Mimi Lurie - Julie Christie Donal Fitzgerald - Nick Nolte
Henry Osborne - Brendan Gleeson Rebecca Osborne - Brit Marling
Diana - Anna Kendrick Agent Cornelius - Terrence Howard
Billy Cusimano - Stephen Root Jed Lewis - Richard Jenkins
Sharon Solarz - Susan Sarandon Mac McLeod - Sam Elliott
Ray Fuller - Stanley Tucci Marianne Osborne - Gabrielle Rose

Jim Grant är advokat i den lilla staden Albany i New York, specialiserad på människorättsfrågor. Han lever ett stillsamt liv med sin 11-åriga dotter Izzy, efter att hans fru dött ett år tidigare. En dag blir han ombedd att försvara den just anhållna Sharon Solarz; en av tre medlemmar i den vänsterextremistiska organisationen Weather Underground som fortfarande varit på fri fot efter ett bankrån 1979 där en väktare blev ihjälskjuten. Jim tackar nej, och hänvisar Sharon till en annan advokat. Den unga journalisten Ben Shepard på Albany Sun-Times skriver en artikel om åtalet mot Sharon, och blir nyfiken på hur FBI kunnat hitta henne efter att hon levt gömd i över 30 år. Han blir också fundersam på varför Jim inte vill försvara Sharon, och börjar gräva i fallet. Då upptäcker han att Jim Grant inte existerade innan 1979...

The Company You Keep är ingen alltför originell film, och mycket har vi sett förut. Det mest ovanliga är just greppet att kombinera en thriller om en jakt med just den politiska vinklingen kring Weather Underground och deras aktioner. Det är ett intressant ämne att skildra, och resultatet har blivit en underhållande och bra film. Tempot är föredömligt högt och det finns en intensitet som jag uppskattar. Rollfigurerna är intressanta, där åtminstone några av dem hinner få hyfsat många nyanser. Överlag är det också en ganska spännande film, och det förblir engagerande hela tiden.

Dock måste man vara uppmärksam när man ser filmen, för det är en ganska invecklad och rörig historia som presenteras. Här finns väldigt många rollfigurer, och det är inte alltid helt oproblematiskt att komma ihåg vem som egentligen är vem. Är man uppmärksam och pigg går det ganska bra, men det är ingen film som man kan slötitta på utan någon tankeverksamhet. Dessutom upplevs filmen en smula väl tillrättalagd och förutsägbar, och de "oväntade" vändningar som förekommer lyckades åtminstone jag att förutspå vid ett tidigt skede. Då filmen bitvis dessutom är lite övertydlig, så misstänker jag att jag inte är ensam om att inte finna dessa överraskningar särskilt överraskande.

The Company You Keep kan också upplevas en smula uddlös, då de politiska diskussionerna kring Weather Underground och huruvida deras handlingar var rätt eller fel eller ens varför rörelsen gjorde som de gjorda blivit en smula menlösa. Det märks att Robert Redford velat göra någonting mer än en vanlig underhållningsfilm, men det intressanta politiska temat har fått så lite utrymme att det därför inte blir fullt så djupt som det borde ha blivit; och förmodligen heller inte så djupt som filmteamet haft i avsikt. Den delen fungerar därmed inte riktigt så bra, men som underhållningsfilm fungerar det bättre då det är fängslande och fascinerande hela tiden; och dessutom med rollfigurer som man bryr sig om och hela tiden vill veta mer om.

Fotot är snyggt, och filmen har en del vackra vyer kombinerat med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Robert Redford är bra som Jim, och gör en stabil och fin rollprestation. Dock kan man tycka att han verkar vara i ovanligt bra form för sin ålder, och ser dessutom äldre ut än rollfiguren nog ska föreställa. Trots allt är Redford 76 år gammal, och fastän hans rollfigurs ålder inte nämns så är jag övertygad om att han ska föreställa vara hyfsat mycket yngre än så. Shia LaBeouf är mycket bra som journalisten Ben, och gör en övertygande och trovärdig rollprestation. Julie Christie och Nick Nolte är som vanligt bra. Debuterande Jackie Evancho är också riktigt bra som Jims dotter Izzy, och Brit Marling (mest känd från Another Earth) är mycket bra som Rebecca. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det är en minst sagt imponerande ensemble som filmteamet har lyckats att få ihop; inklusive en rad gamla kändisar även i mindre roller.

The Company You Keep är en ambitiös dramathriller som vill mycket, men som tyvärr inte riktigt lyckas med sina ambitioner. Det är en fartfylld, spännande och underhållande film; men det har blivit en smula för rörigt och en smula menlöst kring den politiska debatten om Weather Underground. Det är ändå en film väl värd att se för de allra flesta, men bristerna som förekommer gör att filmen inte blir riktigt lika minnesvärd som jag hade önskat och därför stannar mitt betyg på en stabil sjua.

Recensionen skriven: 5 september 2013
Senast uppdaterad: 6 september 2013

Recensionen har lästs 3177 gånger av 1796 personer, sedan den 5 september 2013