Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Rebecca - Sarah Bolger Lucy - Sarah Gadon
Ernessa - Lily Cole Mr. Davies - Scott Speedman
Dora - Melissa Farman Sofia - Laurence Hamelin
Kiki - Gia Sandhu Charley - Valerie Tian
Fröken Rood - Judy Parfitt Fröken Bobbie - Kathleen Fee

Efter hennes pappas bortgång har Rebecca börjat på en internatskola enbart för tjejer. Hennes bästa vän är Lucie, som också studerar på skolan och de umgås hela tiden. Rebecca är hemligt kär i Lucie, men det har Lucie ingen aning om. Men allting förändras när den nya studenten Ernessa börjar på skolan. Lucie blir genast intresserad av henne, och snart har hon tagit över Rebeccas plats som bästa vän. Rebecca hamnar på sidan om, och snart har Lucie ingen tid för henne längre. Alla på skolan älskar Ernessa; förutom Rebecca. Hon börjar ana oråd när mystiska dödsfall inträffar på skolområdet, och när Ernessa dessutom börjar bete sig märkligt blir Rebecca alltmer misstänksam på att Ernessa kan vara en vampyr...

Jag har tyvärr inte läst Rachel Kleins succéroman, och har därför ingenting att jämföra med. Men jag uppskattar verkligen den mycket intressanta grundstoryn, som åstadkommer någonting förhållandevis nytt med ett bekant tema. Jag uppskattar också filmens ovanliga ton, som gör att den sticker ut från andra vampyrfilmer. The Moth Diaries är nämligen en mycket lågmäld och närmast minimalistisk film, som satsar mer på psykologiska obehagskänslor än på traditionella skräckeffekter. Det är stämningsfullt och subtilt, med en utmärkt atmosfär. Här finns ingen som helst övertydlighet, utan man måste vara uppmärksam och själv dra sina egna slutsatser.

På omslaget kategoriseras filmen som en skräckfilm, men det är verkligen en sanning med modifikation. Särskilt otäckt blir det aldrig, utan det här är snarare ett psykologiskt drama med thrillerinslag och en sakta ökande obehagsstämning. Det blir aldrig otäckt eller läskigt, utan längre än till subtila obehagskänslor går det aldrig. Det är förstås inte nödvändigtvis något fel med det, tvärtom tycker jag att det fungerar riktigt bra, men i och med kategoriseringen på omslaget finns det en risk att fel målgrupp lockas till filmen. För om man förväntar sig en skräckfilm blir man sannolikt besviken.

Då filmen utspelas ur Rebeccas perspektiv har den fått en föredömligt suggestiv och tvetydig stil, där man väldigt länge inte är säker på vad som pågår. Är det verkligen något skumt med Ernessa, eller är det bara Rebecca som är paranoid och tror det...? Fram till slutet av filmen är svaret på den frågan inte alls given, och jag uppskattar verkligen den ovanliga tonen och vinklingen.

Det här är milt uttryckt ingenting som passar alla, och förväntar man sig en traditionell vampyrfilm eller någonting i stil med Twilight lär man bli oerhört besviken. Men om man vet vad man ger sig in i och uppskattar stilen, så är det en mycket fascinerande och engagerande film, som håller intresset vid liv och där man hela tiden vill veta vad som kommer att hända härnäst. Jag uppskattar också att filmen nästan helt fokuserar på kvinnliga rollfigurer, där 90% av alla rollfigurer är tjejer. Den enda manliga rollfiguren som har någon form av betydelse för handlingen är läraren Mr. Davies, och det är en trevlig omväxling efter alltför många "grabbiga" filmer. Det ger filmen ytterligare en dimension och en ovanlig vinkling, som jag uppskattar. Jag tycker också om den lesbiska undertonen som till stora delar genomsyrar filmen, och ytterligare gör att den sticker ut från mängden.

