Clyde - Jeffrey Dean Morgan Stephanie - Kyra Sedgwick
Em - Natasha Calis Hannah - Madison Davenport
Tzadok - Matisyahu Brett - Grant Show
Professor McMannis - Jay Brazeau Miss Shandy - Brenda Crichlow
Eleanor - Anna Hagan Russell - Rob LaBelle
Darius - Nana Gbewonyo Rabbi Adan - David Hovan

Baskettränaren Clyde och hans fru Stephanie är frånskilda sedan några månader tillbaka, och de har döttrarna Hannah och Em som till största delen bor hos sin mamma. Clyde får nöja sig med att ha sina döttrar på helgerna, och han är inte heller särskilt förtjust i Stephanies nya pojkvän Brett. När Clyde hämtat 13-åriga Em och hennes storasyster för den första vistelsen i Clydes nya lägenhet tittar de förbi på en loppmarknad på en gård i närheten. Em blir genast betagen i att gammalt antikt träskrin, som har utländsk oläslig text inristad och som till råga på allt inte verkar gå att öppna. Clyde köper skrinet åt Em, men det dröjer inte länge innan hon börjar att förändras. Hon blir besatt av skrinet och beter sig alltmer märkligt. Snart börjar lådan att öppna sig av sig självt, och Em börjar kommunicera med någon som inte ser ut att finnas. Clyde blir orolig, men både Stephanie och Hannah avfärdar det. Men snart står det klart att träskrinet är en så kallad Dibbuk-box, som används av ortodoxa judar för att fånga demoner - och när skrinet öppnas har demonen tagit kontroll över Em...

Storyn låter allt annat än originell, och jag har tappat räkningen på antal filmer som gjorts med demonisk besatthet eller liknande genom åren; säkerligen för många i alla fall. Inte minst har storyn tydliga tematiska likheter med bl.a. Exorcisten och en mängd olika efterapningar. Men The Possession är inte som alla andra filmer, och lyckas faktiskt att erbjuda något förhållandevis nyskapande av ett bekant tema. Till att börja med är filmen officiellt baserat på verkliga händelser, hur absurt och skrämmande det än må låta. Fast man får nog ta det verklighetsbaserade med en viss nypa salt, för trots allt kan ju ingen annan än de som faktiskt varit med om det veta med säkerhet vad som hänt och inte. Och jag hoppas i alla fall innerligt att allting i den här filmen inte har hänt på riktigt...

Vad viktigare är så har The Possession ett lite annorlunda upplägg än vad som brukar förekomma. Det här rör sig inte om någon renodlad skräckfilm, där allting kretsar kring skrämseleffekter och att skrämma upp tittarna. Filmen har istället djupare ambitioner än så, i ett försök att både förklara och erbjuda en bakgrund till allting. Det handlar alltså inte bara om skräck för stunden, utan snarare om en djupare film som försöker förklara allting och beröra. På gott och ont. Det är trevligt med en rysarthriller som erbjuder ett större djup, och inte bara satsar på lättsam underhållning för stunden. Det är engagerande och bitvis berörande, och storyn är intressant fastän man ärligt talat har sett mycket av det förut. Filmen erbjuder också en utmärkt stämning, där man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det är underhållande och fascinerande, och jag uppskattar den ovanliga vinklingen kring judisk mysticism - en trevlig omväxling efter femtioelva filmer om besatthet inom katolicismen. Det är underhållande och fängslande, och jag uppskattar det lagom höga tempot där man tar tid på sig att presentera premissen men utan att det blivit segt eller tråkigt. Det är fängslande, och man bryr sig om vad som kommer att hända.

Men om man förväntar sig en traditionell skräckfilm lär man bli besviken, och det är förmodligen en bidragande anledning till att filmen inte fått så jättebra kritik. Visst finns det en viss obehagsstämning och några otäcka ögonblick, och bitvis är det läskigt där man faktiskt hoppar till någon gång då och då. Men någon renodlad rysare är det inte, och är man ute efter riktigt otäcka filmer finns det betydligt bättre val. Det är bitvis obehagligt och vid några tillfällen lite läskigt, men mycket längre än så går det inte. Eller om man så vill: Det är otäckt, men inte tillräckligt otäckt. Om man uppskattar filmen hänger därför till största delen på om man faktiskt vill ha en renodlad skräckfilm, eller om man nöjer sig med en fascinerande och engagerande film, med ett betydligt större djup än vad som brukar vara fallet vid sådana här filmer.

