Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Gary - Matthew Goode Luvlee - Isla Fisher
Janet - Carla Gugino Robert Pratt - Bruce McGill
Barbara Pratt - Alberta Watson Mrs. Lange - Alex Borstein
Vicesheriff Ted - Sergio Di Zio Mr. Tuttle - David Huband
Kelly - Laura Vandervoort Bone - Greg Dunham
Marty - Morgan Kelly Cork - Aaron Berg

Scott Frank har länge varit framgångsrik som manusförfattare, och bl.a. skrivit manus till filmer som Tolken och Minority Report. Men manuset till The Lookout hade han stora svårigheter att få sålt, och under 10 års tid höll filmen nästan på att bli av flera gånger. När det slutligen löste sig med produktion och finansiering, blev det till slut honom själv som regisserade filmen; faktiskt hans regidebut. För fyra år sedan var Chris Pratt en framgångsrik gymnasieelev och hockeyspelare i ett litet samhälle i Kansas, och hans framtid såg ljus ut. Men allting förändrades när han tillsammans med tre vänner åkte bil i mörkret med släckta lysen, för att kunna se eldflugor i luften, och råkade ut för en olycka - en av medpassagerarna dog, och själv fick Chris bestående hjärnskador. Efter det har han svårt att minnas saker, svårigheter att lära sig och vissa rörelsesvårigheter. Med de omständigheterna är det förstås inte lätt att arbeta, och han jobbar nu som städare i en bank - det enda jobb han lyckats få. En kväll lär han känna en man vid namn Gary i en bar, och med hjälp av en tjej han känner som kallas Luvlee, börjar de umgås allt mer. Men Gary har inte helt rent mjöl i påsen, och det finns en anledning till att han inlett kontakten med Chris. Gary och hans kumpaner planerar ett bankrån i en liten okänd bank i Kansas - precis den bank som Chris jobbar på...

Jag hade inte alltför höga förväntningar inför den här filmen, delvis i och med beskrivningen på omslaget som får det att låta som en ganska traditionell actionrulle. Men dess bättre är beskrivningen missvisande, och action är det här sannerligen inte - snarare en dramathriller, där åtminstone två tredjedelar närmast är rent drama. Grundstoryn är ovanlig och originell, och det är trevligt att få se en lite ovanlig huvudrollsinnehavare - en roll som dessutom är mer mångbottnad än vad som först verkar vara fallet. Storyn är fascinerande och intressant, och man bryr sig om vad som händer. Skådespelarinsatserna är också bra, och Joseph Gordon-Levitt gör en ovanligt nyanserad rolltolkning som Chris, och gör en imponerande insats i en allt annat än lätt rollfigur. Jag vill också framhäva en av mina personliga favoritskådisar, den australiensiska Isla Fisher som nuförtiden bor i England, som gör en större biroll som Luvlee. Hon är som vanligt strålande, och gör en mycket bra insats i en tyvärr lite för liten roll. Men tyvärr lider filmen av några brister också. Det förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, som drar ner helhetsintrycket. Dessutom verkar det som att manusförfattaren helt glömt bort en av rollfigurerna, som försvinner efter två tredjedelar av filmen till synes helt utan förklaring. Visserligen såg jag på DVD:ns extramaterial att det faktiskt funnits en tanke bakom det hela, men det har tyvärr blivit alldeles för subtilt. Det märks även att det största fokuset lagts på karaktärsbeskrivning av just huvudrollen, som gjort att en del andra rollfigurer kommit i klam. Det gäller bland annat Luvlee, där vi aldrig får riktigt kläm på hennes tankar och avsikter. En annan brist är att ett antal viktiga nyckelscener blivit väldigt mörka, och det är svårt att faktiskt se vad som händer. I en stor mörk biosalong hade det kanske inte varit något problem, och kanske inte heller med en stor och bra TV, men åtminstone på min TV-apparat var det inte helt enkelt att se vad som hände alla gånger. Det är förvisso en svår avvägning mellan trovärdighet med mörka scener och tydlighet med ljusare scener, men här tycker jag att regissören balanserat på fel sida. Trots de tydliga bristerna är det här ändå en ganska bra film, med en annorlunda och intressant story, som utan tvekan är sevärd. Det märks tydligt att de flesta av filmens brister beror på att Scott Frank inte varit van som regissör, så jag hoppas och tror att hans nästa film blir bättre än denna. Men trots allt är jag inte alltför besviken - det finns trots allt många betydligt värre debutfilmer än denna...

