Nicole - Olivia Wilde Carrie - Peyton Grace Allen
George Brennan - Brian Dennehy Grace Brennan - Helen Carey
Kommissarie Nabulsi - Lennie James Inspektör Collero - Aisha Hinds
Inspektör Quinnan - Jason Beghe Mouss - Robert Diggs/RZA
Meyer Fisk - Daniel Stern Dr. Becsey - Derek Cecil
David - Jonathan Tucker Mike - Tyrone Giordano

Den kanadensiska regissören, manusförfattaren och producenten Paul Haggis började sin karriär som manusförfattare för en rad framgångsrika TV-serier, och arbetade bland annat med Scooby-Doo, Katten Nisse, Diff'rent Strokes, Livet runt 30 och den i USA oerhört populära The Facts of Life; vid de två sistnämnda agerade han också producent. Han fortsatte under 1990-talet med att producera och skriva manus till flera andra större TV-serier, och i vissa fall regisserade han också serier. Under många år höll han dock lägre profil vid långfilmer än vid TV-serier, och förblev därför okänd för gemene man en bit in i 2000-talet. Paul blev första gången känd i större skala när han producerade och skrev manus till Clint Eastwoods Oscar-vinnare Million Dollar Baby 2004, och han har därefter fortsatt att skriva manus till flera andra av Clint Eastwoods filmer. Hans första egna större film som regissör blev 2004 års succéfilm Crash, som vann Oscar för bl.a. bästa film. Han regisserade därefter Saknad i strid 2007, och under 2010 var det dags för nästa film. I dramathrillern The Next Three Days har Paul Haggis både regisserat, skrivit manus och producerat, och filmen är en nyfilmatisering av den franska thrillern Allt för henne från 2008.

John Brennan är lärare på en högskola i Pittsburgh, och lever ett stillsamt och lyckligt liv med sin fru Lara och deras son Luke. Men deras liv vänds upp och ned när Lara en morgon blir anhållen av polisen, misstänkt för mord på hennes chef. Lara nekar till brottet och förstår ingenting, men hon fälls och döms till livstids fängelse. Då bevisen är så solklara - Laras fingeravtryck finns på mordvapnet och offrets blod på hennes kappa - misslyckas alla överklagningar, och efter tre år har John redan använt alla juridiska möjligheter som finns. Han är dock fortfarande övertygad om att hans fru är oskyldig, och hon har hela tiden nekat. Efter att Högsta Domstolen inte beviljat prövningstillstånd och Lara blivit så deprimerad att hon försökt begå självmord, så inser John att det bara finns en sak att göra. Han måste hjälpa Lara att rymma från fängelset och fly utomlands! Han börjar forska och ta kontakt med experter inom området, och påbörjar sin utförliga plan för att kunna frita Lara och rymma. Men det är inte så lätt, när han själv aldrig gjort minsta lilla olagliga gärning...

Jag har tyvärr inte sett den franska förlagan, och har därför inget att jämföra med. Men även utan det kan jag inte påstå att The Next Three Days känns alltför originell, utan det mesta har man sett förut. Det mest originella är väl i så fall att regissören inte riktigt har kunnat bestämma sig för vilken genre filmen egentligen tillhör. Bitvis är det ett ganska stillsamt och gripande drama, och bitvis är det en riktigt spännande thriller.

Filmen tar lång tid på sig att presentera grundkonflikten, och en slags tillbakablick över de senaste tre åren tar nästan en halvtimme innan vi kommer fram till nutid. Tempot är inledningsvis ganska långsamt, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner lite grand. Men storyn är klart intressant, och vi får en ganska realistisk skildring över rättssystemet. Det är lätt att sätta sig in i situationen och förstå Johns frustration, och filmen ger också en tankeställare kring bland annat rättssystemet och moralfrågor.

Efter att två tredjedelar av filmen varit ganska lugn och stillsam, så blir sluttampen desto mer intensiv. Då blir The Next Three Days oerhört spännande, då man sitter som på nålar hela tiden och inte kan titta bort en sekund. Den sista halvtimmen fungerar mycket bra, och ger en sådan intensitet att man inte kan låta bli att engageras. Därför fungerar filmen överlag riktigt bra, fast fram tills det spännande slutet känns det ibland lite för utdraget.

Somliga scener förefaller tämligen onödiga, och särskilt en lång scen i ett metamfetaminlabb förstår jag inte poängen med. Under vissa partier känns inte John särskilt sympatisk heller då han går en smula för långt, och då försvinner en del av tanken bakom filmen. Jag tycker inte heller att polisens agerande känns alltför trovärdigt, och vissa saker verkar de lista ut orealistiskt snabbt. Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem och en och annan logisk lucka, men The Next Three Days känns ändå mer trovärdig än många andra filmer med samma tema.

Fotot är snyggt och effektivt, även om bildspråket inte når några nya höjder utan filmteamet till största delen använder beprövade metoder. Skådespelarinsatserna är bra, och Russell Crowe gört en förvånansvärt bra insats som John. Elizabeth Banks spelar också bra, även om hon vid enstaka partier spelar över en smula. Dessutom uppskattar jag Olivia Wilde (mest känd från TV-serien House) i en ganska liten men viktig biroll, även om jag gärna hade velat se mer av henne.

The Next Three Days kan knappast beskyllas för att vara en originell och nyskapande film, men det är ändå en ganska lyckad film som på ett fint sätt blandar allvarligt drama med tät thriller. Visst förekommer vissa trovärdighetsproblem, men när det är som mest spännande hinner man ändå inte sitta och haka upp sig över sådant. Förmodligen hade filmen upplevts bättre om den kortats ner med minst en kvart, för under den första halvan känns det bitvis lite segt. Men det är ändå en bra och spännande film, som är väl värd att se även om den inte lämnar riktigt lika bestående intryck som det antagligen varit meningen.

Recensionen skriven: 7 januari 2011
Senast uppdaterad: 7 januari 2011

Recensionen har lästs 3530 gånger av 1972 personer, sedan den 7 januari 2011