The Possession var definitivt inte vad jag hade väntat mig, då jag hade sett fram emot en mer traditionell och riktigt otäck skräckfilm. Men jag tycker ändå om filmen, då det är trevligt med filmer som faktiskt försöker åstadkomma något nytt av en bekant genre. Jag uppskattar djupet och den intressanta storyn, och likaså försöket att presentera rollfigurerna och få alla att kännas mänskliga. Det är också en ovanlig omväxling att det faktiskt handlar om ett frånskilt par; något som fortfarande tillhör ovanligheterna vid film från engelskspråkiga länder, och som framförallt nästan aldrig är fallet med skräckfilmer. I en tid då alla brukar yrka på kärnfamiljer på ett typiskt stereotypt sätt är det här en trevlig omväxling, och gör att det känns mer realistiskt och mänskligt än vanligt.

Vid skräckfilmer brukar det vara mer regel än undantag med logiska luckor, men The Possession håller faktiskt någorlunda ihop logiskt utan större luckor, som gör att det faktiskt känns ganska realistiskt. Men fastän filmen klarar sig undan de allra flesta logiska luckor, så uppstår ändå ett flertal frågetecken som aldrig reds ut till fullo. Det är bl.a. en del sidohistorier och rollfigurer som aldrig får något egentligt avslut, och somliga som verkar viktiga för att senare aldrig tas upp igen. Det känns lite märkligt, och ibland börjar man undra om det saknas några scener i filmen. Upplösningen känns också orealistiskt enkel, och jag hade önskat att filmen kunnat förlängas en aning för att få en större trovärdighet även mot slutet. Mot slutet uppstår även ett par klichéer för mycket, som gör att trovärdigheten sjunker lite. Dessutom är jag inte särskilt förtjust i det tyvärr alltför väntade slutet, och det verkar nuförtiden vara obligatoriskt att alla skräckfilmer ska ha ett öppet slut för att till varje pris öppna upp för möjligheten till uppföljare...

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och förmedlar en utmärkt stämning. Specialeffekterna är också bra, och jag uppskattar att filmteamet inte gjort den alltför vanliga missen att "fläska på" med alldeles för mycket specialeffekter. Skådespelarinsatserna är bra, och Jeffrey Dean Morgan är bra som Clyde. Kyra Sedgwick är bra och gör allt som går av den tyvärr lite för endimensionella rollen som mamma Stephanie. 13-åriga Natasha Calis är ett riktigt fynd som Em, och gör en stark och imponerande rollprestation i en allt annat än enkel roll. Hon uppvisar stor potential, och har alla möjligheter att komma långt inom branschen. Madison Davenport är också bra som Hannah, men får inte lika mycket att arbeta med.

The Possession har en ganska förutsägbar och sedvanlig story, men lyckas ändå att erbjuda någonting nytt genom en lite annorlunda vinkling där relationer och djup är lika viktigt som att skrämmas. Förmodligen har det medfört att filmen lockat till sig fel målgrupp, för om man förväntar sig en otäck rysare lär man bli besviken. Alltför läskigt är det helt enkelt inte, och jag kan tänka mig många rysare som är mer otäcka än denna. Men tycker man om rysarthrillers med ett större djup och en ambition att berätta mer än vanligt, så är The Possession ett riktigt bra val. Det finns visserligen en del brister, men det är en ganska minnesvärd och intressant film som man kommer ihåg långt efter att eftertexterna rullat färdigt. Jag önskar att den hade varit mer otäck, för att på så sätt slå två flugor i en smäll, men det är ändå en bra film som är väl värd att se. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, och det är en underhållande och berörande film; även om den hade kunnat bli betydligt bättre genom en del finslipningar av manus.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, och intressant att notera är att de hebreiska replikerna som förekommer har översatts medan de polska replikerna däremot inte har det. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny, som är stilren och rörlig. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial.

Recensionen skriven: 23 april 2013
Senast uppdaterad: 24 april 2013

Recensionen har lästs 3486 gånger av 2029 personer, sedan den 23 april 2013