Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Jeff - Matthew Modine Christine - Michèle Laroque
Ally - Gia Mantegna Jonathan - Ed Quinn
Jenny - Ann Cusack Kayce - Krysten Leigh Jones
Mindy - Meredith Scott Lynn Larry - David Youse
Wilder - Richard Kind Clint - Patrick Breen

En alltid lika populär genre, åtminstone bland vanligt folk (d.v.s. inte recensenter), är romantiska komedier och dramakomedier; som det nästan verkar gå tolv på dussinet av. Den ganska okända regissören och producenten Eddie O'Flaherty, vars enda tidigare film var den ganska omtalade och populära sportfilmen Fighting Tommy Riley från 2005, har nu bestämt sig för att ge sig in i matchen. 2007 hade hans första romantiska film The Neighbor, och även hans första film som manusförfattare, premiär på diverse filmfestivaler. Filmen har dock haft svårt att få vidare distribution, och har inte släppts i Sverige förrän nu; och här släpps den i likhet med många andra länder direkt på DVD. Här kretsar handlingen kring den medelålders mannen Jeff, som bor ensam efter skilsmässan med sin forna fru och bara då och då får ha deras gemensamma dotter Ally hos sig. I lägenheten precis nedanför honom bor den iskalla karriärskvinnan Christine och hennes fästman Jonathan, som nu planerar att gifta sig och skaffa barn. För att få plats till det behöver de utöka lägenheten, och den lägenhet som Jeff bor i passar perfekt för ändamålet. Dessutom tycker båda två illa om Jeff, varför det inte skulle vara någon nackdel att bli av med honom. Christine råkar visserligen äga fastigheten, men hon har svårt att hitta juridiska skäl till att vräka Jeff från lägenheten och säga upp hans hyresavtal. Allting förändras när Jeff får det chockartade beskedet att hans ex-fru ska gifta om sig, och till råga på allt med hans bästa vän. Han vill till varje pris bevisa att han har kommit över henne, och lovar därför att ta med sin långvariga flickvän till bröllopet. Problemet är bara det att den påstådda flickvännen inte existerar... Då han inte lyckas hitta någon annan som vill följa honom till bröllopet, så återstår till sist bara att be den avskydda grannen nedanför att göra honom den tjänsten...

Mycket finns att säga om The Neighbor, men den kommer aldrig att vinna några priser för sitt originella och nyskapande manus. Här finns nämligen inte mycket nytt att komma med. Filmen följer den romantiska komedins traditionella mallar, utan några större överraskningar. Det är också en förutsägbar film, och utgången är ganska given från första början. Men det behöver inte medföra något stort problem, och trots allt kan detsamma sägas om många romantiska komedier; och en hel del andra filmer också för den delen. Det är trots allt en intressant grundstory som känns trovärdig och aldrig blir inaktuell. Därför har det också blivit en underhållande och charmig film, som håller tittarnas intresse vid liv hela tiden och förblir engagerande. Tiden går ganska fort, och fastän den inte kommer att förändra någons liv, så blir man i alla fall glad av att se den.

En sak som skiljer The Neighbor från de flesta romantiska komedier är det faktum att huvudrollerna är lite äldre än i de flesta andra filmer, och här är det långt ifrån några ungdomar som det kretsar kring. Inga åldrar nämns i filmen, men att döma av utseende och sammanhang så gissar jag att både Jeff och Christine ska föreställa vara i 40-årsåldern (båda skådespelarna är visserligen närmare 50, men av sammanhanget tror jag att rollfigurerna ska föreställa vara lite yngre än så). I en värld där huvudrollerna i romantiska filmer allt oftare är under 30, och ofta betydligt yngre än så, så är det en trevlig omväxling och ett fint initiativ. Men det är också i stort sett det enda nyskapande greppet i The Neighbor, och i övrigt påminner filmen om många andra romantiska komedier. En nackdel är att den inte blivit alltför rolig, och några stora humoristiska poänger kommer aldrig. Det är småroligt ganska ofta, och jag skrattade vid några tillfällen, men oftast gick det inte längre än till leenden. Det låter som en stor nackdel med en romantisk komedi som inte är alltför rolig, men dessbättre fungerar filmen också ganska väl som drama. Rollfigurerna är intressanta, och även om ingen är alltför mångbottnad så har de åtminstone en del nyanser och känns äkta. Överlag är handlingen också realistisk och jordnära, där det inte finns alltför mycket att klaga på.

Jag reagerade dock över att Christines karaktärsutveckling inte känns helt trovärdig, då hon går från att vara en iskall och ganska hemsk människa till att bli mänsklig och sympatisk på lite väl kort tid. Jeff utvecklas istället inte så mycket, utan har fått en mer försiktig karaktärsutveckling men samtidigt mer trovärdig. Filmen hade behövt åtminstone ett par scener till för att lättare förklara Christines förvandling, och därmed få allting att kännas mer realistiskt. Jeffs ex-fru Mindy har glädjande nog blivit mer nyanserad och trovärdig än vad som brukar vara brukligt, medan Christines fästman Jonathan blivit mycket endimensionell och osympatisk. The Neighbor har ett snyggt och funktionellt foto, men sticker inte ut från mängden. Skådespelarinsatserna är bra, även om ingen lär vinna några priser för sina insatser här. Franska Michèle Laroque imponerar i sin första engelskspråkiga roll, och även Matthew Modine spelar bra. Men mest imponerad blev jag faktiskt över vid inspelningstillfället 17 år gamla Gina Mantegna, som spelar mycket övertygande och trovärdigt som Jeffs dotter Ally, och är bättre än de flesta andra i hennes ålder. Hon kan gå mycket långt i framtiden. Kort sagt är The Neighbor en ooriginell och förutsägbar film, som egentligen inte erbjuder så mycket som man inte kan hitta i andra filmer. Men det är ändå en underhållande, smårolig och trevlig film som är väl värd att se för de allra flesta. Dock skulle jag inte vilja se om den i första taget, och det är heller inte en film som man lär minnas särskilt länge.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska texten håller ganska hög klass, och innehåller inga större översättningsfel. Tyvärr är texten dock väldigt liten och ganska svårläst, och innehåller heller inga skuggor eller mycket till kantutjämnning. Faktum är att det var med nöd och näppe jag lyckades att läsa texten på min 42-tums TV, så jag vågar inte tänka på hur det skulle gå på en betydligt mindre TV. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter direkt följt av huvudmenyn. Menyn är enkel och stilren, men finns bara på engelska. Som extramaterial finns skriftliga biografier om filmens två huvudrollsinnehavare, som inte tillför alltför mycket. Slutligen finns även en biotrailer till The Neighbor och trailers till två andra filmer, som enbart kan spelas upp som grupp. Det är lite ovanliga filmer som jag inte kände till sedan tidigare, och därför är det mer intressant än vanligt. Bildformatet på dessa trailers är dock lite egendomligt. Trailern för The Neighbor är i 4:3-format men utdragen till Widescreen-format, så att proportionerna blir felaktiga. De andra två trailersen är i anamorfisk Widescreen, men visas med stora svarta fält både upp, ned, vänster och höger så att bilden bara visas i en liten ruta i mitten. Där tar det roliga slut, och fastän det här är en ganska okänd lågbudgetfilm så hade jag sannerligen inte sagt nej till lite mer extramaterial än så här.

Recensionen skriven: 19 november 2009
Senast uppdaterad: 20 november 2009

Recensionen har lästs 3458 gånger av 1823 personer, sedan den 19 november 2009