Frans Balder - Stephen Merchant August Balder - Christopher Convery
Plague - Cameron Britton Erika Berger - Vicky Krieps
Camilla Salander - Sylvia Hoeks Lisbeths pappa - Mikael Persbrandt
Gabriella Grane - Synnøve Macody Lund Jan Holster - Claes Bang
Edwin Needham - Lakeith Stanfield Maria - Andreja Pejic
Lisbeth som barn - Beau Gadsdon Camilla som barn - Carlotta von Falkenhayn

Det har gått några år sedan händelserna i Luftslottet som sprängdes, och datorhackern Lisbeth Salander har sedan dess ägnat sig åt att i smyg göra allt hon kan för att straffa och gärna även skada män som skadar kvinnor. Hennes senaste uppdrag är att "stjäla" tillbaka ett datorprogram från amerikanska NSA, som NSAs analytiker Frans Balder skapat och som skulle kunna användas för att ta kontroll över hela världens kärnvapen. Frans har sedan dess insett att programmet inte varit någon lysande idé, och vill nu få tillbaka det från NSA. Lisbeth lyckas med sitt uppdrag (givetvis), men blir snart själv frånstulen det av en mystisk grupp som kallas för Spindlarna som i samband med det också kidnappar Frans son. Lisbeth blir själv misstänkt av SÄPO, och nu måste hon på egen hand - eller med hjälp av journalisten Mikael Blomkvist - lösa fallet.

Jag har tyvärr inte läst David Lagerkrantz nyare romaner i Millennium-serien, och har därför inte mycket att jämföra med. I synnerhet den första filmen Män som hatar kvinnor och dess amerikanska nyfilmatisering var dock utan tvekan bra filmer, medan uppföljarna var fullt sevärda men inte riktigt lika imponerande. Därför hade jag ändå hyfsat höga förväntningar inför The Girl in the Spider's Web - delvis infriades dem, och delvis inte. Storyn är helt klart intressant, och det är en genomarbetad och fascinerande intrig som är lätt att fastna för. Här finns utan tvekan en intressant kärna, och berättelsen lockar. Det har också blivit en ganska bra film, som är underhållande och spännande.

Det är trevligt att få återse Mikael Blomkvist och i synnerhet Lisbeth Salander, som ingen kan förneka är en minnesvärd och intressant rollfigur. Här finns en gnutta charm, en påtaglig intensitet och en spänning. Därigenom har det också blivit en engagerande film, som man dras in i och förblir intresserad av från första till sista bildrutan. Det är förstås också tacksamt med en stark kvinnlig huvudroll, vilket fortfarande är alltför sällsynt i genren. Lisbeth är stark, kapabel och intensiv, och definitivt tuffare än alla män. Här finns också ett bra budskap och även i övrigt intressanta rollfigurer.

Problemet är bara det att den här filmen bytt stil och delvis även genre gentemot de "gamla" Millennium-filmerna. En stor del av det djup som genomsyrade den gamla trilogin är ett minne blott, och den samhällskritiska udden är också kraftigt nedtonad. Istället har det här blivit en mer traditionell actionthriller, och i stil och känsla har filmen stora likheter med i synnerhet James Bond. Det är visserligen inget fel med en kvinnlig James Bond - det ligger onekligen rätt i tiden, och det kommer säkert gå hem hos en stor del av publiken. Men det har tyvärr inte längre särskilt mycket med Stieg Larsson att göra, och det är en mer ytlig och traditionell film gentemot den tidigare trilogin. Det innebär också att Lisbeth Salander inte längre känns som samma person, utan skiljer sig mycket från den Lisbeth vi tidigare lärt känna. Hon är inte alls en nedbruten och trasig själ längre, utan har nu blivit en stark och tuff actionhjältinna som verkar klara vad som helst och dessutom förefaller vara närmast odödlig. D.v.s. inte helt olikt James Bond, vilket kanske inte är något fel med, men definitivt inte den Lisbeth Salander vi är vana vid.

