Manusförfattare: Tatiana Blackington, baserat på en roman av Tim McLoughlin
Mike Manadoro - Kevin Zegers Vinny Manadoro - Vincent D'Onofrio
Kathy - Sophia Bush Gina - Monica Keena
Nicky Shades - Eddie Cahill Danny - Michael Kelly
Tony - Titus Welliver Little Joey - Anthony Fazio
Professor Reyerson - Roger Rees Big Lou - Tony Cucci

Den amerikanska författaren Tim McLoughlin har framförallt blivit verksam genom en rad faktaböcker om bl.a. samlevnadsfrågor och religion, och har även arbetat som redaktör för den i USA kritikerrosade antologiserien Brooklyn Noir. 2003 debuterade han som skönlitterär romanförfattare, genom den prisbelönade romanen Heart of the Old Country. Den har nu blivit till film under titeln The Narrows, i regi av den franska regissören och manusförfattaren François Velle som sedan han lämnade Frankrike för USA bl.a. arbetat med TV-serien Bones. Filmen gjorde succé på bl.a. Nashvilles filmfestival, innan den visades på bio i USA i begränsad skala under 2009. I Sverige släpptes The Narrows direkt på hyr-DVD.

I centrum står 19-åriga Mike Manadoro, som har italienskt ursprung och bor med sin pappa i Brooklyn i New York. Han har alltid varit intresserad av foto, och därigenom har han nu blivit erbjuden ett halvt stipendium till New Yorks universitet. Problemet är bara det att det halva stipendet fortfarande innebär att halva utbildningskostnaden måste betalas, och hans pappa - en sjukpensionerad sophämtare - vägrar att acceptera studielån. Han jobbar med att köra svarttaxi, men det ger inte tillräckliga intäkter för att fotoutbildningen ska kunna bli verklighet. I ett desperat försök att få in pengarna tackar han därför ja till ett välbetalt jobb hos den lokala maffiabossen Tony, med att leverera paket med okänt innehåll. Det är dock inte världens mest riskfria jobb, och snart inser Mike riskerna med att försöka lämna sitt gamla liv bakom sig. Det är heller inte hans enda problem. Hans långvariga flickvän Gina vill gifta sig med Mike, men han är inte lika övertygad. Och på universitetet blir han snart attraherad av sin intelligenta studiekamrat Kathy...

The Narrows är knappast världens mest originella film, och liknande storylines har vi sett många gånger förut. Med all rätt kan man också hävda att den här filmen egentligen inte innehåller något som inte gjorts bättre tidigare. Jag har heller aldrig varit särskilt förtjust i filmer om kriminalitet i allmänhet och maffiaverksamhet i synnerhet, varför mina förväntningar var ganska ljumma. Men filmen visade sig vara bättre än jag hade väntat mig, och är faktiskt en intressant och välgjord film. Bristen på originalitet kompenseras av intressanta och genomarbetade rollfigurer, och storyn lyckas att engagera hela tiden. Det finns även tillräckligt många någorlunda nyskapande element för att filmen inte ska kännas som ett plagiat av någonting annat, utan den lyckas hela tiden att stå på egna ben som en stabil film.

Det märks faktiskt ganska tydligt att The Narrows bygger på en roman, och därav ligger också en stor del av dess brister. Det är nämligen många rollfigurer och många olika sidohandlingar som vi får se, och det är nästan ett tiotal händelseförlopp som vi får följa. Problemet är bara det att på en film som "bara" räcker 1 timme 46 minuter, så är det för kort tid för att varje beståndsdel ska få tillräckligt mycket utrymme, och därför blir många rollfigurer mer eller mindre endimensionella. Mike har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, och detsamma gäller Kathy som också är mycket intressant. Flickvännen Gina har dock blivit tämligen endimensionell, och får inte tillräckligt djup för att kännas äkta.

