Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Matthew - Ryan Reynolds Tina - Mireille Enos
Nicole - Rosario Dawson Jeffrey - Scott Speedman
Cassandra - Alexia Fast Mika - Kevin Durand
Albert - Aidan Shipley Vicky - Christine Horne
Vince - Bruce Greenwood Diane - Arsinée Khanjian
Jennifer - Ella Ballentine

I Niagara Falls i kanadensiska Ontario (en stad främst känd genom Niagarafallen) hämtar Matthew upp sin nioåriga dotter Cassandra från konståkningsträningen. På vägen hem stannar han förbi på ett café för att handla, och då Cassandra somnat i bilen lämnar han henne kvar där medan han går in för att handla. När han någon minut senare återvänder till bilen är Cassandra spårlöst försvunnen, och det finns inget som tyder på att någon annan bil varit i närheten. Poliserna Nicole och Jeffrey utreder fallet, och misstänker tidigt Matthew då inga vittnen ens kan intyga att Cassandra någonsin varit i bilen. Åtta år senare är fallet fortfarande olöst, och Matthew och hans dåvarande fru Tina har inte längre någon kontakt. Under tiden är Cassandra kidnappad och hålls fången hos pedofilen Mika...

The Captive har en intressant handling och premiss, och temat kring pedofilnätverk är förstås tyvärr alltid lika aktuellt. Resultatet är en bra och fascinerande film, som på papperet kanske kan ses som tämligen traditionell men som i verkligheten har blivit originell och annorlunda. Det här liknar egentligen inget man tidigare sett, och med en högst ovanlig berättarteknik lyckas filmen att få en ganska sedvanlig story att upplevas nyskapande och udda. Det har blivit en mycket fängslande film, där man sitter på helspänn varenda sekund och aldrig någonsin slappnar av. Det är engagerande och spännande, och intresset hålls vid liv hela tiden.

Trots att vi hela tiden vet att Cassandra är vid liv och överlag hela tiden ligger steget före rollfigurerna så lyckas filmen ändå att bibehålla en intensitet och spänning som jag uppskattar. De centrala rollfigurerna har blivit mångbottnade och genomarbetade, och överlag är det en ovanligt nyanserad film där inget och ingen är helt svartvit - eller åtminstone inget förutom just Mika och pedofilringen, som man förstås inte gärna kan ha olika åsikter om. Filmen griper tag i tittarna, och förblir både fascinerande och berörande. Det förblir också förhållandevis trovärdigt och realistiskt, och det märks att manusförfattaren och resten av filmteamet lagt ner mycket tid på research.

Men på gott och ont har The Captive en mycket annorlunda berättarteknik, som paradoxalt nog både blir filmens storhet och fall. Här finns nämligen inget traditionellt kronologiskt narrativ, utan istället hoppar filmen fram och tillbaka mellan olika tidsperioder. Det rör sig inte bara om nutid och dåtid, utan om en rad olika tillfällen under sju års tid. Därför är det här en invecklad film, som man måste vara koncentrerad när man ser. Om man slötittar en enda sekund förstår man ingenting längre. Det här gör att filmen inledningsvis framstår som mer än lovligt rörig, och det tog hela 20 minuter innan jag ens lyckades lista ut vad det faktiskt handlade om och ungefär hur allting hänger ihop.

När man väl förstår det förblir filmen fängslande och intressant, men tyvärr förblir den också rörig och periodvis mycket svårbegriplig. Oftast förstår man ganska väl hur det hänger ihop och vad som händer när, men vid några tillfällen hoppar filmen aningen framåt eller bakåt och då blir det riktigt invecklat och skumt. Rör det sig om en tillbakablick från sju år bakåt i tiden förstår man ju väl av handlingen hur det hänger ihop, men när man plötsligt bara hoppar veckor eller månader bakåt är det inte alls lika självklart. Här finns heller inga som helst tidsskyltar av typen "Ett år senare" eller andra knep för att visa tidsperioder, utan man måste själv dra sina egna slutsatser och försöka lista ut när varje scen utspelas. Ofta går det hyfsat, ibland är det inga som helst problem och vid några tillfällen är det nästan omöjligt.

Jag förstår absolut tanken bakom den icke-linjära berättartekniken, och den är god. Ofta fungerar det även bra i praktiken, men det finns en del problematiska scener som jag inte riktigt tycker håller hela vägen. Man kan också tycka att storyn blivit en aning för tillspetsad och osannolik, även om regissören åtminstone delvis lyckas att förklara det i kommentatorspåret på DVD:n. Överlag är det tyvärr trovärdigt och mycket kan man köpa, men vid några tillfällen blir det en gnutta för mycket och somliga aspekter är något svårköpta.