Här finns också en och annan logisk lucka, och åtminstone undertecknad lyckas inte få allting att hänga ihop logiskt. Det känns också lite märkligt och olyckligt varför Mikael Blomkvist, ursprungligen en huvudroll, här har reducerats till en mindre viktig biroll. Här är det Lisbeth Salander som är stjärnan, medan Mikael mest fungerar som hjälpmedel till Lisbeth som dyker upp lite då och då när Lisbeth behöver hjälp. Han har blivit platt och endimensionell, och blott en skugga av sitt forna jag. Själva tidningen Millennium är närmast ovidkommande för handlingen, och likaså de övriga medarbetarna på redaktionen. Ännu mer än tidigare har det här blivit en enmansshow för Lisbeth Salander, vilket givetvis är avsiktligt men icke desto mindre lite olyckligt.

Det är också irriterande varför skådespelarna envisas med att tala engelska med "svensk" brytning, vilket ärligt talat låter förfärligt fult och onaturligt. Att göra filmen på engelska är troligen ett nödvändigt ont för att locka en tillräckligt stor publik, men varför ska man envisas med att använda sig av en fejkad svensk brytning, istället för att hålla sig till antingen brittisk eller amerikansk engelska...? David Finchers The Girl in the Dragon Tattoo led av samma grundläggande problem, men här har det blivit ännu mer påtagligt då dialekterna låter ännu mer tillgjorda och konstlade. Det gör att dialogen heller inte flyter på lika bra som jag hade önskat, utan upplevs ofta lite styltig och onaturlig. Saken blir heller inte bättre av att den "svenska" brytningen inte låter svensk för fem öre...

Fotot är utmärkt, med många läckra och nedtonade miljöer som verkligen förhöjer helhetsintrycket. Här finns också ett starkt och effektivt bildspråk, och visuellt är det en fröjd för ögat med det här imponerande fotot. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men det känns lite svårt att vänja sig vid de nya skådespelarna, då samtliga rollfigurer bytt skådespelare gentemot både de svenska filmerna och David Finchers amerikanska filmversion av den första boken. Claire Foy är en utmärkt skådespelerska, och gör en stabil och bra rollprestation som Lisbeth Salander. Hon är övertygande, men till stil, utseende och känsla är det en helt annan Lisbeth Salander än man vant sig vid från både Noomi Rapaces och Rooney Maras rollprestationer. De jämförelserna blir heller inte till Claires fördel, då hon kommer en bra bit efter både Rooney Mara och Noomi Rapace sett till inlevelse och stil. Att sedan varenda replik låter onaturlig, i och med den hemska tillgjorda brytningen, gör knappast saken bättre men är förstås inte hennes fel... Sverrir Gudnason är riktigt bra som Mikael Blomkvist, och är nog egentligen minst lika bra som Michael Nyqvist, men å andra sidan får han inte speciellt mycket att arbeta med då den "nya" Mikael Blomkvist är en ganska tom person som inte har särskilt mycket till substans. Sylvia Hoeks är bra som Camilla, och Mikael Persbrandt gör vad som går i en liten biroll som Lisbeths pappa; där enda uppgiften verkar vara att framstå som allmänt obehaglig...

The Girl in the Spider's Web är en ganska bra och underhållande film, som är spännande, intensiv och ganska engagerande. Så länge man inte förväntar sig något filmen inte är, blir det därför också en sevärd film för de allra flesta. Men särskilt stor koppling till Stieg Larsson finns inte längre - Lisbeth är en helt annan person, och det djup och den samhällskritik som genomsyrade Stieg Larssons böcker och den ursprungliga filmtrilogin lyser nästan helt med sin frånvaro. Istället har filmen förvandlats till en slags kvinnlig variant av James Bond, med en stentuff actionhjälte som överlever allt, vare sig det är trovärdigt eller inte. Det är kanske inget fel med det, och det är förstås välkommet med actionfilmer med kvinnliga hjältinnor - fortfarande alltför sällsynt inom filmbranschen - men det har inte särskilt mycket med Män som hatar kvinnor att göra... Det har blivit en ytligare och mer enkelspårig film, vilket känns lite synd, men det är ändå en ganska bra film som utan tvekan underhåller. Därför ger jag filmen trots en del brister en stark sexa i betyg, men det gäller att inte irritera sig på den hemska svenska accenten, som känns malplacerad på alla sätt och vis...

Recensionen skriven: 25 oktober 2018
Senast uppdaterad: 25 oktober 2018

Recensionen har lästs 1863 gånger av 1106 personer, sedan den 25 oktober 2018