Mikes pappa Vinny placerar sig mitt emellan - han har blivit någorlunda nyanserad, men vi får ibland inget riktigt klart grepp om honom, och han känns därför inte alltid helt äkta. De övriga har blivit ganska platta, och får inte tillräcklig substans för att man verkligen ska känna något för dem. Mest påtagligt är Mikes barndomsvän Nicky, som vi får lära känna i några scener som säkert är menade att vara gripande, men där vi aldrig känner något för Nicky då han blivit för endimensionell och ärligt talat snudd på ointressant.

De många sidohandlingarna medför också att filmen blivit lite rörig, och det tar ett tag innan man verkligen får grepp om allt och alla. I slutändan visade det också sig att ett flertal av de storylines som förekom faktiskt inte var relevanta för grundstoryn, vilket ger en något antiklimaktisk känsla. Det hade varit mycket bättre att fokusera på det som faktiskt är viktigt - Mikes slitningar mellan de två kvinnorna i hans liv och dragningen mellan ett hederligt liv och maffiauppdragen. De två aspekterna är de mest intressanta aspekterna i filmen, och de som är mest relevanta för filmen som sådan. Därför hade det varit bättre att slopa en del andra bihandlingar, så att dessa två huvudstorylines istället kunnat utvecklas mer och få större utrymme. Då hade filmen både kunnat hålla ihop bättre, rollfigurerna hade blivit mer mångbottnade och det hade också blivit en mindre rörig film.

The Narrows lider även vissa trovärdighetsproblem, i synnerhet vid de scener som berör den lokala maffian. Man kan också anmärka på att den vid några tillfällen blivit något övertydlig i sitt budskap. Allt detta låter inte särskilt positivt, men samtidigt är det en intressant story som förblir engagerande och fängslande. Den är också hyfsat spännande, och är en väl fungerande blandning mellan drama och thriller. Filmen har även en viss charm, och relationen mellan Mike och Kathy har skildrats på ett övertygande sätt, utan att bli överromantiserad eller sentimental. Med vissa undantag förblir filmen därför också förhållandevis realistisk, och i synnerhet Mike och Kathy har blivit så intressanta rollfigurer att man verkligen skulle vilja se mer av dem.

Filmen erbjuder snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Det enda jag ställer mig lite frågande till är varför de första minuterna blivit i svart-vitt, för att senare växla till färg; till synes utan någon egentlig orsak. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och Kevin Zegers är riktigt bra i huvudrollen som Mike. Sophia Bush (mest känd från TV-serien One Tree Hill) är ett riktigt fynd som Kathy, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Monica Keena - som för de flesta lär förbli synonym med Abby Morgan i Dawson's Creek - spelar också riktigt bra, men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med i en ganska otacksam och platt roll. I grund och botten spelar Vincent D'Onofrio övertygande och bra, men efter att han i så många år spelat polis i Law & Order - Criminal Intent, så är det inte helt oproblematiskt att ta honom på allvar i den här rollen. Filmen hade faktiskt vunnit på en lite mer okänd skådis i den rollen, eller åtminstone någon som inte spelat samma rollfigur i 10 års tid, för åtminstone undertecknad hade lite svårt att vänja mig vid honom här.

The Narrows är sannerligen ingen perfekt film, och hade vunnit på en lite hårdhäntare hantering av den litterära förlagan - det hade helt enkelt blivit bättre med färre rollfigurer och färre ovidkommande sidohandlingar, och det här är med största sannolikhet ett fint exempel på riskerna vid för trogen bearbetning av en tjock eller åtminstone halvtjock roman (gissar jag åtminstone utan att själv ha läst den). Men samtidigt är det en engagerande, intressant och spännande film, där tiden går fort och där åtminstone en del rollfigurer blivit mångbottnade och äkta. Därför har det blivit en intressant och stabil film, som är väl värd att se men som inte blivit lika minnesvärd som jag hade önskat. Betygsmässigt når det därför upp till en svag sjua, och även om det på intet sätt är dåligt, så är det tråkigt vid en film som haft potential att bli så mycket bättre utifrån samma grundstory.

Av någon märklig anledning har The Narrows enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

Recensionen skriven: 8 juli 2010
Senast uppdaterad: 9 juli 2010

Recensionen har lästs 3556 gånger av 1742 personer, sedan den 8 juli 2010