Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Allison Vanowen - Rhona Mitra Ellie Seacord - Elaine Cassidy
Mimi Landry - Kali Rocha Vicky Fry - Margarita Levieva
Dana - Kathy Deitch Zoe Trauner - Madison Burge
Hiram Fry - Graham Beckel Mrs. Fry - Cindi Woods
Inspektör Huggins - Kristin Lehman Inspektör Cohagan - Robert Wisdom
Joel Kotkin - Ric Reitz Krs. Kotkin - Laura Cayouette

Arkitekten Vincent Stevens har precis ritat ett nytt hus, som nu är färdigbyggt, och blir själv imponerad av takvåningen i byggnaden. Han övertalar sina vänner - psykiatern Chris, hans bror Philip och mäklarna Luke och Marty att tillsammans hyra takvåningen och dela på hyran. Alla fem är gifta, men Vincent tycker att takvåningen vore perfekt att använda för att "leva ut sina sexuella fantasier", och kunna vara otrogna och ha engångsligg utan att riskera att deras respektive fruar upptäcker kreditkortsräkningar från hotellrum eller liknande; enligt honom det bästa sättet att deras hemligheter ska förbli hemliga. Alla är inte lika förtjusta i idén, men snart går ändå alla hans vänner med på det. I ett års tid fungerar det bra, men en dag upptäcker männen en okänd död kvinna i sängen. Då larmet inte blivit aktiverat, alla männen har kvar sina nycklar och det inte finns några tecken på inbrott verkar det uppenbart att någon av de fem männen vet mer än han låtsas om och är inblandad i dödsfallet; men vem...?

Av någon outgrundlig anledning kategoriseras The Loft på omslaget som en erotisk thriller - varför vet jag inte, då i alla fall undertecknad inte lyckades upptäcka minsta lilla erotik. Visserligen förekommer ett par snabba sexscener och någon enstaka nakenscen (men aldrig i närbild), men om det är tillräckligt för att klassa en film som erotik skulle ju nästan varenda film i världen behöva kallas för det. Det gör att filmen säkerligen lockar till sig fel målgrupp, och avskräcker folk som skulle kunna tycka om den i tron att det skulle röra sig om någon slags porrfilm. Jag lyckades i alla fall inte få någon att vilja se filmen med mig vid recensionstillfället.

Det är beklagligt, för med rätt målgrupp är The Loft en ganska bra film. Alltför originellt är det förvisso inte, men en ganska trevlig och underhållande pusseldeckare där man hela tiden undrar vem det egentligen är som ligger bakom allt. Efter en något trevande och tveksam inledning blir filmen bra när den väl kommer igång på allvar, och förblir engagerande hela vägen fram tills eftertexterna. Det är ganska spännande och intensivt, varför intresset hålls vid liv hela tiden. Jag uppskattar också den mörka atmosfären och starka stämningen. Det finns en del Hitchcock-vibbar av handlingen, och även om de jämförelserna inte är till den här filmens fördel, så fungerar det ganska bra ändå. Här finns också tillräckligt med oväntade vändningar, så att det aldrig ska bli så förutsägbart som man inledningsvis tror. Jag lyckades i alla fall inte att lista ut hur allting hängde ihop i förväg, och jag tror inte att jag är ensam med det. Manuset är till största delen hyfsat intelligent, och det är också en så pass "ofarlig" dramathriller att den fungerar bra för både ungdomar och vuxna.

Problemet är bara det att samtliga rollfigurer är endimensionella, och ingen får några nyanser att tala om. De flesta är också ganska stereotypa, och att alla fem männen är ytterst osympatiska gör knappast saken bättre - det är liksom svårt att sympatisera med någon som är konstant otrogen under ett års tid. Nu menar jag självklart inte att alla filmer måste ha sympatiska huvudroller, men i en dramathriller (som inte har humor att luta tillbaka på) är det trots allt en fördel om det finns någon man kan "heja på" i någon bemärkelse.