Den svenska DVD-utgåvan kommer i ett vanligt keep-case, men själva DVD-skivan levereras i en pappersficka i fodralet istället för att sitta fast i hållaren, vilket är trevligt för att säkerställa att den inte lossnar och tar skada under frakten. Det är ett utmärkt initiativ som fler distributörer borde ta efter. DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV, och smalare svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på franska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om en del scener känns alldeles för mörka - något som dock troligen kan bero på filmen hellre än DVD-överföringen. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de skandinaviska språken. Dessutom finns två engelska textremsor - dels för hörselskadade och dels vanlig engelsk text, vilket är mycket uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en meny för att välja språk, vilket följs av varningstexter på valt språk och en kortare distributörsjingel. Därefter får vi se ett flertal trailers för andra filmer, plus reklam för det nya HD-formatet BluRay, som går att hoppa förbi. En trevlig sak med Disneys DVD-utgåvor är dock att varje trailer inleds med en skylt där titeln på filmen som trailern gäller visas i ett par sekunder - det gör det enklare att avgöra om man vill se varje trailer eller inte. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull, men tyvärr bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Scott Frank och filmfotografen Alar Kivilo. Det är intressant och lärorikt, men tyvärr blir det alldeles för tekniskt inriktat. Den största majoriteten av kommentatorspåret går ut på att prata om kameravinklar, redigering, kamerateknik och dylikt; och även om det kan vara intressant, så blir det för mycket av det goda. De båda personerna nämner knappt vare sig skådespelarna, manuset eller storyn, vilket inte känns riktigt rätt. Emellertid är det uppskattat att Scott är mer ödmjuk än många andra regissörer, och inte försöker att skryta över sitt eget verk under kommentarerna. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 20 minuter, vilket huvudsakligen innehåller intervjuer med regissören, kameramannen, scenografen och några av skådespelarna. Det är intressant, och vi får veta en hel del om produktionen och arbetet bakom filmen. Slutligen hittar vi ett 10 minuter långt inslag om huvudrollskaraktären, och i synnerhet om Joseph Gordon-Levitts research inför rollen. Det är ganska intressant, men jag tycker att det mot slutet börjar kännas lite väl tjatigt och onödigt. Trots allt ger det inte speciellt mycket att få höra alla detaljer om exakt hur alla hjärnskadade personer som Joseph träffat har betett sig - det fyller liksom ingen funktion för den här filmen. Därefter tar det roliga slut, och mer bonusmaterial än så hittar vi inte; åtminstone inte om man inte räknar med alla trailers innan filmen, som också går att hitta åt från menyerna. För stora Hollywood-filmer hade den här mängden extramaterial varit för lite, men om man tar hänsyn till att det är en debutfilm gjord med liten budget och begränsade resurser, så får man trots allt vara ganska nöjd. Dock saknar jag bortklippta scener, i synnerhet som regissören nämner att ett par sådana spelats in på kommentatorspåret. Vid så här pass nya filmer, så borde rimligen sådant finnas bevarade. Visserligen kan man inte utesluta att så inte skett, men det förefaller osannolikt vid filmer producerade 2007. Det finns i alla fall inte mer extramaterial i någon utländsk DVD-utgåva, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Sverige. Allt extramaterial har svensk text, inklusive kommentatorspåret, vilket är mycket uppskattat. I dagens läge, när det börjar bli allt vanligare att distributörer sparar in och struntar i att texta extramaterial, så är det glädjande att se att det fortfarande finns bolag som lägger ner tid och pengar på så pass viktiga saker. Tyvärr finns det ingen engelsk text till extramaterialet, något jag hade uppskattat, men i övrigt är allt material textat på alla språk som filmen återfinns på.

Recensionen skriven: 19 februari 2008
Senast uppdaterad: 20 februari 2008

Recensionen har lästs 3767 gånger av 2031 personer, sedan den 19 februari 2008