Allen - Pierce Brosnan Grace - Susan Sarandon
Rose - Carey Mulligan Ryan - Johnny Simmons
Bennett - Aaron Johnson Ashley - Zoë Kravitz
Shea - Lindsay Beamish Joan - Jennifer Ehle
Jordan Walker - Michael Shannon Lydia - Amy Morton
Janis - Cara Seymour Joyce - Deirdre O'Connell

Handlingen utspelas någonstans i USA, där den unga killen Bennett dör i en bilolycka samtidigt som hans nyblivna flickvän överlever med enbart mindre skador. En tid senare har Bennetts familj fortfarande svårt att komma över sorgen, samtidigt som de haft tillräckliga problem innan. Äktenskapet mellan Allen och Grace håller på att braka ihop av sorgen, och Bennets lillebror Ryan har narkotikaproblem. En tid senare ringer det på dörren, och Bennetts flickvän Rose - som familjen knappt visste vem hon var - dyker upp. Rose berättar att hon är gravid med Bennetts barn, och Allen och Grace blir av förståeliga skäl chockade. Trots att Grace är skeptisk så låter de Rose få bo i deras hus tills vidare.

Storyn låter kanske inte särskilt märkvärdig, och en alltför originell film är det inte. Storyn är också relativt tunn, då allting kretsar kring sorgearbetet och Roses graviditet. Det låter inte så mycket att bygga upp en hel film kring, men till min förvåning är The Greatest faktiskt en mycket bra film. Det är en finstämd och lågmäld film som tar upp ett intressant ämne på ett fint sätt. Därför lyckas filmen hela tiden att engagera och fängsla, och det förblir fascinerande. Det är en stark och berörande historia, som är riktigt gripande och där det vid åtminstone vissa scener är näst intill omöjligt att inte gråta. Visst finns det ännu mer gripande filmer än denna, men särskilt under dess andra halva grät jag vid ett flertal tillfällen.

Det är också en realistisk och trovärdig film, som håller ihop och förblir jordnära. Det är absolut ingen glättig och lättsam historia, men trots ett mörkt och dystert ämne lyckas manusförfattaren att lätta upp stämningen genom viss försiktig humor. Allt detta har skett på ett fint sätt, och gör att filmen hela tiden lämnar ett visst framtidshopp utan att bli lättsam eller orealistisk. Jag uppskattar också att regissören hållit sig på lagom sentimental nivå, och det känns inte övertydligt eller översentimentalt. Vid enstaka tillfällen kan man tycka att det blivit lite väl sentimentalt, men överlag håller sig filmen på en realistisk och jordnära nivå.

Karaktärsporträtten känns övertygande för de fyra centrala rollfigurerna, där både Rose, Allen, Grace och Ryan har blivit mångbottnade och nyanserade. Alla känns trovärdiga, och med en övertygande karaktärsutveckling. Men detta har skett på bekostnad av birollerna, för utöver de fyra stora rollerna har i stort sett alla blivit endimensionella och i vissa fall även klichéartade. Jag hade framförallt velat se mer av Ashley, som inledningsvis känns intressant men som aldrig får det djup som karaktären förtjänat. Ibland upplevde jag filmen något rörig, och i och med att de tillbakablickar som förekommer inte tydligt presenteras som sådana eller har något visuellt kännetecken så är det inte alltid helt oproblematiskt att förstå vad som händer nu och vad som är tillbakablickar. Överlag är det inga större problem, men vid ett tillfälle uppstod vissa frågetecken för undertecknad.

Det förekommer också vissa brister med manuset, som kanske beror på just det faktum att Shana Feste är debutant i sammanhanget. Vissa rollfigurer presenteras för att senare gå upp i rök, och vissa scener förekommer som inte tillför särskilt mycket. Till den sistnämnda kategorin hör exempelvis en scen på en fest, som egentligen inte har mycket med storyn att göra och där jag började undra vad relevansen egentligen var. Men den största bristen med manuset gäller en sidohandling med Ryan och hans potentiella (flick)vän Ashley, som inledningsvis får en del utrymme och känns intressant men som därefter verkar glömmas bort helt och hållet och aldrig tas upp igen. Det känns allmänt märkligt, och jag satt hela tiden och väntade på att den sidohistorien skulle få någon form av avslut eller upplösning, men något sådant kom aldrig. Därför känns det ganska poänglöst att ens ta upp det, och jag förstår inte riktigt vad tanken var. Jag blir heller inte riktigt klok på en del detaljer som bl.a. berör årstider och väder, men då jag inte är säker på om jag missat något kan jag inte avgöra om det rör sig om logiska luckor eller inte.

Fotot är bra, och filmen erbjuder en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, och i synnerhet Carey Mulligan är fullkomligt lysande som Rose. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och bevisar än en gång att hon är en av världens just nu bästa skådespelare som verkar kunna klara av alla rollfigurer. Johnny Simmons är också riktigt bra som Ryan, och detsamma gäller Aaron Johnson i en liten roll som den döde Bennett. Susan Sarandon är mycket bra som Grace, och dessutom är Zoë Kravitz riktigt bra som Ashley. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Pierce Brosnan, som visserligen överlag spelar relativt bra men som vid enstaka tillfällen spelar över och misslyckas med att få gråt att kännas trovärdigt.

Trots ett måttligt originellt tema har debutanten Shana Feste lyckats på ett snyggt sätt att förmedla en trovärdig och fin stämning, och resultatet är imponerande. Därför är The Greatest en mycket bra film, som passar för de allra flesta. Det är en både berörande, gripande och verklighetstrogen film som erbjuder ett påtagligt djup och med bara ett fåtal brister. Därför ger jag filmen en svag åtta i betyg, och med tanke på att det är Shanas första film som både regissör och manusförfattare bådar det mycket gott inför framtiden.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, men det förekommer tyvärr ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 9 december 2010
Senast uppdaterad: 10 december 2010

Recensionen har lästs 3416 gånger av 1901 personer, sedan den 9 december 2010