The Loft är dessutom sexistisk och i sina värsta stunder rent misogyn. Samtliga kvinnor objektifieras, och fruarna förblir platta (och dessutom märkligt lika varandra) medan alla kvinnor de är otrogna med är genomgående yngre och sexiga bombnedslag. Det blir heller inte bättre av att männen har en jobbig manschauvinistisk jargong, som åtminstone undertecknad snabbt blev irriterad över. Eller vad sägs om "visdomsord" som "En hora kan inte bli våldtagen"...? Det är säkert (förhoppningsvis) avsiktligt att männen ska ha en sådan jargong, men icke desto mindre blir det jobbigt att lyssna på när ingen av de fem verkar vara det minsta vettig - de mest sympatiska av huvudrollerna är "bara" svin, medan de värsta är rena rama psykopaterna.

Jag är heller inte helt förtjust i upplägget med en ramberättelse med polisförhör i nutid, som rätt använt kan fungera riktigt bra men som här mest känns som en billig ursäkt. Att hoppa fram och tillbaka i tid stup i kvarten gör bara filmen onödigt rörig, men tillför egentligen ingenting. Visst hänger man med ändå, men jag tyckte under ett tag att det blev lite för mycket med polisförhören när jag hade velat få en bättre förklaring till hur männen började med det hela. Om det är så riskabelt med hotellrum och att deras fruar ska hitta kontoutdrag från hotell känns det inte direkt logiskt hur det ska gå bättre att kunna dölja en delad hyra för en hel takvåning...? Det borde trots allt röra sig om en ännu högre kostnad, oavsett hur bra avtal Vincent än kunnat få till. Inte heller får man någon förklaring till hur männen kunnat gå med på det här, och åtminstone i min värld känns det svårköpt att alla fem männen samtliga skulle vilja vara otrogna regelbundet (då man väl kan anta att det knappast rör sig om enstaka tillfälliga förbindelser om man är beredd att hyra en takvåning). Eller åtminstone hoppas jag innerligt att verkligheten inte ser ut på det här sättet... En del av männen beter sig också mer än lovligt korkat, samtidigt som kvinnorna inte hinner få minsta lilla substans alls.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt nyskapande bildspråk. Dialogen lämnar dock en del övrigt att önska, och känns överlag ganska krystad. Bitvis är den hyfsat trovärdig, men minst lika ofta förekommer överdrivna manschauvinistiska kommentarer som är tillräckligt för att driva vem som helst till vansinne. Visst vet vi alla att det finns manschauvinistiska män där ute, men att alla i en vänkrets skulle använda sig av liknande jobbig dialog känns osannolikt. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men det är ingen som sticker ut som något utöver det vanliga och jag tror inte någon i ensemblen lär vinna någon Oscar i första taget. James Marsden är som vanligt bra som Chris, och gör allt som går av den något stereotypa rollfiguren. Karl Urban och Matthias Schoenaerts spelar också ganska bra, medan jag inte blev lika imponerad av Wentworth Miller som Luke. Av de kvinnliga skådespelarna är Isabel Lucas och Rachael Taylor riktigt bra i de enda intressanta kvinnorollerna. Männens fruar blir tyvärr så endimensionella och ointressanta att ingen skådespelare i världen hade kunnat göra de rättvisa, men ensemblen gör i alla fall vad som går av de illa skrivna karaktärerna.

The Loft är en ganska bra och underhållande dramathriller, som har en intressant men föga originell story. I sina bästa stunder påminner den om Hitchcocks klassiska filmer, och jag uppskattar att återigen få se en gammal klassisk pusseldeckare utan onödigt våld eller blod och där allt istället kretsar kring att lägga pussel och utifrån subtila ledtrådar lista ut hur allt hänger ihop. Varför omslaget vill göra gällande att det är en erotisk thriller förstår jag dock inte, då det säkerligen lockar till sig fel målgrupp för filmen. Den har utan tvekan sina andra brister, men erotiska inslag är inte ett av dem. Däremot stör jag mig på den påtagliga sexismen, den "grabbiga" manschauvinistiska attityden och dialogen hos rollfigurerna; och att ingen hinner få alltför många nyanser gör knappast saken bättre. Paradoxalt nog är detta därför en film som man stör sig på, men som ändå lyckas att underhålla och engagera tittarna på ett effektivt sätt. Alltför minnesvärd är den inte, men det är ändå en så pass intressant och spännande film att jag efter moget övervägande väljer en stark sexa i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en hyfsat hög klass, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig. Det enda bonusmaterialet som finns är trailers för några andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial.

Recensionen skriven: 16 juni 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 2604 gånger av 1486 personer, sedan den 16 juni 2016