Daggett - Ben Mendelsohn Stryver - Burn Gorman
Foley - Matthew Modine Dr. Pavel - Alon Aboutboul
Jen (Selinas partner) - Juno Temple Dr. Jonathan Crane - Cillian Murphy
Ra's Al Ghul - Liam Neeson / Josh Pence Talia Al Ghul - Joey King
Polischef Jones - Daniel Sunjata Kongressledamoten - Brett Cullen
Ross - Reggie Lee Borgmästaren - Nestor Carbonell

Läderlappen såg första gången dagens ljus 1939, i form av serietidningar från DC Comics, skapade av serietecknaren Bob Kane. Det har sedan resulterat i ett stort antal filmatiseringar, både spelfilmer och tecknade; varav de flesta äldre troligen bäst förknippar karaktären med den långkörande TV-serien från 1966 med Adam West i huvudrollen. Av någon anledning har den svenska titeln Läderlappen dock glömts bort med åren, och på senare år har karaktären och filmerna istället kallats för originaltiteln Batman - för åtminstone undertecknad, och troligen även många andra, känns det fortfarande ovant och lite onaturligt. Genom den brittiska regissören Christopher Nolan började konceptet om fråm början 2005 genom Batman Begins, där vi fick se Bruce Wayne i yngre år och hur allting egentligen startade. 2008 kom uppföljaren The Dark Knight, som blev en stor succé och vann Oscar för bästa manliga biroll (Heath Ledger, som vann Oscarn postumt). Fyra år senare är nu tiden mogen för den enligt uppgift sista delen i den här trilogin; The Dark Knight Rises. Christopher Nolan har fortfarande regisserat, och precis som senast har han dessutom skrivit manus tillsammans med sin bror Jonathan.

Det har gått åtta år sedan händelserna i The Dark Knight, då Batman - i ett försök att få fred i staden - själv tog på sig ansvaret för de mord som chefsåklagaren Harvey Dent begick, så att han skulle kunna fortsätta framstå som en hjälte efter sin död. Uppoffringen har fungerat, och efter nya tuffa lagstiftningar i Harvey Dents namn har kriminaliteten kraftigt sjunkit, och den organiserade brottsligheten i Gotham City är nästan helt obefintlig. Sedan dess har den maskerade hjälten gått i pension och aldrig synts offentligt, och han har förlitat sig på att polisen skött om den lilla kriminalitet som trots allt finns. Bruce Wayne själv har inte kunnat komma över sitt livs stora kärlek Rachels död, och har också nästan helt avskurit sig från samhället. Han går nästan aldrig utanför dörren och tillbringar all sin tid i sin herrgård med betjänten Alfred som enda sällskap. Men till sist dyker en ny fara upp i staden; en maskerad man kallad Bane som har bestämt sig för att själv skipa rättvisa i Gotham City på blodigast tänkbara sätt. När hela staden hotas av undergång tvingas Bruce återigen ta på sig Batman-dräkten, trots att han är efterlyst av polisen. Under tiden har Bruce Wayne problem med den ökända juveltjuven Selina Kyle, som har en viss förkärlek för att stjäla smycken från Bruces herrgård...

Batman Begins var en hyfsad film, men som var alldeles för seg för sitt eget bästa. The Dark Knight var en helt okej film och bättre än den första, men jag har aldrig varit lika förtjust i den som resten av världen. Glädjande nog är dock den (gissningsvis) sista filmen i trilogin den klart bästa av de tre, och The Dark Knight Rises är en riktigt bra och underhållande film. Storyn är intressant, och precis som i den förra filmen är det en mörk och dyster vy som vi får se; långt ifrån den mer glättiga och lättsamma stil som de flesta superhjältefilmer har en tendens att bli. Här finns ett påtagligt djup, och det är både intressant och engagerande. Det är också berörande, och vid några få scener t.o.m. riktigt gripande. Trots en orimligt lång speltid på hela 2 timmar 44 minuter går tiden ganska snabbt, och man hinner sällan titta på klockan. Det förblir fängslande och intressant nästan hela tiden, och det finns få svackor under den långa filmen. Men det är ändå lite väl länge att sitta i en biofåtölj i nästan tre timmar, i synnerhet när det inte finns någon paus, och filmen hade nog ändå vunnit på att kortas ner en smula.

Det är mindre rörigt än i The Dark Knight, och handlingen hänger ihop logiskt betydligt bättre än tidigare. Dock hade jag ändå vissa svårigheter att hänga med, och det märks att man bör ha sett både Batman Begins och The Dark Knight väldigt nyligt för att förstå allt; något jag tyvärr inte har. Men tempot är lite ojämnt, och det här är inte alls samma renodlade actionfilm som The Dark Knight till stora delar var. Här är det egentligen mer drama än action, och inledningsvis har filmen en långsam uppbyggnad för att i finalen istället rasa iväg i superfart. Jag har vissa invändningar på det ojämna tempot, och hade önskat ett jämnare tempo som inte upplevs lika stressad i slutet. Men istället är det djupare och mörkare än någonsin tidigare, och det måste ses som något positivt i det här sammanhanget.

