Wilhelm Wexler - Armin Mueller-Stahl Jonas Skarssen - Ulrich Thomsen
Viktor Haas - Michel Voletti Martin White - Patrick Baladi
Umberto Calvini - Luca Barbareschi Inspektör Alberto Cerutti - Alessandro Fabrizi
Inspektör Bernie Ward - Jack McGee Konsulten - Brian O'Byrne

Naomi Watts & Clive Owen
© Sony Pictures Releasing

Fram tills 1991 var den multinationella Pakistan-baserade Bank of Credit and Commerce International en framgångsrik bank, och fanns i mängder av länder världen över. Banken gick under 1991, efter att det kommit fram att de utöver traditionell bankverksamhet dessutom höll på med pengatvätt, vapenhandel, mutor och t.o.m. finansiering av terroristgrupper. Dessa händelser ligger till grund för den nya tysk-brittisk-amerikanska dramathrillern The International, som hade världspremiär på filmfestivalen i Berlin i början av februari, och som är fiktiv men löst bygger på dessa verkliga händelser. Bakom filmen står den tyska regissören Tom Tykwer, som blev känd 1998 genom den kritikerrosade succéfilmen Spring Lola, men därefter levt en relativt anonym tillvaro. Hans tajming med filmpremiären har onekligen blivit perfekt, i och med den pågående ekonomiska krisen i världen. I den här filmen är det banken IBBC (International Bank of Business and Credit) som är "skurken" i dramat - en Luxemburg-baserad bank som bl.a. Interpol starkt misstänker håller på med vapenhandel för att "sponsra" krig i U-länder. Kanske rentav ett och annat mord, då alla som misstänker banken vältajmat nog alltid råkar dö eller försvinna spårlöst. Den här gången är det Lou Salinger på Interpol, som tillsammans med New York-åklagaren Eleanor Whitman (kallad Ella) håller på att utreda banken.Det som inte borde vara så svårt blir svårare än väntat, då t.o.m. deras egna chefer börjar sätta käppar i hjulet och ingen vill att de ska göra något åt IBBC. De ger sig dock inte i första taget, utan gör allt för att sänka banken, och dess chef Jonas Skarssen.

Då grundstoryn inte lät alltför upphetsande, så hade jag blandade känslor när jag satte mig i biosalongen för att se The International. Men det visade sig snabbt vara en riktigt bra film, och grundstoryn är lovande. Med den nuvarande ekonomiska krisen är det också svårt att tänka sig en mer aktuell film, och likaså är det i dagens läge inte lika svårt att tänka sig en bank som skurk än vad det var för bara ett år sedan. Visst finns det en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, men överlag känns det ändå ganska realistiskt och det är en genomtänkt story som manusförfattaren Eric Singer har skrivit. Tom Tykwers regi håller hög klass, och han lyckas snabbt att få oss att bli intresserad av storyn och engagera tittarna. Fotot och bildspråket är imponerande och visuellt tilltalande. Det blir också snabbt riktigt spännande, och intresset hålls vid liv under merparten av filmen. Någon större karaktärsutveckling kan man inte tala om, och dessutom är en del av rollfigurerna ganska endimensionella. Det är egentligen bara Louis och Ella som blivit mångbottnade och välarbetade, även om jag tycker att Ella periodvis hamnar för mycket i skymundan. Av någon anledning verkar Ella ha stört roll i början, men hamnar alltmer i skymundan allt eftersom filmen fortlöper. Det är en intressant rollfigur, men hon har blivit lite för outnyttjad under delar av filmen, när istället allting börjar kretsa kring Louis. Men när det är så spännande och fängslande så är jag beredd att förlåta en del av dessa brister. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Clive Owens och Naomi Watts gör mycket imponerande insatser som Lou och Ella. Armin Mueller-Stahl och Ulrich Thomsen är också bra och välpassande i sina roller som Wilhelm Wexler respektive bankdirektören Jonas Skarssen.

Det största problemet med The International ligger istället i upplösningen. Under filmens sista 25 minuter blir det ärligt talat ganska oengagerande och tråkigt. Särskilt uppklarat blir det inte, utan det mesta rinner bara ut i sanden. När sluttexterna börjar rulla känns det allmänt antiklimaktiskt, och jag börjar känna att det inte gav så mycket att faktiskt sitta och se hela filmen. Det är tråkigt, då den fram tills dess varit riktigt spännande och bra. Regissören försöker att visa lite mer av efterverkningarna genom tidningsartiklar som skymtar förbi under sluttexterna, men det ger ärligt talat inte så mycket och det vore bättre att faktiskt få se någonting av det. Dessutom är det periodvis ganska rörigt, med många rollfigurer som nämns som vi inte vet så mycket mer än namnet på. Särskilt under filmens andra halva blir storyn också lite väl invecklad, vilket gör att det ibland inte är så enkelt att hålla isär och komma ihåg allting. Dessutom är det mot slutet en alltför utdragen actionscen, som visserligen är visuellt strålande men som känns malplacerad och är allt annat än logisk. Med ett mer genomarbetat och uppklarat slut, och gärna även ett jämnare tempo och förlängt slut, så hade The International kunnat bli en mycket bra film. Nu stannar det tyvärr på hyfsat, och även om filmen fortfarande är fullt sevärd, så känns det ändå som en liten besvikelse. Därför har jag svårt att kunna rekommendera folk att kosta på biobiljetter för att se den på bio, utan det räcker nog att vänta tills den släpps på DVD. Den ekonomiska krisen är nog (tyvärr) inte över då, så filmen känns nog lika aktuell när DVD:n släpps. Betygsmässigt räcker det inte längre än till en svag sexa, och det är bara den imponerande första dryga timmen som gör att jag ens kan tänka mig ett så högt betyg.

Recensionen skriven: 20 februari 2009
Senast uppdaterad: 20 februari 2009

Recensionen har lästs 3887 gånger av 2080 personer, sedan den 20 februari 2009