Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Carly Whitten - Cameron Diaz Kate King - Leslie Mann
Mark King - Nikolaj Coster-Waldau Amber - Kate Upton
Frank Whitten - Don Johnson Phil Hampton - Taylor Kinney
Lydia - Nicki Minaj Nick - David Thornton
Cece - Alyshia Ochse Fernando - Victor Cruz

New York-advokaten Carly Whitten har varit tillsammans med Mark King i åtta veckor, och förhållandet har just börjat bli seriöst på allvar. Men när Mark plötsligt hoppar över den planerade middagen med Carlys pappa, då han skyllt på att hans hus i Connecticut drabbats av en översvämning, bestämmer sig Carly för att resa till Connecticut för att hjälpa till med översvämningen. När hon plingar på upptäcker hon den bistra sanningen - att huset inte alls är översvämmat, men att Mark redan är gift och hans fru öppnar dörren... Det som hade kunnat ta slut där resulterar i att Carly och frun Kate börjar umgås alltmer, och till råga på allt får de reda på att Mark dessutom har ett förhållande med en tredje och betydligt yngre kvinna. Då börjar alla tre kvinnorna att planera för hämnd...

Storyn är knappast världens mest originella, och det kanske inte låter alltför märkvärdigt. Men det är trots allt ett intressant och alltid aktuellt ämne, om än något tillskruvat. Och i all sin enkelhet är The Other Woman en riktigt bra och underhållande film. Storyn är funktionell och fascinerande, och framförallt Carly och Kate har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden; trots en för genren aningen lång speltid på 1 timme 50 minuter.

Framförallt är det en ganska rolig film. Visst är det klichéartat och stereotypt, men manusförfattaren utnyttjar det till sin egen fördel, och har lyckats åstadkomma en rolig och framförallt oerhört charmig film. Hon får fram en hel del komiska poänger på ett lagom lågmält sätt, utan att det blir övertydligt. Det är onekligen tillskruvat och överdrivet, men samtidigt håller filmen fötterna på jorden och det mesta som tas upp skulle absolut kunna hända i verkligheten. Det finns rikligt med charm, och jag uppskattar både storyn och rollfigurerna. Det finns också ett visst djup, fastän tyngdpunkten ligger på lättsam underhållning.

Samtidigt hade jag dock väntat mig ännu mer humor, och det är inte alltid som filmen faktiskt är riktigt rolig. Det är roligt mellan varven, men lika ofta är det mer drama och det är väldigt ont om riktigt klockrena poänger. Det är långt mellan stora skratt, och ofta går det inte längre än till småskratt eller fniss. Det är förvisso inget fel med det och som drama fungerar det ganska bra, men samtidigt hade den här ganska tillspetsade storyn fungerat bättre som en renodlad komedi. I komediform är det betydligt lättare att ta till sig skruvade rollfigurer och storylines, och fastän filmen är rolig så är den helt enkelt inte alltid tillräckligt rolig.

The Other Woman är heller inte riktigt tillräckligt djup för att till fullo fungera som drama, varför de mindre humoristiska scenerna ibland kan upplevas något menlösa. Det förekommer också lite väl mycket billig "kiss och bajs"-humor och slapstick-komik, och fastän sådant för all del kan vara roligt så hade den här storyn passat bättre med aningen mer sofistikerad humor. Det är även tråkigt att Amber blivit betydligt mer endimensionell än de två andra kvinnliga rollerna, och hennes funktion för handlingen är också mer begränsad. Jag hade gärna också sluppit Kates bror Phil, som egentligen är ganska onödig i det stora hela och gärna hade kunnat slopas helt och hållet för att mer fokusera på Kate och Carly. Det finns även ett par andra aspekter med filmen, framförallt mot slutet, som jag inte är helt förtjust i då de får filmen att framstå som mer klichéartad och sexistisk än det nog var meningen. Men dessbättre är det ett ytterst fåtal aspekter jämfört med filmen som helhet, så därför gör det inte så mycket.

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Cameron Diaz är i vanlig ordning utmärkt, och gör en ovanligt nedtonad men bra rolltolkning. Leslie Mann är som vanligt också mycket bra, och spelar naturligt och trovärdigt trots en tillspetsad roll. Kate Upton är helt okej som Amber, men hon får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med och lyckas heller inte riktigt att förmedla samma värme och charm som de andra två skådespelerskorna. Danska Nikolaj Coster-Waldau gör vad som går av den ytterst otacksamma rollen som Mark, men gör trots allt en bra prestation. Don Johnson får inte mycket att arbeta med i den lilla rollen som Carlys pappa Frank, men är ändå helt okej.

The Other Woman är en riktigt bra och underhållande film, som engagerar och till viss del även berör med sin överlag lyckade humor och framförallt rikliga charm. Helhetsintrycket sjunker dock lite genom att filmen bara delvis faktiskt är rolig, plus en och annan mer eller mindre onödig biroll. Möjligtvis hade filmen också vunnit på att kortas ner en liten aning. Men det är ändå en fullt sevärd film, som är väl värd att se för de allra flesta; och efter att de flesta snarlika komedier fokuserar på män är det en trevlig omväxling med en film där de flesta viktigare rollfigurer är kvinnor. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, och så länge man inte förväntar sig något storslaget mästerverk duger filmen gott och väl som lättsam underhållning för stunden; och kanske även lite till.

Recensionen skriven: 24 juni 2018

Recensionen har lästs 1193 gånger av 645 personer, sedan den 24 juni 2018