Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Donald Margulies, baserat på en bok av David Lipsky
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
David Lipsky - Jesse Eisenberg David Foster Wallace - Jason Segel
Julie - Mamie Gummer Betsy - Mickey Sumner
Sarah - Anna Chlumsky Patty - Joan Cusack
Bob Levin - Ron Livingston Bokhandelsföreståndare - Becky Ann Baker

Den amerikanska författaren David Foster Wallace (1962 - 2008) har ansetts som en av de mest inflytelserika amerikanska författarna under senare decennier, men skrev trots det bara två färdiga romaner (och en tredje som aldrig hann färdigställas) och tre novellsamlingar under sin livstid. Mest känd har han blivit för sin andra roman Infinite Jest från 1996, som blev populär och kritikerrosad, men som såvitt jag vet aldrig givits ut i Sverige. Om honom kretsar den verklighetsbaserade filmen The End of the Tour, som regisserades av James Ponsoldt och bygger på David Lipskys självbiografiska bok "Although of Course You End Up Becoming Yourself".

2008 blir journalisten David Lipsky chockerad över nyheterna att författaren David Foster Wallace begått självmord. Han letar fram och börjar lyssna på de kassettband han spelade in 12 år tidigare. 1996 hade David Foster Wallace precis släppt sin roman "Infinite Jest" till lysande kritik, och trots att David Lipsky inledningsvis varit skeptisk till boken blir han imponerad efter att ha läst den. Lipsky jobbar som en måttligt framgångsrik skribent på tidningen Rolling Stone och lyckas efter att ha läst boken att övertyga sin chef om att han ska få intervjua Foster Wallace för tidningen och publicera en artikel om honom. Lipsky fick följa med mot slutet av Wallaces bokturné, från hans hem i Illinois och vidare till Minneapolis för boksignering. De tillbringade några dagar tillsammans, med många samtal som sannolikt förändrade båda två.

Jag har inte läst någon av David Foster Wallaces böcker och kände ärligt talat inte till honom mer än till namnet innan jag satte mig ner för att se The End of the Tour. Därmed är jag sannolikt inte den främsta målgruppen för filmen, och jag misstänker att man kanske får ut ännu mer av filmen om man faktiskt känner till Wallace. Men jag blev ändå positivt överraskad, då det här faktiskt är en bra och intressant film. Fastän filmen bara utspelas under några få dagar får vi lära känna Wallace på ett hyfsat sätt, och det har blivit en engagerande film. Intresset hålls vid liv, och filmen innehåller många bottnar och dessutom både charm och en gnutta humor. Det är djupsint och med många intressanta och fascinerande samtal mellan dessa båda män. Periodvis är det ganska tänkvärt, och vi får veta en del samtidigt som det är mycket man inte får svar på.

På gott och ont har The End of the Tour ett originellt upplägg, som inte följer traditionella dramaturgiska regler. Här finns nämligen i stort sett ingen handling, utan nästan hela filmen går ut på att se och lyssna på konversationer som Wallace och Lipsky har i form av intervjuer och mer privata samtal. Miljöerna är några olika och det finns en gnutta handling, men till 90% går allting ut på prat, prat och ännu mer prat. Det är intressant och trovärdig dialog vi får lyssna på, som verkligen känns autentisk. Men det blir samtidigt lite för tunt då det knappt finns någon yttre handling alls, och att lyssna på två personer prata i över en och en halv timme blir lite för mycket av det goda. Bitvis känns filmen lite för långsam, då det händer för lite och en del av dialogen upplevs lite för utdragen. Självklart menar jag inte att dialogdrivna filmer inte kan bli riktigt bra, men vid filmer som egentligen inte har någon handling är det helt enkelt lätt hänt att det inte blir lika fängslande som vid filmer med en tydligare yttre handling.

Under ett par av scenerna känns också dialogen lite märklig och konstlad, då båda personerna börjar bete sig lite märkligt och diskutera tämligen oviktiga saker i en evighet. Kanske är det jag som missat något väsentligt, men i så fall är det svårt att inte dra slutsatsen att det i sådana fall skildrats för subtilt. Jag tycker också att man inte lär känna David Lipsky på ett tillräckligt övertygande sätt, utan om honom får vi inte veta särskilt mycket utan måste mest läsa mellan raderna. Det är kanske oundvikligt, då det ju trots allt är han som intervjuar och inte intervjuas, men jag hade velat veta mer om honom. Om Wallaces personlighet och förflutna får vi trots allt veta det viktigaste, trots att filmen bara utspelas under några dagars tid.

Skådespelarinsatserna är mycket bra. Jesse Eisenberg är som vanligt utmärkt som David Lipsky, och han gör en stark och trovärdig rollprestation. Samtidigt tyckte jag dock bitvis att han är lite för känd, som gör att filmillusionen blir lidande då man så tydligt känner igen honom. Jason Segel är faktiskt ännu bättre som David Foster Wallace, och han gör en så stark och naturlig rollprestation att jag faktiskt glömde bort att det var Jason; och det är en imponerande bedrift. I övriga roller är Mamie Gummer som vanligt riktigt bra, och det är också kul att återse Anna Chlumsky (bl.a. känd för klassiska Min tjej på 1980-talet) i en tyvärr alltför begränsad roll som Lipskys flickvän Sarah.

The End of the Tour är en ovanlig film, för här händer egentligen ingenting utan allting kretsar kring dialog mellan två personer. Jag blev ändå positivt överraskad, då det här är en bra film som övertygar med sin realistiska stil och trovärdiga dialog. Det är engagerande, intressant och tänkvärt; och här finns ett påtagligt djup och en del kloka poänger som tas upp. Ändå kan jag inte låta bli att känna att det blivit lite för tunt för sitt eget bästa, och ibland känns filmen långsam genom sin avsaknad av yttre handling. Genom att det egentligen bara är David Foster Wallace som vi lär känna, medan Lipsky till mångt och mycket förblir ett frågetecken, känns filmen också en smula ytlig och det blir inte riktigt så fängslande som jag hade önskat. Tycker man om mer intensiva och fartfyllda filmer är det här inget att rekommendera, för det här blir trots allt långsamt där man måste ha lite tålamod. Men tycker man om djupsinta långsamma dramer tycker man sannolikt om The End of the Tour - det blir ibland lite för långsamt och utdraget, men trots bristerna är det ändå en film väl värd att se. Att sätta betyg på en så dramaturgiskt ovanlig film är inte lätt, men efter moget övervägande väljer jag ändå en stabil sjua; trots att det är en lyckad film saknas det ändå något för att jag ska kunna känna mig riktigt nöjd.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt dubbade ljudspår på originalspråk (engelska och franska) samt dubbade ljudspår på tyska, italienska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 språk, däribland de skandinaviska språken samt både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade (en trevlig omväxling med båda!). Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning (eller dubbning) måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Det enda bonusmaterialet som finns är 9 bortklippta scener på totalt 12 minuter, varav några i själva verket är utökade versioner av scener som finns med i filmen. Det är hyfsat intressant, och några av scenerna är trevliga och/eller tänkvärda att se på. Ingen av dem tillför dock alltför mycket till själva filmen, så det är förståeligt att scenerna klippts bort. De bortklippta scenerna har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text att tillgå vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 24 mars 2016
Senast uppdaterad: 24 mars 2016

Recensionen har lästs 2686 gånger av 1485 personer, sedan den 24 mars 2016