Däremot uppskattar jag den lågmälda stilen, där man aldrig får något serverat på silverfat utan måste dra sina egna slutsatser. Här finns inte mer dialog än nödvändigt, och inga övertydliga förklaringar. Istället handlar det om att själv försöka lista ut hur allting hänger ihop utifrån subtila ledtrådar och referenser. Ibland går det här lite för långt, och i slutändan är det många obesvarade frågor som man aldrig får någon klarhet i. Mycket kan man bara spekulera i, och det känns inte helt rätt. Att inte vilja vara övertydlig är en sak, men att vi i somliga fall inte får veta tillräckligt mycket av någonting utan måste gissa sig till svaren är en helt annan. Då tycker jag att filmteamet har gått för långt åt andra hållet, och om man är uppmärksam tycker jag ändå att man bör få klarhet i det mesta när en film är klar; även om man inte förstår något under tiden. Men det är å andra sidan skönt att slippa övertydlig dialog och uppenbara manuslösningar, som så ofta annars blivit fallet. I slutändan hittar jag heller inte längre några logiska luckor, trots att jag efter en första titt var övertygad om att det kryllade av sådana.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med vackra vyer över Niagarafallen i vintertid - en förhållandevis ovanlig miljö i filmsammanhang. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Ryan Reynolds brukar inte tillhöra någon av mina favoriter, åtminstone inte om man bortser från Van Wilder, men här gör han en riktigt bra och stark insats som förblir trovärdig och naturlig in i minsta detalj. Mireille Enos är minst lika bra som Tina, och gör en utmärkt rollprestation med enkla medel helt utan överspel. Det är kul att återse Scott Speedman (som åtminstone för mig alltid kommer att förbli Ben i Felicity), och han gör en riktigt bra insats. Rosario Dawson gör också en stabil och bra rollprestation som Nicole. Alexia Fast är utmärkt som Cass, och Kevin Durand lyckas på ett skickligt sätt att framstå som både normal och obehaglig på samma gång.

The Captive är en riktigt bra och engagerande film, som har ett lagom tempo och en fin lågmäld stil. Det är fängslande, berörande och oerhört fascinerande. Men tyvärr har det också blivit en lite för invecklad och rörig film, och genom de många tidshoppen är det vid flera tillfällen inte alls självklart vad som utspelas när. När det tar närmare 20 minuter innan man ens förstår premissen tycker jag att det har gått en smula för långt, och vid några få tillfällen tycker jag att regissören går över gränsen från en udda och tänkvärd berättarteknik till att utnyttja en gimmick enbart för sakens skull. Ibland börjar jag undra om ens regissören själv vet hur allting hänger ihop och vet svaren på de frågor man ställer sig...

Det här är en typisk sådan film som man helst bör se två gånger för att ha en chans att förstå allt, men bara man är beredd att lägga ner lite tid får man också sin belöning. För det är utan tvekan en riktigt bra och välgjord film, som är väl värd att se för alla som uppskattar lite udda filmer. Trots de uppenbart goda avsikterna blev det för mig ändå lite för mycket, och därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg. Men ingen kan påstå att jag inte var engagerad - faktum är att jag var vaken hela natten för att direkt efteråt se om hela filmen igen plus se allt extramaterial; och det är inte ofta jag orkar göra allt detta helt utan paus...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag och dessutom enstaka grammatikfel. Textningen är lagom stor och lättläst, och jag uppskattar de relativt starka kantlinjerna som gör det lätt att läsa texten även vid ljusa bakgrunder. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stillastående men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Atom Egoyan. Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt. Genom spåret får vi en ganska god inblick i hur Atom har tänkt sig allting, och han lyckas också på ett effektivt sätt att förklara bort allting som åtminstone undertecknad ursprungligen tolkade som logiska luckor. Hans förklaringar varierar dock från extremt övertydliga till så obskyra och subtila referenser att ingen annan än han själv lär uppfatta dem... Därefter hittar vi intervjuer med Atom Egoyan och skådespelaren Ryan Reynolds på totalt 4 minuter, vilket är hyfsat intressant men i slutändan alldeles för kortfattat och går inte alls tillräckligt in på djupet.

Vidare hittar vi ett alternativt slut till filmen, vilket är intressant att se men i slutändan avsevärt sämre än det befintliga slutet. Det finns också en mängd bortklippta scener på hela 14 minuter, som är intressanta att se på men som i slutändan inte tillför särskilt mycket till filmen. Samtliga är av den typen att de går att se, men man kan lika gärna vara utan dem och det är därför förståeligt att de ansågs umbärliga. Tyvärr finns inga introduktioner eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, och därför får vi inte veta var i filmen de hör hemma eller varför de klippts bort. Slutligen finns även trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Tyvärr är allt extramaterial helt utan textning, och det kan ställa till med en del problem då somliga talar allt annat än tydligt. Det extramaterial som finns håller också en ojämn nivå, och det är framförallt kommentatorspåret som är värdefullt.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2716 gånger av 1585 personer, sedan den 6 juli 2016