Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Laton - Andy Garcia Julio - Ignacio Serricchio
Trevino - Michael Peña Axl - Manny Montana
Rico - Victor Rasuk Gustavo - Clifton Collins Jr.
Emilio - Robert LaSardo Luis Rocha - Eugene Cordero
Pam - Jill Flint Sheriffen - Dylan Kussman
Sarah - Katie Gill Ginny som barn - Kinsley Isla Dillon

Den f.d. blomsterhandlaren Earl Stone börjar närma sig 90 år gammal, men år frånskild och har knappt pratat med sin dotter på 12 års tid. Då han vägrat anpassa sig till modern teknik har hans blomsterhandel gått i konkurs, till följd av att alla andra blomsterhandlare börjat med näthandel via Internet. Nu har han inte ens någonstans att bo längre, då hans bostad drabbats av utmätning. När han till hela släktens stora förvåning faktiskt dyker upp till sitt barnbarn Ginnys bröllop, när han aldrig brydde sig om att komma till sin dotters bröllop, får den mexikanska drogkartellen nys om honom - de blir intresserade när de får höra att Earl regelbundet rest till blomstermässor i 41 olika delstater utan att någonsin ens få fortkörningsböter. Då blir Earl snabbt erbjuden ett lukrativt "jobb" med att transportera en väska, som han inte får öppna, till en angiven plats. Han tjänar bra, och blir snabbt mer och mer insyltad i den mexikanska knarkkartellen, samtidigt som den nya agenten på DEA (amerikanska Narkotikapolisen) börjar få upp ögonen för den ökända men namnlösa kuriren som hela branschen kallar för "Tata" (pappa på latinamerikansk spanska)...

Clint Eastwood är onekligen en talangfull regissör, även fast hans filmer genom åren hållit en lite ojämn klass. The Mule är en bra film, men tillhör inte någon av hans bättre filmer. Det är absolut en fascinerande historia, och det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt (i alla fall i grunden) förhöjer onekligen helhetsintrycket. Det är en intressant sann historia som skildras, och Clint Eastwood gör det absolut bra. Det är underhållande, charmigt och småroligt, med en del roliga repliker och situationer. Man får skratta lite grand då och då, vilket hjälper till att lätta upp stämnigen på ett naturligt sätt.

Här finns rikligt med charm, och man kan inte låta bli att tycka om Earl trots hans agerande. Här finns intressanta rollfigurer, som hinner få en del nyanser; och både Earl Stone och Colin Bates är nyanserade rollfigurer som upplevs äkta. Iris och Ginny är i grund och botten också intressanta, även om de inte riktigt får det djup jag hade önskat. Här finns också en viss spänning, och några scener är både spännande och intensiva på ett lyckat sätt.

Därigenom har det också blivit en engagerande berättelse, som håller intresset vid liv hela tiden. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och tiden går ganska fort. Trots en längd på ganska precis två timmar upplevs det aldrig utdraget, och det förblir intressant och fängslande. Jag blir också nyfiken att veta mer om de verkliga personerna som handlingen bygger på, men förmodligen är det nog bara grundpremissen som är sig lik från verkligheten i och med att alla namn ändrats. Oavsett vilket är det en genomarbetad och intressant intrig, och därför vill man hela tiden veta hur det ska gå.

Problemet är bara det att The Mule har en ganska tunn intrig, som bitvis kan upplevas något repetitiv. Visst är det hela tiden intressant, men någon större spänning vill aldrig riktigt infinna sig och det känns ganska förutsägbart. Filmen lunkar på i lagom hastighet, men samtidigt utan mycket till oväntade vändningar eller överraskningar. Kanske inget fel med det, och självklart behöver inte alla filmer vara oförutsägbara, men samtidigt upplevs det något menlöst utan någon tydlig dramatisk nerv på samma sätt som exempelvis genomsyrade Eastwoods tidigare Mystic River eller Million Dollar Baby.

Man får heller inget tydligt grepp om Earl Stone eller hur han egentligen såg på allt. Är han egentligen medveten om vad han egentligen gör och vad som står på spel? Tids nog förstår han uppenbarligen, men jag blir inte riktigt klok på exakt när. Vad viktigare är blir man heller inte klok på varför Earl fortsätter med smugglingsturerna även efter att han fått in de pengar han behöver för att få behålla huset och liknande - om man riskerar att förlora sin bostad skulle väl många kunna tänka sig att göra något drastiskt och man förstår logiken bakom hans agerande, men när han inte längre behöver pengarna förstår man inte riktigt varför han likväl riskerar allt för att fortsätta. Det framgår heller inte om Earl har några moraliska eller etiska betänkligheter kring knarksmugglandet, eller om han inte bryr sig det minsta. Han verkar tycka om att köra bil, men mycket mer än så får vi aldrig klart för oss.