Jokern lyser av förståeliga skäl med sin frånvaro i den här filmen, och de nya "skurkarna" är inte fullt lika färgstarka som han utan känns något mer nedtonade; på gott och ont. Bane förblir mer eller mindre mystisk, och vi får inte veta så jättemycket om honom även fast han utan tvekan fyller sin funktion. Selina Kyle - d.v.s. den karaktär vi bäst känner under namnet Kattkvinnan, trots att det namnet egendomligt nog aldrig nämns i den här filmen - är dock ett välkommet tillskott. Hon är en lagom färgstark och intressant rollfigur, som är ovanligt nyanserad och sätter tonen helt rätt. Scenerna hon medverkar i tillhör de bästa i filmen, och jag blev mycket intresserad av Selina trots att jag aldrig varit alltför förtjust i Kattkvinnan under tidigare inkarnationer av Batman. John Blake är har blivit en förhållandevis mångbottnad rollfigur som jag uppskattar, och detsamma gäller Jim Gordon. Tyvärr har dock nytillkomna Miranda Tate blivit ganska endimensionell och har fått orimligt lite utrymme; i synnerhet som hon visar sig bli ganska viktig för handlingen. Jag hade också velat se mer av Selinas kumpan Jen, som är intressant i grund och botten men bara syns i ett fåtal scener.

Men det kanske största problemet i sammanhanget är att Batman/Bruce Wayne själv bitvis har fått ganska lite utrymme i filmen, vilket känns minst sagt egendomligt. Han lyser med sin frånvaro under långa partier, där istället John Blake och Jim Gordon hamnar i fokus. Det är visserligen trevligt att få se mer av dem, men i en film om Batman förväntar jag mig att åtminstone få se mer av Bruce Wayne i sin vanliga skepnad. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor och en del klichéer, men samtidigt är det också förhållandevis oförutsägbart med ett par oväntade vändningar.

Filmen har ett fantastiskt foto, med ett imponerande sinne för detaljer och mycket övertygande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och alla skådespelare från de tidigare filmerna som syns här repriserar sina roller. Därför får vi återigen se Christian Bale som Bruce Wayne. Jag tyckte i Batman Begins att han kändes lite stel och onaturlig, men han har vuxit med rollen och är nu riktigt lyckad i rollen. Michael Caine är mycket bra som Alfred, och Joseph Gordon-Levitt är bra som Blake. Marion Cotillard är mycket bra som Miranda Tate, även om hon tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med. Tom Hardy ger ett något avskalat och intetsägande intryck som Bane, men gör ändå en fullt godtagbar insats. Men den klart bästa insatsen i filmen står Anne Hathaway för, som är fantastisk som Selina Kyle (Kattkvinnan) och gör en imponerande insats. Hon är precis lagom färgstark utan att spela över, och gör en minnesvärd rollprestation med perfekt gehör. Det är utan tvekan den bästa Kattkvinnan man någonsin sett i Batman-sammanhang, och mycket bättre än hennes prestation här kan det inte bli. Dock hade jag velat se ännu mer av henne; inte enbart då Anne tillhör en av mina favoritskådisar.

Christopher Nolans Batman-trilogi är på intet sätt perfekt, men får en mycket fin avslutning i och med The Dark Knight Rises. Det här är utan tvekan den bästa filmen av de tre, som är djupsint och engagerande, utan att gå till överdrift. Det är fängslande, underhållande, ganska spännande och dessutom berörande; vid ett par scener kunde jag heller inte hålla tårarna borta. Dock kan man ha invändningar mot det ojämna tempot och Batmans frånvaro under ovanligt stora delar av filmen, och även Alfred har fått en något mindre roll än förut. Jag hade också önskat mig en resumé i början av de tidigare filmerna, då jag inte tycker man kan fordra att alla tittare kommer ihåg alla detaljer från en fyra år gammal film. Men det är ändå en riktigt bra film, och den utan tvekan bästa filmversionen av Läderlappen. Det finns vissa brister och Nolan har gjort bättre filmer, men jag blev ändå positivt överraskad av denna ovanligt nyanserade och starka film. Betygsmässigt når filmen upp till en stark sjua och är utan tvekan sevärd av de allra flesta, men jag saknar någonting för att de högsta betygen ska kunna bli aktuella. Man vinner dock på att ha sett både Batman Begins och The Dark Knight nyligt när man går och ser The Dark Knight Rises. För mig var det ett par år sedan jag såg The Dark Knight och Batman Begins har jag inte sett om efter premiären, och det visade sig vara lite för länge.

Recensionen skriven: 26 juli 2012
Senast uppdaterad: 27 juli 2012

Recensionen har lästs 3787 gånger av 2215 personer, sedan den 26 juli 2012