Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: John Glenn, baserat på en grundstory av Evan Astrowsky
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Ben Garvey - Paul Walker Lisa Garvey - Piper Perabo
Katie Garvey - Brooklynn Proulx Fader Ezra - Bob Gunton
Julie - Linda Cardellini Avery - Lambert Wilson
William - Tony Curran Robbie - Malcolm Goodwin

Den amerikanska producenten och manusförfattaren John Glenn har varit aktiv i några år, och är hittills mest känd för manuset till filmen Eagle Eye. I likhet med många andra manusförfattare och andra i filmbranschen har han nu också tagit steget över till regissör, och hans regidebut blev dramathrillern The Lazarus Project, som släppts direkt på DVD i de flesta länder i världen. Här kretsar handlingen kring Ben Garvey, som tidigare suttit i fängelse men varit ute en tid och är villkorligt frigiven. Han lever ett stillsamt liv med sin fru Lisa och deras lilla dotter Katie, och har jobb på en fabrik. En dag får han besök av sin bror Ricky, som nyligen suttit i fängelse och nu har en ny stöt på gång. Ett "idiotsäkert" rån på guld i ett laboratorium, som Ricky ska genomföra tillsammans med sin lånehaj Phelps. Till en början vägrar Ben att hjälpa till, men till sist går han trots allt med på att hjälpa sin bror med rånet. Men under rånförsöket går allting fel, och såväl Ricky och Phelps som en säkerhetsvakt dör under tumultet som uppstår. Ben är ensam kvar, och fastän han inte själv dödade någon av de tre, fälls han för mord och döms till döden. Efter avrättningen vaknar Ben märkligt nog upp igen, och är fullt frisk. Han får veta att han fått en andra chans, och har nu fått jobb som fastighetsskötare på en mystisk psykiatrisk klinik i ett samhälle i Oregon. Problemet är att han får order om att han aldrig mer får se Lisa eller Katie, och att han dör om han försöker att ta sig därifrån. Det dröjer inte länge innan Ben blir misstänksam på vad det egentligen är för något skumt ställe han hamnat på, och frågan är varför han fortfarande lever...

The Lazarus Project har en hyfsat originell grundstory, även om själva grundpremissen har vissa likheter med exempelvis Nikita och dess nyfilmatisering Kodnamn Nina. Det är en genomarbetad grundidé, som är intressant och förblir engagerande från början till slut. De centrala rollfigurerna har blivit någorlunda mångbottnade, även om man definitivt sett mer imponerande personporträtt i andra filmer. Det är en lågmäld och ganska långsam film, men som samtidigt skapar en viss spänning och håller intresset vid liv. I grund och botten är storyn visserligen ganska tunn, men manusförfattaren har åtminstone gjort ett tappert försök att göra något av det. Därför förekommer en del oväntade vändningar och mystiska element, som gör filmen mer oförutsägbar. Jag störde mig över att vi inte får något riktigt kläm på huvudrollen Ben förrän en bit in i filmen, och det känns inte helt genomtänkt att någon som är villkorligt frigiven skulle vara så dum att han övertalas att vara med på ett rån. Det hade varit en sak om det hade varit en förhårdad brottsling, men när nu Ben i övrigt verkar vara en intelligent och trevlig människa så håller det inte helt. De flesta bör trots allt inte gå med på allt som deras bror föreslår, utan att kunna tänka själv. Det hade känts mer trovärdigt om den inledande biten kunnat omarbetas, för att visa mer motiv för Ben att göra som han gjorde. Även med Texas mått mätt, så verkar det också lite extremt att någon skulle få dödsstraff för att personer dör under ett rån som han varit inblandad i men inte huvudsakligen låg bakom; även om det juridiskt sett inte är en omöjlighet.

Dialogen är också lite torftig och orealistisk vid en del tillfällen, och hade vunnit på att omarbetas. Det största problemet med The Lazarus Project är dock att manusförfattaren verkar ha haft lite för bråttom att avsluta filmen och har uppenbarligen problem med att knyta ihop säcken. Mot slutet sjunker trovärdigheten kraftigt och det uppstår ett flertal kraftiga logiska luckor. När sluttexterna börjar rulla kvarstår också ett flertal frågetecken som vi aldrig får någon egentlig klarhet i, även om slutet i sig duger. Det är tråkigt att filmmakarna inte kunnat lägga ner mer tid på en genomarbetat och trovärdig upplösning, då filmen fram tills dess är intressant och engagerande. Fotot är bra, och filmen har ett effektivt om än inte alltför originellt bildspråk. Ett lite snabbare tempo i klippningen hade inte skadat, men trots allt lyckas filmklipparen att åstadkomma nerv och spänning på ett tillfredsställande sätt. Skådespelarinsatserna är bra, och både Paul Walker, Piper Perabo, Bob Gunton och Linda Cardellini spelar övertygande och trovärdigt. Dessutom blev jag imponerad över 10-åriga Brooklynn Proulx som dottern Katie, som är mycket charmig och spelar förvånansvärt bra för sin ålder. Ingen av rollbesättningen lär vinna någon Oscar för deras insatser här, men det är trots allt stabila och trovärdiga rolltolkningar som fyller sin funktion. Överlag är The Lazarus Project en intressant och spännande film, som har blivit ganska lyckad och genomarbetad. Men de många logiska luckorna och en alltför snabb avrundning förhindrar filmen från att bli riktigt bra, vilket är beklagligt då tanken är god och grundstoryn fascinerande. Fortfarande är det dock en fullt sevärd film för de allra flesta, men den sista halvtimmen gör att jag inte kan ge den mer än en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska och tre andra språk. Filmen är textad på 13 språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns också två engelska varianter; både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men det är heller knappast unikt för den här filmen. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är stillastående men stilren och finns enbart på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska.

Väljer man att spela filmen, så visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska innan själva filmen börjar spelas. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det just innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med. Som extramaterial hittar vi två bortklippta scener, varav den ena egentligen bara är en lite utökad version av en scen som redan finns med i filmen. De är intressanta att se på, men tillför inte särskilt mycket och det är förståeligt att de klippts bort. Tyvärr finns varken kommentatorspår eller introduktion till scenerna, och därför får vi inte veta varför de klippts bort eller exakt var i filmen de hör hemma. Slutligen finns fem trailers samt en reklamfilm för Blu-Ray, som alla är individuellt valbara från menyn. Där tar det roliga slut, och även fast jag inte brukar förvänta mig alltför mycket vid filmer som släppts direkt på DVD, så vore det ju onekligen inte fel med lite mer än bara bortklippta scener. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text.

Recensionen skriven: 8 september 2009
Senast uppdaterad: 9 september 2009

Recensionen har lästs 3698 gånger av 2026 personer, sedan den 8 september 2009