Frank Martinez - Rodrigo Santoro Mike Figuerola - Luis Guzmán
Thomas Burrell - Peter Stormare Gabriel Cortez - Eduardo Noriega
Ellen Richards - Genesis Rodriguez Phil Hayes - Daniel Henney
Lewis Dinkum - Johnny Knoxville Parsons - Harry Dean Stanton
Eagan - Tait Fletcher Aaron Mitchell - John Patrick Amedori
Irv - Richard Dillard Pony Tail - Chris Browning

Ray Owens var tidigare en dekorerad polis i Los Angeles, men lämnade jobbet efter ett misslyckat uppdrag. Nu har han istället blivit sheriff i det lilla samhället Sommerton Junction i Arizona, precis vid gränsen till Mexico. Där finns det inte mycket till kriminalitet, och sheriffjobbet klarar han i sömnen. En kväll rymmer knarkkungen och racerföraren Gabriel Cortez från FBIs häkte i Las Vegas, och han tar FBI-agenten Ellen Richards då han i hisnande farter kör mot den mexikanska gränsen. Då inga polisavgränsningar hjälper är det plötsligt upp till Ray Owens att stoppa Gabriel, och till sin hjälp har han vicesherifferna Sarah och Figgy, den f.d. soldaten och brottslingen Frank samt den skjutglada vapensamlaren Lewis Dinkum.

Är det någon som förväntat sig att detta skulle vara ett djupsint och originellt mästerverk...? Nej, det är det givetvis inte heller. Vi har sett det mesta förut, och det finns inte många nyskapande beståndsdelar i den här filmen. Men det är förstås heller inte avsikten, utan det rör sig om lättsam underhållning från början till slut. Och så länge man vet vad man ger sig in i fungerar det hyfsat, men bra kan jag inte riktigt påstå att den är. Storyn är enkel och av gammalt beprövat slag, men trots allt hyfsat intressant. Till en början kan det upplevas en smula rörigt genom upplägget att växla mellan FBI och lokalpolisen i Sommerton Junction, men när filmen väl kommer igång är det inga problem att hänga med och det blir hyfsat underhållande.

Det finns en viss charm och en del kul "one-liners". Bitvis är det rätt kul att se på och man får skratta vid några tillfällen, men jag är ärligt talat inte riktigt säker på om det är avsiktligt eller om det blir oavsiktligt humoristiskt i och med det extremt klyschiga manuset. Men i stort sett alla rollfigurer är stereotypa och endimensionella, och några imponerande personbeskrivningar eller mycket till karaktärsutveckling hittar vi inte. Owens är en enda stor vandrande kliché, och Lewis Dinkum är alldeles för tillspetsad för att ens kunna tas minsta lilla på allvar. Skurkarna är ytterst stereotypa, men Sarah fungerar hyfsat och känns i alla fall som en normal människa; om än utan något alltför stort djup.

Det är hyfsat spännande, men samtidigt kan jag inte påstå att det blir alltför engagerande. Det finns lite för många brister för det. Här kryllar det av logiska luckor och trovärdighetsproblem, och somliga beter sig mer än lovligt korkat. Det blir också lite störande att vissa dör av ett skott, medan vissa andra verkar ha nio liv och överlever hur många skottlossningar som helst. Givetvis är det här ingen film som är menad att vara 100% realistisk, men oavsett genre borde det ändå hålla ihop logiskt inom filmens egen premiss. Här finns också väldigt många klichéer; till den grad att filmen känns som en 1980-talsactionfilm i något moderniserad stil.

Det är också ganska utdraget, och 1 timme 43 minuter är väl tilltaget med tanke på den väldigt tunna storyn. Bitvis blir det ganska segt, och det förekommer också några lite för långa biljakter och skottlossningssekvenser. Det är givetvis fullt avsiktligt med långa actionsekvenser i en actionfilm, men det borde inte vara för mycket begärt att de faktiskt förblir underhållande och engagerande att titta på; något som åtminstone delvis inte är fallet här. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och den enda kvinnliga rollfiguren som har någon form av substans är vicesheriffen Sarah. I övrigt förekommer en hel del objektifiering av kvinnor, som dessutom är i kraftigt underläge kvantitativt. Visserligen är det uppenbart att filmen i första hand är gjord för män och av män, men även vid mansinriktade actionfilmer är det väl inte för mycket begärt med en någorlunda godkänd kvinnosyn...

Fotot är snyggt, och filmen har en del snyggt koreograferade och filmade actionsekvenser i ett effektivt bildspråk. Det märks att Kim Jee-Woon är en mycket talangfull regissör, även om han tyvärr inte fått mycket att arbeta med manusmässigt. Dialogen är ojämn men känns överlag inte helt naturlig. Skådespelarinsatserna är överlag helt okej. Säga vad man vill om Arnold Schwarzenegger, men alltför mycket till skådespelartalang har han inte. Han spelar ganska stelt, men gör ändå en hyfsad insats i den här filmen. Peter Stormare är helt okej, men spelar över en liten aning. Johnny Knoxville spelar över å det grövsta, medan Forest Whitaker och Jaimie Alexander spelar bra och gör vad som går av manuset.

The Last Stand är en hyfsad men ojämn actionthriller, som duger som lättsam underhållning för stunden men som inte erbjuder mycket till substans. Filmen lyckas inte att erbjuda något som gör att den sticker ut från mängden eller blir minnesvärd, utan samma sekund som sluttexterna rullat färdigt har man glömt det mesta. Men är man bara ute efter lättsam action som inte kräver någon större tankeverksamhet, så kan man för all del göra betydligt sämre val. Mitt betyg landar på en svag femma, men då är jag generellt sett inte särskilt förtjust i actionfilmer varför det är troligt att personer som mer uppskattar genren tycker bättre om filmen än jag.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stilren och stillastående. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men inte särskilt förvånande för en film som släpps direkt på DVD i Sverige. Dessutom är det här knappast den sortens film där man behöver speciellt mycket bonus.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3176 gånger av 1772 personer, sedan den 7 augusti 2014