Kortfattade recensioner

Don - Wayne Duvall Gary - Ethan Suplee
Miranda - Amy Madigan Julius - Reed Birney
Yoga Pants - Emma Roberts Staten Island - Ike Barinholtz
Big Red (Molly) - Kate Nowlin Vanilla Nice - Sturgill Simpson
Liberty - Teri Wyble Sergeant Dale - Steve Mokate
Mike - Usman Ally Target - Chris Berry

11 amerikaner som aldrig träffat varandra förut vaknar upp på en åker i anslutning till en skog - de har munkavle på sig, och vet inte var de befinner sig. De hittar en stor låda med vapen och nycklar för att få bort munkavlen, men får inte veta vad det egentligen handlar om. Nästa sekund börjar prickskyttar att skjuta på dem, och genom främlingarnas utsatta läge är de snart chanslösa för de skjutglada elitister som lurat dit dem. Men Crystal blir inte riktigt så lätt att övervinna som teamet bakom jakten har räknat med, och snart får hon upp spåret på vem som egentligen ligger bakom allt...

Det här är inget som kommer att passa alla, och om du inte tål våld och blod så bör du nog hålla dig långt borta. Men är man på rätt humör är The Hunt faktiskt en bra film, som är både spännande, våldsam och dessutom ganska rolig. Premissen är inte särskilt ovanlig, men det ovanliga är just att det centrala här är en ganska vass politisk satir; som dock kanske går över huvudet på somliga. Det är riktigt engagerande, och trots den relativt tunna storyn hålls intresset vid liv. Det börjar ganska tråkigt och repetitivt, men när filmen kommer igång på allvar efter en liten stund blir det ganska bra och fortsätter sen på samma lyckade nivå.

Det är obehagligt, en aning otäckt och riktigt spännande - men överlag är det här mer en satirisk thriller med komediinslag än någon skräckfilm, och det blir sällan direkt läskigt. Däremot är det charmigt, småroligt och gjort med glimten i ögat, och det uppskattar jag. Dialogen är fyndig, rapp och smart, och här finns många lyckade poänger men utan att det någonsin blir någon enorm skrattfest - det går sällan längre än till småroligt, vilket i och för sig är gott nog men jag hade gärna sett ett ännu större fokus på humor. Det är en ganska lyckad satir, där manusförfattarna får in kängor åt båda politiska hållen på ett lyckat sätt - men kanske hade man vid några tillfällen kunnat gå ännu längre...

The Hunt är en mycket våldsam och blodig film, som verkligen frossar i blodiga detaljer. Jag förstår tanken, men ibland blir det ändå lite för mycket av det goda då filmen blir så ultravåldsam så att man knappt kan titta. Ibland känns det nästan som att hela tanken varit att skildra så våldsamma och fantasifulla dödsfall som det överhuvudtaget är möjligt, och det känns lite onödigt då det trots allt är den politiska satiren som är det viktigaste och inte själva våldet i sig. Ibland får man nästan känslan av att regissören velat frossa i våld enbart för våldets skull, till den grad att filmen nästan förskönar våld, och det känns lite malplacerad utifrån det budskap som finns. Jag hade gärna sett att man kunnat tona ned de äckligaste och mest makabra scener en del, och lämna lite grand åt fantasin istället för att visa precis allt.

Det här är en udda och ganska magstark film, som verkligen inte kommer att passa alla. Men tack vare satirinslagen lyckas filmen ändå åstadkomma något förhållandevis originellt, varför The Hunt inte blir som tidigare filmer om människor som jagar varandra. Det är våldsamt och blodigt, men ändå underhållande, intelligent och ganska roligt. Det är spännande och med en tacksam intensitet, där det aldrig blir en lugn stund. Det är välgjort och med bra skådespelare, och då kan man ha överseende med att det blir för mycket våld och att några scener pågår en aning för länge för sitt eget bästa. Manuset hade vunnit på en översyn, men genom den smarta premissen och den lyckade satiren väljer jag ändå en hyfsat stabil sjua i betyg; och så länge du inte har svårt för grafiskt våld kommer du förmodligen också uppskatta filmen.

Recensionen skriven: 26 februari 2021

Recensionen har lästs 1160 gånger av 601 personer, sedan den 26 februari 2021