Kort sagt verkar Clint Eastwood ha varit mer intresserad av att berätta vad som hände än att försöka lista ut varför, och det känns inte som rätt väg att gå. Det känns som att Eastwood missar en gyllene möjlighet att göra filmen djupare, och ta sig mer in i huvudet på Earl Stone. Visserligen är det tänkbart att man inte vet varför den verkliga personen gjorde som han gjorde, men i så fall borde man ha kunnat spekulera och ändå komma fram till någonting. Ibland upplevs det också något övertydligt och översentimentalt, och framförallt vid mer berörande scener upplevs det tillrättalagt. Det blir heller inte bättre av att dialogen under de mer berörande familjescenerna lämnar en del övrigt att önska.

Fotot är enkelt men elegant, och bildspråket fyller sin funktion men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Clint Eastwood har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare, så jag har uppskattat att han på senare år oftast haft den goda smaken att inte anlita sig själv som skådespelare, men likväl gör han faktiskt riktigt bra ifrån sig i rollen som Earl Stone och gör en övertygande rollprestation. Bradley Cooper är som vanligt mycket bra som Colin Bates, men tyvärr får han inte så mycket att arbeta med som jag hade önskat och nästan vem som helst hade kunnat klara av den här rollen. Clints riktiga dotter Alison Eastwood är mycket bra som dottern Iris, och det gör stor skillnad för personkemin att de faktiskt är far och dotter i verkligheten. Taissa Farmiga är bra som Ginny, men får inte heller alltför mycket att arbeta med. Dianne Wiest brukar vara en väldigt duktig skådespelerska, men här balanserar hon märkligt nog på gränsen till överspel och är inte alls lika bra som hon brukar.

The Mule är en välgjord och bra film, som är intressant, engagerande och underhållande. Här finns en viss spänning, en del charm och lite humor, vilket bidrar till att lätta upp stämningen för den här allvarliga sanna historien. Att det åtminstone i grova drag hänt på riktigt ger onekligen allting en extra krydda, och det tillsammans med den engagerande stilen bidrar till att helhetsintrycket huvudsakligen blir positivt. Samtidigt borde man ha kunnat få till en så fascinerande historia ännu bättre, och det stör mig lite att man aldrig riktigt kommer Earl Stone inpå livet eller får reda på hur han tänker och känner. Hur kände han egentligen för knarksmuggling, och varför fortsatte han göra det även efter att han inte själv var i omedelbart behov av pengar...? Det får vi aldrig någon klarhet i, och jag tycker att manusförfattaren missat en gyllene möjlighet genom att inte gå in mer på djupet på de sanna händelserna och personerna; vare sig man faktiskt hade hittat på det eller tagit det från verkligheten. Men det är ändå en bra film som är väl värd att se för de flesta, varför jag trots bristerna ändå väljer en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 samt Dolby Digital 5.1 på spanska, tyska, franska och italienska. Det finns också syntolkning för synskadade på engelska, vilket säkert är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det kanske mer tveksamt hur många synskadade som kan engelska obehindrat för att få fullt utbyte av det spåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, men det är en relativt framtung ljudmix där bakhögtalarna mest används som extra krydda lite då och då. Det finns textning på 9 språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är bra, och jag kunde inte uppfatta några översättningsfel även fast jag i och för sig inte håller med om alla ordval. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. Vid ett fåtal tillfällen, vid viktigare spanskspråkig dialog, förekommer inbränd engelsk text i bild.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man valt att spela filmen visas först skriftlig anti-piratpropaganda i fem sekunder. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 11 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producent, kläddesigner och skådespelare. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men inslaget hinner inte riktigt gå in på djupet, och dessutom förekommer onödigt mycket skryt över de inblandade i allmänhet och Clint Eastwood i synnerhet. Jag hade också velat veta mer om verklighetsbakgrunden, men om detta nämns bara ett par meningar. Till sist finns också en musikvideo med Toby Keiths "Don't Let the Old Man In". Det är en fin låt, men ärligt talat är det inte mycket till musikvideo då vi aldrig ens får se artisten i bild - istället består musikvideon uteslutande av bilder från filmen, samtidigt som låten spelas. Då känns det ganska meningslöst med musikvideo, och dessutom lite svagt att bara erbjuda stereoljud vid musikvideor där ljudet trots allt är det viktigaste. Där tar det roliga slut, och även om det bonusmaterial som finns fyller sin funktion så hade jag velat få lite mer. Tyvärr har bonusmaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk textning för hörselskadade, vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 23 januari 2019
Senast uppdaterad: 24 maj 2019

Recensionen har lästs 2276 gånger av 1364 personer, sedan den 23 januari 2019