Nicki - Emma Watson Laurie - Leslie Mann
Emily - Georgia Rock Sam - Taissa Farmiga
Chloe - Claire Julien Rob - Carlos Miranda
Marcs mamma - Stacy Edwards Marcs pappa - Marc Coppola
Rebeccas mamma - Janet Song Shannon - Erin Daniels
Henry - G. Mac Brown Sig själv - Paris Hilton

Våren 2010 uppdagades den inbrottliga som i pressen kom att kallas för "Bling Ring" - en grupp tonåringar boende i Calabasas i Kalifornien som under 2008 - 2009 gjorde inbrott hos ett stort antal kändisar och stal smycken, pengar och värdesaker. Ligan tros ha stulit värdesaker för runt tre miljoner dollar innan de avslöjades, och bl.a. Paris Hilton och Lindsey Lohan drabbades av inbrotten. I september 2011 hade en TV-film baserad på dessa verkliga händelser premiär i amerikansk TV, och under 2013 var det dags för en mer påkostad film baserad på samma händelser; den här gången i regi av Sofia Coppola.

Marc är nyinflyttad och har börjat på en "alternativ" gymnasieskola i Calabasas i Kalifornien. Han har svårt att få vänner, men kommer snart i kontakt med den trevliga tjejen Rebecca. De blir snabbt bästa vänner, och börjar umgås nästintill dygnet runt. Men snart börjar Rebecca fråga Marc om han känner någon som är bortrest vars hus de skulle kunna "låna". Och när man bor ett stenkast från centrala Los Angeles är steget därifrån inte så långt till kändisars hus. Rebecca övertalar Marc, den hemskolade tjejen Nicki och hennes syskon samt Chloe att ta reda på var kändisar bor och utifrån det "hälsa på" hos dem när de inte är hemma. De besöker Paris Hilton, vars hus råkar vara olåst och olarmat, och kan inte låta bli att ta för sig av hennes skor och smycken.

För ett drygt halvår sedan såg jag TV-filmen med samma namn som också bygger på samma verkliga händelser, och tyckte att den var riktigt bra. Jag var dock lite kluven inför Sofia Coppollas film, för trots att hon bara gjort bra filmer hittills misstänkte jag att det kunde kännas som lite "tårta på tårta" med en till film om samma händelser. De känslorna avtog dock snabbt, för The Bling Ring är en riktigt bra film, trots att likheterna med den tidigare TV-filmen är många. Storyn är intressant och fascinerande, och de verkliga händelserna är ju som klippt och skurna för filmmediet. Det har också blivit en mycket engagerande och intressant film, som håller intresset vid liv hela tiden.

Storyn är visserligen en smula tunn, men det fungerar ändå riktigt bra då det både är fängslande och berörande. Vid vissa tillfällen blir det också riktigt spännande, trots att de flesta lär känna till handlingen i grova drag. Det är tänkvärt och det finns ett visst djup, samtidigt som det är mycket underhållande. Det gör att filmen fungerar bra på två olika sätt - vare sig man vill se på den som ett djupare samhällsdrama eller vill se på det hela lättsam underhållning för stunden så fungerar det lika bra. Därmed har det blivit en bred film som passar för de allra flesta. Jag uppskattar också att Sofia Coppola skickligt undviker att själv ta ställning; varken för ungdomarna eller offren. Vi får veta alla fakta, men Sofia tar aldrig själv ställning utan överlåter det åt tittarna. Det tycker jag om, och det gör att filmen blivit relativt lågmäld och utan att skriva tittarna på näsan.

