Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Leigh - Kristen Bell Little Jason - David Lambert
Mel - Mamie Gummer John - Joshua Harto
Justine - Amy Madigan Hans - Adam LeFevre
Todd - Martin Starr Matt - Alex Shaffer
Big Jason - John Finn Lumpy - Paulie Litt
Raj - Sendhil Ramamurthy Konstapel Miller - Mike Landry

Leigh är just under 30 år gammal, och en etablerad journalist i USA. Men hon känner sig vilse, då hennes artiklar som regel göms undan och ingen verkar se på någonting på samma sätt som henne. Droppen blir när hon ska rapportera om en tiger som hållits fången i en lägenhet, och ingen annan än henne verkar se det hela som minsta lilla allvarligt eller anmärkningsvärt. Saken blir heller inte bättre av att hennes chef och tillika pojkvän precis förlovat sig med en annan kvinna. Då Leigh känner sig allmänt olycklig lämnar hon jobbet och flyttar tillbaka till sitt barndomshem i Connecticut för att komma på fötter igen. Hennes föräldrar är dock inte direkt överförtjusta över att deras dotter flyttar hem igen, och både föräldrar och vänner tycker heller inte om Leighs beslut att börja jobba som badvakt på det utomhusbad där hon jobbade under universitetstiden. På badet kommer hon i kontakt med de 16-åriga killarna Little Jason och Matt, som båda vill hoppa av skolan och flytta till Vermont. De tre börjar umgås alltmer, och trots den stora åldersskillnaden blir Leigh och Jason attraherade av varandra. Under tiden försöker Leighs barndomsvän och tidigare klasskompis Mel att bli gravid tillsammans med maken John, men hon börjar vara tveksam över om hon verkligen vill det.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och inledningsvis tyckte jag ärligt talat heller inte att filmen var så märkvärdig. Men när handlingen väl kommer igång blir The Lifeguard faktiskt en riktigt bra film, som underhåller och engagerar. Det är charmigt och småroligt, samtidigt som det finns ett påtagligt djup. Därför dras man in i handlingen på ett effektivt sätt, och intresset hålls vid liv hela tiden. Trots en något tillspetsad situation känns filmen också överlag trovärdig och realistisk, även om man kan tycka att relationen mellan Leigh och Jason uppstår orimligt snabbt - trots allt lär de flesta 30-åringar avstå från att faktiskt bli tillsammans med en 16-åring oavsett hur man faktiskt känner. Jag kan tycka att någon scen saknas varför relationen går från vänskap till något mer än så lite väl snabbt, men förutom den detaljen är allting förvånansvärt trovärdigt.

Trots en hyfsat välbekant premiss upplevs filmen också relativt nyskapande, och det är inte minst en trevlig omväxling med en relationen där kvinnan är äldre istället för tvärtom som nästan alltid är fallet i filmer. Filmen har också lyckats få till precis rätt balans mellan lättsam underhållning och ett mer seriöst djup, som gör att det hela tiden är underhållande samtidigt som det finns en allvarlig underton. Det är också berörande och bitvis riktigt gripande, och vid ett par tillfällen är det nästan omöjligt att inte fälla några tårar.

Trots att många rollfigurer inte beter sig optimalt är det också lätt att relatera till de flesta, och man tycker faktiskt om rollfigurerna; hur dumt de än beter sig. Det är en viktigare egenskap än man kanske tror, som dessutom många filmer brister på, och det förhöjer helhetsintrycket. Dock har Mels man John blivit mer endimensionell än de övriga, vilket är tråkigt och även gör att man inte riktigt "köper" deras äktenskap på samma sätt som man nog borde. Jag tycker också att sidohistorien med Leighs barndomsvän Todd inte har fått det utrymme den förtjänar, utan lämnas delvis "i sticket". Bitvis är The Lifeguard också lite väl långsam och repetitiv, med några snarlika scener för många, vilket sänker tempot onödigt och gör att filmen kan upplevas något seg. Framförallt mot mitten av filmen finns det en svacka, men dessbättre händer det betydligt mer under den andra halvan vilket både gör filmen mer engagerande och dessutom mer oförutsägbar.

Fotot är enkelt men snyggt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jag har alltid varit väldigt förtjust i Kristen Bell, ända sedan Veronica Mars, och här bevisar hon än en gång att hon är en av sin tids bästa skådespelare. Hon spelar naturligt och trovärdigt in i minsta detalj, och därför är det lätt att känna för rollfiguren hur hon än beter sig. David Lambert är också riktigt bra som Jason, och gör en övertygande insats; om än utan att komma upp i närheten av samma nivå som Kristen.Mamie Gummer är också mycket bra som Mel, och gör en stark och naturlig rollprestation. Joshua Harto är helt okej som John, men ger ett lite menlöst och stelt intryck, som dock mycket väl kan vara avsiktligt. Amy Madigan är ganska bra som Leighs mamma, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med.

The Lifeguard har i USA marknadsförts som en komedi, och det är långt ifrån sanningen. Omslagsdesignern till DVD-utgåvan har också gjort filmen en björntjänst genom att få filmen att framstå som betydligt ytligare och mer utseendefixerad än den faktiskt är, och det är sannolikt därför filmen inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. För det här är faktiskt en riktigt bra film, som både underhåller och engagerar samtidigt som den ställer intressanta frågor på ett bra sätt. Det är charmigt och fängslande, och dessutom en överlag trovärdig film. Visst finns det vissa brister, och kanske borde filmen ha förlängts en smula för att hinna fördjupa somliga rollfigurer och även få relationen mellan Leigh och Jason att inledas på ett mer övertygande sätt. Men The Lifeguard är ändå en film väl värd att se för de flesta, och en förvisso långt ifrån banbrytande men ändå imponerande regidebut av Liz W. Garcia. Mitt betyg stannar därför på en stark sjua, och fastän jag inte lär se om filmen i första taget så är jag väldigt glad att jag gav den en chans.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är relativt bra, men det förekommer ett fåtal översättningsfel och några klantiga grammatikfel och stavfel. När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel på 19 sekunder. Det följs av varningstexter på valt språk (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi en ursprunglig biotrailer för filmen, som är precis lika spännande som det låter. Därefter återfinns ett bildspel på en dryg minut, som visar stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik. Det är visserligen snygga foton, men det ter sig ändå tämligen poänglöst. Där tar det roliga slut, och den här DVD:n har inte ens trailers för andra filmer som de allra flesta utgåvor från Njutafilms brukar ha.

Recensionen skriven: 9 april 2014
Senast uppdaterad: 10 april 2014

Recensionen har lästs 3140 gånger av 1813 personer, sedan den 9 april 2014