Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Walter Garfield - John Goodman Jean Claude Clermont - Jean Dujardin
Donald Jeffries - Hugh Bonneville Preston Savitz - Bob Balaban
Sam Epstein - Dimitri Leonidas Viktor Stahl - Justus von Dohnányi
Överste Wegner - Holger Handtke Emile - Alexandre Desplat
Hermann Goering - Udo Kroschwald Adolf Hitler - James Payton
Major Feilding - Miles Jupp Aachen Vicar - Luc Feit

I juni 1943 bildade de allierade efter direktiv av Roosevelt programmet Monuments, Fine Arts, and Archives program, som i folkmun blivit känd under namnet The Monuments Men. Gruppen bestod till största delen av civila, oftast med utbildning inom konst, vars uppgift var att hitta åt och rädda konstverk som nazisterna stulit under andra världskriget samt rädda historiskt viktiga byggnader från att skadas under det pågående kriget. Gruppen bestod av 345 personer, även om det bara var några dussin som var aktiva i krigsplatserna, och kom från 13 olika länder men merparten från USA och Storbritannien. Trots namnet Monuments Men var det långt ifrån bara män i gruppen, utan dussintals kvinnor ingick också och var aktiva. Trots de stora insatser gruppen gjorde har de i stora delar av världen förblivit förhållandevis anonyma, men på senare år har de uppmärksammats av faktaboken "The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History" av Robert Edsel. Nu har filmen The Monuments Men släppts på DVD och Blu-Ray, som bygger på boken och har regisserats av George Clooney.

Löjtnanten Frank Stokes oroar sig över att stora delar av världens konstverk kommer att gå förlorade under andra världskriget; dels som oavsiktliga skador genom kriget och dels genom nazisternas stöld av konstverk från judar. Han övertalar därför president Roosevelt att få sätta ihop en grupp som identifierar, hittar åt och räddar konstverk och viktiga monument. Han bildar en grupp på sju museichefer, curatorer och konsthistoriker, som beger sig ut på det långt ifrån riskryllda uppdraget att hitta åt och rädda konstverk i krigszoner runt om i Europa. De får hjälp av den franska museicuratorn Claire Simone, som under lång tid tvingats se på när Viktor Stahl och Herman Goering plundrat konstverk från hennes museum, men ändå samarbetat med motståndsrörelsen och dokumenterat allt som stulits.

Det råder knappast någon brist på filmer om andra världskriget, och trots att det förblir viktigt att uppmärksamma är det svårt att förneka att just det kriget blivit överanvänt i filmsammanhang. Men The Monuments Men tar upp en ovanlig aspekt och vinkling kring kriget, och det gör att filmen sticker ut från mängden och känns hyfsat nyskapande. Det är en riktigt bra film med en intressant story, och att det huvudsakligen är verklighetsbaserat gör också allting ännu mer fascinerande. Det är engagerande och har ett visst djup. Bitvis blir det också hyfsat spännande, men någon större spänning ska man trots allt inte förvänta sig.

Filmen har även en viss lågmäld humor, som hjälper till att lätta upp stämningen på ett effektivt sätt. Det är nästan aldrig man skrattar högt, men man småfnissar en del; och det är ju mer än man kan säga om de flesta krigsfilmer. Överlag fungerar det riktigt väl, och gör att filmen blir mörk men aldrig för mörk. Det är underhållande, och man kan inte förneka att historien är både tänkvärd och fascinerande. Fastän det är en smula patriotiskt, så blir det heller inte alls så illa som jag hade väntat mig, utan det mesta håller sig på en hyfsat nyanserad nivå. Jag uppskattar också att filmen inte uteslutande fokuserar på USA, utan på att Monuments Men bestod av personer från flera olika länder.

Tyvärr märker man dock att fokuset på story och dramatik har skett på bekostnad av personbeskrivningar och karaktärsutveckling, för de allra flesta förblir tämligen endimensionella. Det finns inte mycket till utveckling hos rollfigurerna, och de flesta känns underutvecklade. Det har gått så långt att när filmen är slut måste man anstränga sig för att ens minnas vad en enda person i filmen hette; än mer något om deras personlighet. Jag kan också tycka att filmen fokuserat för mycket på just konstverken, utan att sätta in det i ett sammanhang. Visst var det ett viktigt uppdrag som teamet gjorde för att rädda ovärderliga konstverk, men när filmen ibland börjar antyda att konstverk är viktigare än människoliv så börjar det kännas en smula väl magstarkt för mig.

Dessutom har The Monuments Men blivit väldigt mansdominerad, och det finns faktiskt bara en enda kvinnlig rollfigur i hela filmen (åtminstone om man bortser från minimala statistroller). Claire (som i verligheten hette Rose Valland) är visserligen en intressant och viktig roll, men även hon har blivit tämligen endimensionell och får inte det djup hon hade förtjänat. Och själva styrkan Monuments Men består uteslutande av män. Det låter inte så konstigt när det faktiskt rör sig om 1940-talet, men faktum är att verklighetens Monuments Men trots namnet även bestod av ett antal kvinnor, och därför är det obegripligt varför filmen inte har med en enda kvinnlig medlem. Andra världskriget var tillräckligt mansdominerat i verkligheten, så då finns det inget skäl att göra filmen ännu mindre jämställd; i synnerhet när det hade gjort filmen mer originell och med all sannolikhet även bättre.

