Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Christopher Hampton, Florian Zeller & Florian Zeller
Svensk distributör: NonStop Entertainment
Anthony - Anthony Hopkins Anne - Olivia Colman
Laura - Imogen Poots Bill/Paul - Mark Gatiss
Catherine/Laura - Olivia Williams Paul - Rufus Sewell
Dr. Sarai - Ayesha Dharker Pojken - Roman Zeller

I en lägenhet i London bor Anthony, som är drygt 80 år gammal och lider av demens. Hans dotter Anne har i många år tagit hand om honom, men nu börjar det bli för mycket och hon vill hitta en vårdare att ta hand om Anthony. Det vill han dock inte höra talas om, men när Anne berättar att hon ska flytta till Paris finns det ingen annan närvarande släkting som kan ta hand om Anthony. Och vad gör plötsligt vilt främmande män han inte känner i hans lägenhet...?

Det låter kanske inte så upphetsande, och det är antagligen inget som faller alla i smaken - men tycker man om lite annorlunda och djupsinta dramer, så får man sitt lystmäte. För The Father är en mycket bra film i all sin enkelhet. Den yttre handlingen är mycket begränsad, och visst märker man vissa tecken på att det varit en teaterpjäs från början. Men det är också annorlunda, genom att nästan hela filmen utspelas utifrån Anthonys perspektiv och i hans sinnevärld. Det gör att det inte är helt solklart vad som pågår och vad som är verklighet och inte, och man måste vara uppmärksam på subtila detaljer för att riktigt hänga med. I slutändan förstår man ändå det mesta, men dock inte riktigt allt, så förmodligen vinner man på att se om filmen.

Men det har blivit ett mycket engagerande drama, och man sitter som klistrad hela tiden - detta trots att allt bygger på dialog och det egentligen inte finns så mycket till handling. Persongalleriet är också begränsat, och totalt är det 8 skådespelare som medverkar varav merparten har tämligen begränsade roller. Här finns också lite humor och en gnutta charm, även om det framförallt är ett starkt, mörkt och deprimerande drama. Det är minsann inte särskilt upplyftande, men icke desto mindre mycket välgjort och fängslande.

Samtidigt kan jag inte helt släppa känslan av att filmen trots allt bygger på en teaterpjäs, och att det huvudsakligen är en teaterförfattare som regisserat. Florian Zeller är förvisso mycket talangfull, men jag kan inte helt släppa den något teatraliska känslan då det trots allt bara är några personer med och merparten utspelas i några rum i en lägenhet. Kanske filmen hade vunnit på att utökas något miljömässigt, med exempelvis utomhusscener och liknande, för att det inte ska upplevas lika teatraliskt eller begränsat. Ibland blir också handlingen i tunnaste laget, då det egentligen inte händer mycket utan allt bygger på prat, prat och ännu mer prat. Kanske inget fel med det, men samtidigt utnyttjas inte riktigt filmmediet till fullo då det inte handlar om någon visuell upplevelse. Det kan också upplevas något rörigt och osammanhängande, i och med att man inte alltid kan lita på det man ser.

The Father är en mycket bra film, som är välgjord och välspelad. Anthony Hopkins är strålande i huvudrollen, och lyckas att bära hela filmen på sina axlar på ett ovanligt lyckat sätt. Det kan inte bli mycket bättre, och hans Oscar för bästa manliga huvudroll var välförtjänt. Olivia Colman är också mycket bra som hans dotter Anne. Det är djupsint, nyanserat och oerhört realistiskt. Här finns inte minsta lilla konstlade drag, och det är underhållande och deprimerande. Det är inte helt enkelt att förstå sig på allt som händer, och man måste vara uppmärksam hela tiden. Även nu i efterhand är jag inte säker på att jag förstått riktigt allt, även om det mesta klarnar innan filmen är slut. Uppskattar man fartfyllda actionfilmer kommer man säkert finna det här olidligt tråkigt, men för oss andra är det en mycket bra film som är väl värd att ses. Det är inte den bästa av årets Oscarsnominerade filmer, men heller långt ifrån den sämsta. I slutändan kanske ändå en aning för teatraliskt, men ändå så minnesvärd att en hyfsat stabil åtta känns som det mest rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 20 augusti 2021

Recensionen har lästs 2001 gånger av 1062 personer, sedan den 20 augusti 2021