I synnerhet Marc har också blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta och som man får lära känna på ett bra sätt. Vi får veta hans motivationer på ett elegant sätt, och därför är det nästan omöjligt att inte sympatisera med honom. Nicki har också fått vissa nyanser och har fått ett hyfsat utrymme. Dock tycker jag att Sofia Coppola har missat en gyllene chans genom att inte erbjuda ett större djup hos Rebecca. Hon ansågs ju trots allt vara "ringledaren" och den som övertalade Marc till allting, och därför är det märkligt att hon förblivit relativt endimensionell. Hur hon tänker och känner får vi inget tydligt grepp om, och därmed förstår man heller inte hur hon kunnat ämna till att börja med inbrotten. Det är visserligen förståeligt att i första hand rikta in sig på Marc, men då även TV-filmen om samma händelser fokuserat på honom (som där hette Zack) i första hand känns det som borttappad potential att inte fokusera mer på de övriga rollfigurerna den här gången. Men nu har kanske inte Sofia sett TV-filmen, då den här långfilmen sannolikt börjat spelas in redan innan den. Trots allt görs ju TV-filmer vanligtvis med betydligt mindre budget och snävare tidsramar än biovisade filmer.

Däremot uppskattar jag filmens föredömliga tempo, där det händer något hela tiden utan att vare sig bli rörigt eller segt. Den här filmen har ett betydligt rappare tempo än Sofia Coppolas tidigare filmer, och det passar bra till de här verkliga händelserna. The Bling Ring är dessutom kryddad med en del svart humor, och det uppskattar jag. Det är charmigt, engagerande och underhållande; och samtidigt med ett tydligt djup och en viss samhällskritik. Allting känns dessutom mycket realistiskt och trovärdigt, och då filmen blivit relativt snarlik TV-filmen misstänker jag att den ligger någorlunda nära de verkliga händelserna - trots allt borde väl inte två filmer producerade oberoende av varandra annars ha blivit så pass lika varann...? Däremot är det tråkigt att filmen blivit lite väl kortfattad, och med en ovanligt kort speltid på bara en och en halv timme finns det inte mycket tid för fördjupning av rollfigurerna och deras motivationer. Därför blir filmen lite tunnare och ytligare än den hade förtjänat, och den hade vunnit på att förlängas med åtminstone en kvart för att hinna lära känna i synnerhet Rebecca bättre.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med mycket handkamera och effektiva översiktsbilder. Det är mycket snyggt och ingenting har lämnats åt slumpen. Det är också imponerande att delar av filmen faktiskt spelats in i Paris Hiltons riktiga hus. Musiken är också passande och bra. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och jag uppskattar att filmteamet i första hand valt relativt okända skådespelare som inte redan överutnyttjats i andra filmer; utmärkt för trovärdigheten. Israel Broussard är mycket bra som Marc, och Katie Chang är också mycket passande som Rebecca. Emma Watson är strålande som Nicki, och det är en imponerande bedrift att hon "smälter ihop" med rollfiguren så effektivt att man inte en enda gång tänker på Hermione i Harry Potter - en svår konst när det gäller en skådespelare som främst blivit känd för en enda roll. Leslie Mann är också mycket bra Nickis mamma Laurie, och gör en svår (och ytlig) roll på ett imponerande sätt helt utan överspel. Även i övrigt är det mycket bra skådespelare.

The Bling Ring är en riktigt bra film, som lyckas att både underhålla samtidigt som den erbjuder ett djup och är tänkvärd. Det är charmigt, fartfyllt och mycket fängslande - men bitvis en smula repetitiv, då storyn i sig är ganska enkel och tunn. Filmen har också blivit onödigt kort, och hinner därmed inte fördjupa sig i rollfigurerna (åtminstone med undantag av Marc) på samma sätt som jag hade önskat. Det här är inte någon av Sofia Coppolas bästa filmer, men väl en riktigt bra film väl värd att se för de allra flesta. För mig stannar betyget på en stark sjua, men det är möjligt att mitt omdöme delvis påverkats av att jag sett TV-filmen innan som trots allt var ganska snarlik och jag kan inte utesluta att betyget hade blivit högre om jag inte hade den filmen i starkt minne.

Recensionen skriven: 5 juli 2013
Senast uppdaterad: 5 juli 2013

Recensionen har lästs 3452 gånger av 1960 personer, sedan den 5 juli 2013