Men tyvärr verkar The Moth Diaries också ha drabbats av vissa problem vid bearbetningen av den litterära förlagan. Allting går ganska snabbt framåt, där en termin går på nolltid och där mycket blivit förenklat. Det känns lite egendomligt, och gör att Rebeccas växande osäkerhet kring Ernessa inte känns helt naturlig. Jag förmodar att det här sannolikt inte upplevdes på samma sätt i boken, där man kan lägga ner mer tid på att förklara allting än i en film. Trots den halvtjocka litterära förlagan har filmen också blivit väldigt kort - bara 1 timme 22 minuter, och det säger sig självt att det inte kan vara lätt att sammanfatta 246 sidor på under en och en halv timme. Varför man valt att göra en så kort film, istället för att kunna lägga ner mer tid på trovärdig karaktärsutveckling, förstår jag ärligt talat inte.

Paradoxalt nog har filmen trots denna korta längd också blivit långsam, som tar god tid på sig att introducera premissen och bitvis närmast utvecklas i snigeltakt. Det är förvisso stämningsfullt och effektivt melankoliskt, men ibland upplevs det ändå ganska segt och vid några få tillfällen rentav halvtråkigt. Man bör verkligen vara pigg och utvilad när man ser filmen, för annars riskerar man att somna vid en del tillfällen. Vid flera tillfällen förekommer också en del suggestiva och närmast surrealistiska inslag och infall av drömkaraktär, som jag ibland tycker har en tendens att distrahera från själva ämnet hellre än om man låtit filmen behålla en mer traditionell berättarteknik.

Fotot är utmärkt, och filmen har överlag ett effektivt bildspråk med snygga och stämningsfulla bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Sarah Bolger är utmärkt i huvudrollen som Rebecca. Hon spelar övertygande och trovärdigt på ett sällsynt lyckat sätt, så att vi aldrig kan vara säker på om Rebecca håller på att bli galen/paranoid eller om hon har rätt i sina misstankar. Lily Cole är bra som Ernessa, och Sarah Gadon är riktigt bra som Lucy. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det är trevligt att få återse Scott Speedman (mest känd som Ben i TV-serien Felicity) som Mr. Davies. Jag uppskattar också att filmteamet i första hand valt att satsa på inte alltför kända skådespelare - det är utmärkt för trovärdigheten och filmillusionen, även om Scott Speedman är lite för förknippad med just Felicity för att han ska fungera fullt ut i den aspekten.

The Moth Diaries är en ovanlig och originell film - en både suggestiv, lågmäld och stämningsfull psykologisk dramathriller, som är intressant och engagerande men som tyvärr blivit en smula för långsam för sitt eget bästa. Målgruppen för en sådan här lågmäld vampyrfilm nästan helt utan traditionella skräckeffekter är smal, och de flesta som uppskattar vampyrfilmer lär tycka att det här är närmast olidligt tråkigt. Men om man uppskattar den här långsamma och suggestiva stilen helt utan övertydlighet, så är det en väldigt bra film. Jag ställer mig någonstans mitt emellan, även om jag till stora delar är positiv. Filmen är bra, men ibland en smula för lågmäld och seg. Därför stannar mitt betyg på en stabil sjua, men tycker man om den här sortens filmer är den absolut väl värd att se. Och tycker man inte om genren är det kanske värt att ge den en chans ändå, så länge man inte har svårt för långsamma dramer. Det största problemet är förmodligen att fel målgrupp lär lockas till filmen genom det något missvisande omslaget, och tonåringar som förväntar sig en ny Twilight lär bli enormt besvikna.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är oerhört enkel och bara innehåller möjlighet att spela filmen samt spela upp trailers. Inte ens scenvalsmeny finns. Av någon egendomlig anledning innehåller huvudmenyn ingen möjlighet att välja textning eller ljudspår, utan det har istället förpassats till pop-upmenyn som visas om man trycker på knappen "Pop-Up Menu" medan man spelar upp filmen. Väljer man inte textning eller ljudspår visas filmen istället med Blu-Ray-spelarens standardspråk för textning (från inställningsmenyerna för spelaren) och med DTS-HD som ljudspår. Det enda extramaterial som finns är tre olika trailers för andra filmer; individuellt valbara från en meny.

Recensionen skriven: 29 december 2012
Senast uppdaterad: 30 december 2012

Recensionen har lästs 3442 gånger av 2024 personer, sedan den 29 december 2012