Kortfattade recensioner

Tammy Faye Bakker - Jessica Chastain Jim Bakker - Andrew Garfield
Rachel Grover - Cherry Jones Jerry Falwell - Vincent D'Onofrio
Gary Paxton - Mark Wystrach Pat Robertson - Gabriel Olds
Roe Messner - Sam Jaeger Fred Grover - Fredric Lehne
Dede Robertson - Coley Campany Richard Fletcher - Louis Cancelmi
Jimmy Swaggart - Jay Huguley Tammy Faye som barn - Chandler Head

TV-predikanterna Tammy Faye och hennes man Jim Bakker var omåttligt populära i USA under 1970- och 1980-talet, som efter att ha träffats vid bibelstudier började som programledare innan de grundade världens största religiösa TV-kanal PTL. Kanalen blev omåttligt framgångsrik, innan det framkom att Jim Bakker stal donationer till stiftelsen/kanalen för att finansiera parets egen extraordinära livsstil - och inte blev saken bättre av att Jim Bakker senare kom att anklagas för sexuella övergrepp... I The Eyes of Tammy Faye får vi följa i synnerhet Tammy Faye från det att hon som barn nekas tillträde till samhällets frikyrka p.g.a. att hennes mamma var frånskild och några decennier framåt.

Jag hade inte ens hört talats om Tammy Faye och Jim Bakker innan jag såg filmen, och gissningsvis har de alltid varit mer välbekanta för en amerikansk publik än de varit utanför det landets gränser. Jag var i alla fall lite milt skeptisk när jag satte mig ner i TV-soffan, men The Eyes of Tammy Faye är faktiskt en riktigt bra film. Det är en intressant och fascinerande berättelse som skildras, och en stor del av behållningen är just att det faktiskt har hänt på riktigt. Såvitt jag kan bedöma verkar filmen hålla sig relativt nära sanningen och skildrar vad som verkligen hände utan större avvikelser.

Det är en underhållande film, som har lite humor men framförallt mycket allvar och ett hyfsat djup. Det har blivit förvånansvärt engagerande, då man sitter som klistrad hela tiden. Trots en lång speltid på 2 timmar 6 minuter blir det aldrig segt eller tråkigt, utan där det hela tiden förblir fascinerande och intressant. Man vill hela tiden veta hur det ska gå, även fast det i och för sig inte är så svårt att lista ut. Periodvis är det riktigt berörande, och vid ett par tillfällen är det svårt att hålla tårarna borta.

Men filmen lider av samma problem som de flesta biografier, i och med att en lång tidsperiod ska skildras under en begränsad tid. Därför blir det periodvis lite fragmentariskt, då vi hoppar fram flera år utan att få någon riktig klarhet i vad som hänt under de åren. Jag hade velat veta lite mer, och det upplevs ibland något "hoppigt" då det blir lite väl stora tidshopp och vi inte får klarhet i en del saker. Exempelvis gör filmen ett stort väsen av Tammys beroende av receptbelagda tabletter, men sen hoppar vi plötsligt fram något år och vips har hon inga problem längre; och vi får inte ens veta hur hon lyckades vänja av sig eller vad som hände däremellan.

På gott och ont är det också uppenbart att allt ska kretsa kring Tammy Faye, vilket innebär att hennes man Jim hamnar lite i skymundan. Det framgår med tydlighet att han håller på med ekonomiska skumraskaffärer, men mycket mer än så får vi egentligen inte veta om honom. I verkligheten anklagades han för sexuella övergrepp, men det slätas över lite i filmen och nämns bara i förbifarten - medan filmen mest fokuserar på övergreppet som en otrohet; vilket känns lite egendomligt och osmakligt. Vad som egentligen är sant kan förstås inte jag avgöra, men oavsett vilket borde det tas upp lite mer i filmen då det trots allt är viktigt i sammanhanget. Inte heller står det helt klart i filmen exakt hur mycket Tammy Faye visste om vad hennes man höll på med.

The Eyes of Fammy Faye är en riktigt bra och välgjord film, som överlag skildrar de verkliga händelserna med rättvisa och som är både underhållande, nyanserad och engagerande. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Jessica Chastain fullständigt lysande som Tammy Faye. Hon imponerar stort och gör en väldigt svår rollfigur fullständig rättvisa, med båda goda och dåliga egenskaper. hon åldras också naturligt, där det ser ut som att hon blir äldre trots att allt utom scenerna när hon är som yngst har samma skådespelerska. Andrew Garfield är bra som Jim, men imponerar inte riktigt lika mycket. Han gör en stabil och naturlig insats, men känns ibland lite opersonlig och lyckas inte helt att väcka liv i sin rollfigur. I hans fall blir det också mer uppenbart att det rör sig om smink, proteser och dylikt när Jim blir äldre.

Genom det biografiska upplägget med många år som ska skildras under ett par timmars tid blir det ibland något fragmentariskt, och därmed blir det sällan riktigt lika djupsint som det hade kunnat bli. Medan flera andra av årets Oscarsnominerade filmer har växt i efterhand, där filmen inte upplevs så märkvärdig medan man ser den men som istället har växt och upplevts mer och mer märkvärdig efteråt, så lider The Eyes of Tammy Faye av motsatt fenomen - här "krymper" filmen snarare och upplevs inte alls lika märkvärdig i efterhand som man tyckte medan man såg den; och det blir inte fullt så minnesvärt som jag hade hoppats på. Men det är ändå en bra film, som är väl värd att ses för de flesta, och som förtjänar en ganska stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 11 maj 2022

Recensionen har lästs 942 gånger av 521 personer, sedan den 11 maj 2022