Fastän filmen huvudsakligen följer verklighetens händelser väl, så har det också blivit en onödigt förenklad och nedskalad film. I verkligheten bestod The Monuments Men av 345 personer, vilket i filmen har minskats till bara sju. Givetvis kan man inte skildra flera hundra personer i en film, men en rimlig kompromiss hade varit att utöka styrkan i filmen till åtminstone det dubbla men ändå fokusera på några av dessa. I filmen verkar medlemmarna heller inte ställas inför alltför stort motstånd, utan utmaningen ligger hellre i att faktiskt hitta åt konsten. Det gör att mängden nazister man får se i filmen är förhållandevis få, och det känns lite egendomligt.

Fotot är snyggt och bildspråket effektivt, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att förmedla precis rätt tidskänsla från andra världskriget. Skådespelarinsatserna är överlag bra. George Clooney tillhör verkligen inte någon av mina favoriter, men gör ändå en ganska bra insats som Frank. Cate Blanchett är bra som Claire, och gör allt om går utifrån den här rollfiguren. Matt Damon är bra som James, och Jean Dujardin riktigt bra som Jean-Claude. Det är också kul att se Bill Murray igen, och även fast han inte riktigt är lika bra längre som under glansdagarna, så gör han en ganska bra insats som Richard.

Att de riktiga Monuments Men förtjänar att uppmärksammas råder ingen tvekan, och då de i dagens läge är i stort sett okända för gemene man är det också ett mycket lovvärt initiativ med en film som äntligen ger dem den uppmärksamhet de så väl förtjänar. The Monuments Men är även en bra och underhållande film, som har både humor och spänning och som förblir engagerande. Men tyvärr har det skett på bekostnad av rollfigurerna, som alla blivit mer eller mindre platta och onyanserade. Det finns också en del onödiga förenklingar och skillnader gentemot verkligheten, och fastän man inte tänker på det i någon högre grad medan man ser filmen, så är det ändå onödigt och beklagligt. Då syftet med filmen åtminstone delvis bör vara att hylla minnet av medlemmarna av gruppen känns det också lite fel att alla namn har ändrats gentemot verkligheten - då blir det ju inte längre att hedra individuella människor utan påhittade karaktärer. Kort sagt borde filmen ha gått att få bättre genom förhållandevis enkla manusändringar, men det är ändå en bra och välgjord film; väl värd att se men i slutändan mer minnesvärd för premissen än för filmen i sig. Mitt betyg stannar därför på en ganska stabil sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1. Ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt i Dolby Digital 5.1 på ett flertal andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textat på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är aningen för smala vilket gör det något svårläst under de ljusare bakgrunderna. Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, men lider av ett fåtal översättningsfel.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som endast finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte behärskar engelska. När filmen inleds visas korta engelska varningstexter och efter filmens slut visas varningstexter i 10 sekunder på det språk man sett filmen på; har man sett filmen textad på svenska visas alltså endast svenska varningstexter. Då 20th Century Fox på DVD alltid haft den irriterande egenskapen att visa varningstexter på samtliga språk efter filmernas slut är det mycket glädjande att de på Blu-Ray tydligen lärt sig av sina misstag.

Som extramaterial hittar vi först några bortklippta scener. En av dessa är intressant att se på medan de övriga är tämligen poänglösa, men i det stora hela tillför ingen av scenerna särskilt mycket till filmen varför det är förståeligt att de klippts bort. Därefter återfinns ett 10 minuter långt inslag vid namn "In Their Own Words", där några av de riktiga Monuments Men från andra världskriget som fortfarande är i livet berättar om sina insatser och om gruppen. Det är riktigt intressant och man får veta en del matnyttigt, men jag hade velat höra vad som hänt även på lite högre nivå - som det är nu fokuseras berättelserna främst på vad just dessa personer har gjort.

Det finns även tre olika minidokumentärer, som tar upp olika aspekter av produktionen, och som samtliga är på några minuter vardera - ett om George Clooney, ett om storyn och ett om den enda kvinnliga rollfiguren. Det är hyfsat intressant, men dessa inslag förblir tämligen ytliga och med alltför stor övervikt åt beskrivningar av handling och rollfigurer; något man säkerligen redan vet om man sett filmen. Det förekommer också en del skryt över de inblandade. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter... Överlag är extramaterialet ganska bra, men det saknas samtidigt lite djupare bonusmaterial för att exempelvis ta upp manuset och de verkliga händelserna i större utsträckning. Däremot är det mycket glädjande att allt extramaterial är textat på svenska. I en tid då allt fler distributörer struntar i att texta extramaterialet är det mycket trevligt och värdefullt.

Recensionen skriven: 27 november 2014
Senast uppdaterad: 28 november 2014

Recensionen har lästs 3053 gånger av 1714 personer, sedan den 27 november 2014