Johnny - Mac Miller Polischef Billings - Michael Ironside
Stephanies mamma - Cheri Oteri Stephanies pappa - Hugh Dillon
Konstapel Degrasso - Gill Gayle Konstapel Wright - Charlie Newmark
Curtis - Kyle Briere Janet - Caroline Aaron

Bill Pullman & Julia Ormond
Bildkälla: Noble Entertainment

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren David Lynch har blivit känd för sina surrealistiska, udda och ibland smått absurda filmer. Han blev känd på allvar genom TV-serien Twin Peaks, och har därefter bl.a. gjort Mulholland Drive och Inland Empire. Inte lika känt är att han också har en dotter som jobbar inom branschen. Jennifer Lynch debuterade som regissör 1993 med den inte särskilt framgångsrika Boxing Helena, och efter 15 års frånvaro är hon äntligen tillbaka. Den här gången som regissör och manusförfattare för dramathrillern Surveillance, där även pappa David agerat exekutiv producent, och som visats på Stockholms filmfestival innan den släpptes på DVD i december. Handlingen utspelas i Santa Fe, där en rad mord har begåtts den senaste tiden. Det verkar röra sig om seriemördare, och den senaste händelsen inträffade på en landsväg där en rad personer blivit mördade i samband med en bilkrock. Nu ska utredningen tas över av FBI, något som lokalpolisen är måttligt förtjust i. FBI-agenterna Elizabeth Anderson och Sam Hallaway kommer därför till polisstationenför att förhöra de tre personer som varit de enda som överlevt den senaste massakern. Den nioåriga flickan Stephanie, som blivit vittne till att hela hennes familj blev mördad; den unga narkotikaberoende tjejen Bobbi, som inte verkar ha varit helt nykter vid händelseförloppen och den lokala poliskonstapeln Jack Bennet, vars kollega Jim Conrad blivit mördad och som kanske inte är världens mest lämpade för polisyrket. Genom förhör med alla tre personerna ska FBI-agenterna nu försöka komma fram till sanningen, vilket inte är det lättaste då deras vittnesmål inte helt stämmer överens med varandra.

Min första tanke när Surveillance började var att Jennifer Lynch inte alls verkar göra lika udda filmer som sin far, utan att det istället har blivit ett ganska ordinärt kriminaldrama. Men skenet kan ibland bedra, och det första intrycket visade sig snart vara felaktigt. Det dröjer inte lång tid innan vi ser en rad skruvade och udda personligheter, i ungefär samma stil som David Lynch blivit känd för. Att bygga upp en hel film kring förhör på en polisstation är ett riskabelt grepp, och det hade lätt kunnat bli riktigt tråkigt. Men genom en lite annorlunda berättarteknik lyckas filmen ändå att överraska, och här blandas de nutida förhören med tillbakablickar över vad som verkligen hände. Ett originellt och smart drag är att visa på kontraster mellan ord och sanning, då vi får se tillbakablickar som inte helt stämmer överens med vittnenas förklaringar. Det blir faktiskt ganska kul, och periodvis blir det ganska roligt med en mörk och udda humor. Det blir också både intressant, spännande och periodvis riktigt skrämmande - filmen håller ett lagom högt tempo, och intresset hålls vid liv från början till slut. Man kan anmärka på de lite väl skruvade rollfigurerna, men samtidigt känns det trots allt ganska realistiskt och jag måste medge att det har en viss charm. Jag irriterade mig dock på de två lokalpoliserna, som blivit lite väl extrema och orealistiska, och ibland blir det både irriterande och frustrerande när man ser deras agerande; även om jag inser att det givetvis är fullt avsiktligt. Fotot är snyggt, med effektiv användning av olika färgskalor och smarta kameravinklar. Ibland stör man sig över att inte se allting som händer, men även det är förstås ett avsiktligt drag, som jag måste medge fungerar riktigt bra. Filmmakarna har också lagt ner mycket energi på ljudet, med passande musik som förhöjer spänningen och det effektiva helhetsintrycket.

Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Julia Ormond och Bill Pullman spelar naturligt och trovärdigt. Mest imponerad blev jag över de mindre kända Pell James som Bobbi och den lysande 10-åriga Ryan Simpkins som Stephanie, som är en av de bästa barnskådisar jag sett på länge - båda dessa spelar starkt, övertygande och trovärdigt. Jag ser fram emot att se vad i synnerhet Ryan kan åstadkomma i framtiden. Allt är dock inte frid och fröjd, och filmens största problem är slutet. Det är visserligen mycket oväntat och originellt, men känns lite väl konstruerat och konstlat, och även om jag förstår tanken så blir det helt enkelt lite orealistiskt. Många detaljer har också blivit lite väl subtila, och även om vi då och då ser ledtrådar som avslöjar hur det hela är tänkt, så har dessa gömts undan väldigt väl och även om man är väldigt uppmärksam är det lätt att missa. Visserligen är det inte så kul med övertydliga filmer, men det borde finnas någon gyllene medelväg och ett sätt att åstadkomma lite tydligare tecken utan att det blir alltför tydligt. Direkt efter att jag sett klart filmen, så kände jag mig tvingad att starta om filmen från början och se om allting för att försöka se om alla frågetecken gick att förklara. Det är förvisso ett gott tecken på kvalitet att man överhuvudtaget står ut med att se om samma film två gånger samma kväll, men samtidigt lite irriterande att det ska behövas. Även efter en andra genomtitt lyckades jag inte att förstå exakt hur regissören tänkt sig det hela, och några frågetecken kvarstår fortfarande. Det irriterar mig, men trots det måste jag medge att Surveillande har blivit en riktigt bra film. Den är välgjord och spännande, och har blivit lite lagom surrealistisk med skruvade men samtidigt inte helt omänskliga karaktärer. Trots att temat knappast är nytt, så har filmen ändå blivit ganska originell med en annorlunda berättarteknik som förhöjer helhetsintrycket och håller spänningen och intresset vid liv hela filmen. Därför kan jag trots allt rekommendera Surveillance för de allra flesta, men kanske i synnerhet om man tycker om David Lynchs filmer - trots allt känns mycket igen, och jag ser fram emot att se vad Jennifer kan åstadkomma i framtiden. Även om jag inte sett debutfilmen Boxing Helena så är det här i alla fall en intressant andra film, och visar stor potential inför framtiden.

Surveillance kommer på DVD i ett DVD-fodral med papphölje. Filmen återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska). Det är ovanligt och positivt med DTS-ljud, även om undertecknad tyvärr inte har utrustning för att kunna spela upp det. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, även om bilden periodvis blir lite väl grynig. Textning finns på svenska, norska och finska; men tyvärr inte på engelska. Det finns heller ingen textning för hörselskadade. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk men är ganska effektfull och stillastående. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Såvitt jag kunnat hitta har filmen fortfarande inte släppts på DVD i vare sig USA eller Storbritannien, men däremot ska det åtminstone finnas en tysk utgåva som har en del extramaterial - däribland ett alternativt slut, som jag gärna hade velat se. Därför är det beklagligt att Noble Entertainment inte kunnat licensiera det extramaterial som faktiskt finns även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 17 mars 2009
Senast uppdaterad: 18 mars 2009

Recensionen har lästs 3682 gånger av 1961 personer, sedan den 17 mars 2009