Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sean O'Connell - Sean Penn Helikopterpiloten - Ólafur Darri Ólafsson
Hernando - Adrian Martinez Gary Mannheim - Terence Bernie Hines
Rich Melhoff (Cheryls son) - Marcus Antturi Phil Melhoff (Cheryls exman) - Kai Lennox
Todd Maher - Patton Oswalt Cheryls kollega - Grace Rex
Trålarens kapten - Þórhallur Sigurðsson Trålarens förste styrman - Ari Matthíasson
Don Proctor - Paul Fitzgerald Sig själva - Conan O'Brien / Andy Richter

Walter Mitty jobbar som bildansvarig på den anrika tidsskriften Life Magazine, och lever ett så anonymt liv som det överhuvudtaget är möjligt. Han är i det närmaste osynlig för de flesta, och för att kompensera för det har han en tendens att dagdrömma sig bort till storslagna äventyr där han är hjälte; vanligtvis när det är som mest olämpligt att börja dagdrömma. Han är hemligt kär i den nya bokföraren på jobbet, den nyligen frånskilda småbarnsmamman Cheryl, men då han aldrig ens vågar prata med henne försöker han istället att ta kontakt med henne genom en dejtingsagt. Det går dock inte så bra, och Walters CV och personbeskrivning är dessutom den kortaste som världen någonsin skådat. Men allt förändras när nya ägare köper tidningen och meddelar att Life som tidning ska läggas ner och övergå till en webbtidning; givetvis med kraftigt minskad personal. Ett sista nummer av tidningen ska ges ut, och då ska ett nytt unikt foto från den mystiske fotografen Sean O'Connell användas till omslaget. Problemet är bara det att det omtalade fotot har mystiskt gått upp i rök, och finns inte med på negativet. Sean är dessutom den mest hemlighetsfulla fotografen som finns, som saknar såväl telefonnummer som fast adress; och inte ens har hört talats om Internet. För att inte få sparken måste Walter därför bege sig ut på sitt första riktiga äventyr, för att hitta åt Sean och få tag i det saknade fotot, och spåren efter den svårfunne fotografen leder honom till Grönland...

Grundstoryn är inte direkt världens mest originella, och visst har man sett något snarlika filmer förut - detta även utan att ha läst den novell som ligger till grund för filmen. Men å andra sidan är det ett tacksamt ämne, och filmen lyckas att erbjuda ett visst djup och en bra sensmoral till en i övrigt relativt sedvanlig film. Och efter en något trevande ledning blir The Secret Life of Walter Mitty en riktigt bra och underhållande film. Det är roligt och charmigt, och man får skratta en del. Det är också riktigt engagerande, och filmen har en lagom tillspetsad och överdriven historia. Det är lätt att relatera till Walter, som har blivit en förhållandevis mångbottnad rollfigur med sidor som nästan alla kan känna igen sig i; trots att han i början framstår som lite väl tafatt. Även Cheryl hinner få en del nyanser, och likaså Walters mamma och syster. I övrigt rör det sig dock om tämligen endimensionella och i många fall även stereotypa rollfigurer, men det är ju å andra sidan knappast något ovanligt i sammanhanget. Men det är hela tiden charmigt och underhållande, och filmen har också ett föredömligt tempo där det aldrig blir vare sig segt eller rörigt.

Det tar dock en stund att komma in i filmen, för till en början har manusförfattaren överdrivit Walters dagdrömmar till bristningsgränsen. Vi får stup i kvarten se sekvenser av hur Walter önskar att han hanterat situationerna, för att efter en stund få se vad som egentligen händer. Det är förvisso ett kul koncept, men det blir för mycket av det goda och det blir tröttsamt då vi under den första halvtimmen får se ett dussintal ganska långa och utdragna fantasiscener. Visst förstår jag tanken och visst brukar vi väl alla dagdrömma mer eller mindre, men det har blivit för mycket då det i början inte verkar som att Walter borde kunna fungera vare sig i samhället eller på jobbet. Det som de första gångerna är humoristiskt och fräscht blir också ganska tjatigt och tråkigt när samma sak händer för femtioelfte gången. Den första halvtimmen känns därför bitvis något oengagerande, men glädjande nog blir det betydligt bättre när handlingen väl kommer igång på allvar. Efter den första halvtimmen överges också dagdrömskonceptet till stora delar, och det uppskattar jag. Då blir det både fartfyllt och charmigt, och dessutom riktigt underhållande.

Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, trots att det förekommer en del kraftiga trovärdighetsproblem och det är svårt att köpa att Walter klarar av allting han gör - trots allt lär en del av hans upptåg på Grönland och Island upplevas osannolikt till och med för superhjältar... Men det är givetvis fullt avsiktligt, och den här halvrealistiska stilen fungerar ganska bra och hjälper till att sälja budskapet. Det mesta som händer håller sig också inom rimlighetens gränser, d.v.s. det är osannolikt men inte omöjligt. Det är dessutom oförutsägbart och mycket intensivt, och trots de tillspetsade äventyren lyckas filmen någorlunda att hålla fötterna på jorden. Det blir heller aldrig översentimentalt eller tillrättalagt, utan på den punkten fungerar det bättre än väntat.

