Kortfattade recensioner

Finney - Mason Thames Gwen - Madeleine McGraw
Rövaren - Ethan Hawke Terrence (pappa) - Jeremy Davies
Inspektör Wright - E. Roger Mitchell Inspektör Miller - Troy Rudeseal
Robin - Miguel Cazarez Mora Max - James Ransone
Donna - Rebecca Clarke Bruce - Tristan Pravong
Moose - J. Gaven Wilde Buzz - Spencer Fitzgerald

Året är 1978, då en okänd gärningsman i en förort till Denver kidnappar unga pojkar som aldrig syns till igen - en man som ingen vet vem han är, men som i folkmun kallas för Rövaren. I staden bor 13-åriga Finney och hans lillasyster Gwen, som inte har det så lätt - deras mamma är död, och de blir dagligen misshandlade av sin alkoholiserade pappa som är livrädd för att barnen ska ha ärvt mammans övernaturliga förmåga att drömma sanndrömmar. Att Finney blir mobbad i skolan gör heller inte saken bättre, liksom det faktum att hans enda vän - den lite väl våldsamme Robin - nu också blivit kidnappad av Rövaren. En dag blir även Finney kidnappad av Rövaren, men nu händer något mystiskt - den gamla telefonen i gärningsmannens källare, som inte har fungerat på många år, börjar plötsligt ringa; då gärningsmannens tidigare offer försöker att hjälpa Finney att ta sig levande ur källaren. Under tiden börjar Gwen drömma drömmar om Rövaren, och försöker att hjälpa polisen med var hennes bror befinner sig.

Det här är kanske inte den allra mest originella skräckfilmen vi sett genom åren, men premissen är intressant och hyfsat genomarbetad. Och i all sin enkelhet fungerar The Black Phone ganska bra, och är en bra och spännande film. Här förekommer några logiska märkligheter - bland annat kan man tycka att det är måttligt smart av en mördare att enbart kidnappa unga pojkar från ett specifikt geografiskt område i samma stad, plus att polisen inte verkar alltför aktiva i utredningarna utan mest verkar förlita sig på att förhöra Gwen...

Men bara man kommer över en del logiska tveksamheter och luckor, så blir det en underhållande och trevlig film. Det är spännande och ganska otäckt, och jag uppskattar att det huvudsakligen rör sig om en krypande obehagsstämning hellre än typiska "hoppa till"-effekter av samma slag som skräckfilmer nuförtiden mest fokuserar på. Alltför otäckt blir det dock sällan, utan det här är egentligen minst lika mycket en thriller som en rysare. Men inget fel med det, utan det gör snarare att målgruppen breddas då filmen fungerar hyfsat även för de som inte tål renodlade skräckfilmer.

Stämningen är utmärkt, och rollfigurerna är intressanta även om jag gärna hade sett en fördjupning kring Gwen och barnens mamma. Blandningen mellan realism och övernaturliga inslag fungerar också bättre än väntat, och gör att filmen upplevs trovärdig ändå. Men ibland går filmen lite på tomgång, och det blir något repetitivt med många scener där Finney är inlåst i källaren hos Rövaren utan någonting att göra; för att sen få telefonsamtal och försöka med något som inte går som beräknat. Det blir ganska förutsägbart och storyn är i tunnaste laget, och man kan också tycka att upplösningen känns något enkel.

Men den hela tiden närvarande obehagskänslan, i kombination med en spännande intrig och att Finney är en genomarbetad rollfigur, gör att det ändå fungerar ganska väl. Så visst hade det kunnat bli bättre, men filmen fungerar ändå utmärkt som underhållning för stunden. Dessutom är det trevligt med en film som känns avslutad, och som inte uppenbart öppnar upp för uppföljare på samma sätt som de allra flesta rysare (och även många andra filmer) gör nuförtiden...

The Black Phone är en bra och välgjord film, med ett snyggt foto och övertygande skådespelarinsatser. Mason Thames och Madeleine McGraw är riktigt bra som Finney och hans syster, och Ethan Hawke är utmärkt i en utmanande och otäck roll som den maskerade mördaren. Här finns inget större djup och det förekommer vissa logiska luckor, men kommer man över det är det en lyckad film som är spännande, obehaglig och effektfull. Det är lågbudget, men gjort på ett bra sätt som känns trovärdig trots övernaturliga inslag. Jag uppskattar fokuset kring obehagskänslor och spänning hellre än "hoppa till"-effekter, men ibland blir det lite väl enahanda då scenerna då Finney är inlåst i källaren känns lite för repetitiva. Det borde ha gått att lösa på ett bättre sätt, och det hade också funnits potential till att få till ett lite större djup och ett mer bestående intryck. Nu blir det istället "bara" lättsam underhållning för stunden, men det är i och för sig inget fel med det - och är man ute efter underhållning utan något större djup, så är det här ett bra val. Samtidigt kan jag inte låta bli att släppa känslan av lite outnyttjad potential, varför jag nöjer mig med en stabil sjua i betyg. Men det är ju inte fy skam det heller, och det här är absolut en bra och sevärd film som är väl värd att se för alla som är ute efter lättsam underhållning och en "lagom" otäck skräckfilm utan större djup.

Recensionen skriven: 19 januari 2023

Recensionen har lästs 1031 gånger av 679 personer, sedan den 19 januari 2023