvudmenyn och som inte är individuellt valbara. Tyvärr finns ingen svensk text på extramaterialet, men däremot finns engelsk text på allting vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 10 maj 2012
Senast uppdaterad: 11 maj 2012

Recensionen har lästs 4915 gånger av 2619 personer, sedan den 10 maj 2012