Filmen marknadsförs som en komedi, men det är en sanning med modifikation. Det är för all del en ganska rolig film, och man får skratta hyfsat ofta. Men det är ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna och stora skratten, och däremellan handlar det mest om fniss eller mer försiktiga skratt. Det är förstås inget fel med det, men förväntar man sig en renodlad komedi kan man tänkas bli besviken. Om man istället ser på The Secret Life of Walter Mitty som en lättsamt och fartfylld dramakomedi med vissa actioninslag fungerar det bättre, och då får man säkerligen också trevligt hela tiden. Den här överdrivna stilen hade dock passat bättre till en komedi, och därför hade jag önskat lite mer humor - i synnerhet efter den första halvtimmen, för trots att den delen är överdriven och lite tjatig, så är det likväl där som de största humoristiska poängerna finns.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk i kombination med en del mycket vackra och storslagna vyer över Grönland och Island. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Ben Stiller tillhör verkligen inte någon av mina favoriter, men han är bättre än väntat i den här filmen. Han gör en ovanligt lågmäld och nedtonad roll, och undviker därför det överspel som han alltför ofta annars lider av. Kristen Wiig är mycket bra som Cheryl, och gör allt som går av den tyvärr något begränsade rollfiguren. Även i övrigt är det bra skådisar, fast jag kan tycka att Adam Scott spelar över en smula som Ted Hendricks. Dessutom förtar det en del av poängen att hans skägg ser så uppenbart fejkat ut (vilket det förstås också är).

The Secret Life of Walter Mitty är en riktigt bra och underhållande film, när man väl lyckats att ta sig igenom den något tveksamma första halvtimmen. Genom en effektiv blandning mellan "feel good" och djupsint drama erbjuder filmen en fin stämning och lagom lättsam stil. Ibland kan det dock bli lite för mycket med de orealistiska eskapaderna, och likaså hade jag önskat att filmteamet kunnat begränsa de dagdrömssekvenser som tvingats in så många som möjligt av under den första halvtimmen. Så visst hade det kunnat bli ännu bättre, men det här är ändå en riktigt bra och trevlig film som är väl värd att se för de allra flesta. Det är också roligt att se att Ben Stiller både kan regissera och spela i lite mer seriösa filmer, som inte bygger på gapflabb och överspel; det hade jag ärligt talat inte väntat mig att han kunde. När jag såg filmen på bio nöjde jag mig med en sjua i betyg - kanske var jag på bättre humör den här gången eller också fungerar filmen bättre efter en omtitt, för nu väljer jag att höja betyget till en mycket svag åtta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1. Ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt i Dolby Digital 5.1 på ett flertal andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textat på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är lite för smala vilket gör det svårläst under de partier som har ljusare bakgrunder. Den svenska textningen håller som regel en relativt hög klass, men det förekommer en del tveksamma uttryck. Att genomgående översätta "zoomed out" till "dagdrömde" tycker jag exempelvis är lite för långt ifrån, även fast andemeningen i det här fallet är samma. Det förekommer också några scener där ordvitsar och ordförvrängningar spelar en viktig roll för handlingen, och dessa har inte riktigt översatts på ett tillfredsställande sätt. Å andra sidan är det dock riktigt svåröversatta exempel, som är nästan hopplösa att få till riktigt bra på något annat språk än engelska.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som endast finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Efter filmens slut visas varningstexter i 10 sekunder på det språk man sett filmen på; har man sett filmen textad på svenska visas alltså endast svenska varningstexter. Då 20th Century Fox på DVD alltid haft den irriterande egenskapen att visa varningstexter på samtliga språk efter filmernas slut är det mycket glädjande att de på Blu-Ray tydligen lärt sig av sina misstag.

Som extramaterial hittar vi först ett flertal bortklippta, utökade och alternativa scener. De är hyfsat intressanta att se på, men tillför inte mycket i det stora hela och det är förståeligt att de klippts bort. De bortklippta scenerna är till största delen bara delar av befintliga scener som har klippts bort, och de utökade scenerna är uteslutande förlängda versioner av dagdrömsfantasier - de är tillräckligt långa som de är i filmen, så jag är väldigt tacksam över att de här versionerna inte kom med i den färdiga filmen. Därefter hittar vi 9 olika bakom kulisserna-dokumentärer, som tar upp olika aspekter av produktionen - allt från storyn till specialeffekter och stuntmän - med en speltid på 3 - 6 minuter per inslag. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men trots den långa speltiden känner jag ändå att inslagen har blivit lite för ytliga, och skrapar bara på ytan kring själva produktionen. Det känns också lite märkligt att det inte förekommer intervjuer med andra skådespelare än just Ben Stiller. Slutligen hittar vi ett bildgalleri med referensbilder från produktionen samt en musikvideo med filmens ledmotiv "Stay Alive" med den svenska sångaren och låtskrivaren José González. Sett till kvantitet är det riktigt imponerande bonusmaterial, med en speltid på strax under en timme. Men jag är ändå lite besviken, då det bara är delar av materialet som faktiskt är riktigt intressant och det inte riktigt går in tillräckligt på djupet. Däremot är det mycket glädjande att allt extramaterial är textat på svenska. I en tid då allt fler distributörer struntar i att texta extramaterialet (eller åtminstone bara har engelsk text) är det mycket trevligt och värdefullt.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3359 gånger av 1890 personer, sedan den 7 april 2015