Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Jaume Collet-Serra
Manusförfattare: Anthony Jaswinski
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Nancy - Blake Lively Surfare - Jose Manuel Trujillo Salas / Angelo Josue Lozano Corzo
Carlos (chauffören) - Óscar Jaenada Berusad man - Diego Espejel
Chloe - Sedona Legge Pappa - Brett Cullen

Texas-bon Nancy är strax över 20, och efter sin mammas död har hon hoppat av läkarstudierna. Nu reser hon istället runt i Mexico, och med hjälp av en taxichaufför med bra lokalsinne lyckas hon att hitta åt den badstrand någonstans i Mexico som hennes mamma alltid pratat om och var så förtjust i. Vad stranden eller platsen heter har mamman aldrig talat om, och chauffören vill heller inte upplysa om det. Men Nancy ser fram emot att surfa i de fantastiska kristallklara vågorna, och hoppar sig i vattnet. Ett par andra manliga surfare är redan där, men i övrigt är det knappt en enda människa på hela stranden. Men snart tappar Nancy bort de andra surfarna, och råkar komma i vägen för en hungrig vithaj som precis har dödat en blåval - och nu befinner sig hon i skottlinjen. Vithajen biter Nancy i benet och hon tappar surfbrädan, men med nöd och näppe lyckas hon att simma till ett par klippor i vattnet som i och med lågvattnet nu råkar vara ovanför vattenytan. I och med det öppna blodsåret dras hajen snabbt mot henne, och då det är 180 meter till stranden är det en omöjlighet att kunna simma i land...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och de flesta lär väl dessutom vara skeptiska efter att de flesta filmer om hajar det senaste decenniet (däribland Sharknado m.fl.) minst sagt lämnat en del övrigt att önska. The Shallows är väl inte heller någon alltför djupsint film, och vad den egentligen vill säga eller om den har någon sensmoral är väl något tveksamt. Men i all sin enkelhet är det en riktigt bra och effektiv film. Historien är nästan löjligt enkel, och inledningen är också tveksam då det mest verkar gå ut på att visa upp Blake Livelys snygga kropp och bikini. Men när Nancy väl tar sig ut i vattnet förändras karaktären snabbt, och det blir en effektiv thriller. Det är ganska otäckt, och ibland måste man närmast kippa efter andan i och med den oerhört intensiva stilen. Här blir det knappt en lugn stund, och det är spännande och intensivt. Det blir också närmast plågsamt att bevittna, och man kan riktigt känna hur ont Nancy måste ha och den hopplösa situation hon befinner sig i. Periodvis är det riktigt gastkramande, och man sitter på helspänn där man knappt kan titta bort för en sekund; samtidigt som man vill titta bort för att slippa några av de mer obehagliga scenerna. Det har blivit en förvånansvärt fängslande och engagerande film, som håller intresset vid liv på ett galant sätt. Egentligen räcker inte den här tunna handlingen till för en hel långfilm, men regissören och manusförfattaren har trots det lyckats att få allt så spännande, intensivt och gripande att man helt glömmer bort den lilla detaljen.

Det har blivit en förvånansvärt lågmäld och avskalad film, som till största delen undviker övertydlighet. Bl.a. får man sällan se hajen alltför ingående, och Nancys skador skildras heller inte alltför djupgående. Inte heller får vi se några närbilder på de andra offer som hajen lemlästar. Ett smart drag, då ens egen fantasi vanligtvis fungerar bättre än att börja visa för mycket för snabbt. Persongalleriet är väldigt begränsat, och förutom inledningen består 90% av filmen av en enda rollfigur ute på havet med en haj och en fiskmås som enda sällskap (!). Det låter smått absurt och nästan olidligt tråkigt, men imponerande nog lyckas filmteamet att ändå hålla intresset på topp och gör att det blir engagerande trots att vi inte får lära känna någon annan än Nancy. Det är få filmer som kretsar kring en enda (mänsklig) rollfigur som lyckas att bibehålla intresse hela tiden, men The Shallows är faktiskt ett undantag till regeln och då det blivit en så stark och intensiv film saknar man till största delen heller inte andra rollfigurer.

Under den första kvarten har filmen en del sexistiska undertoner, då allt verkar kretsa kring Nancys kropp och utseende. Därför befarade jag att filmen mest skulle gå ut på att återanvända gamla slitna skräckfilmsklichéer från förr i tiden där alla kvinnor mest är passiva våp. Men dessbättre var mina farhågor ogrundade, och när filmen väl kommer igång på allvar blir Nancy en tuff och stark rollfigur, som överlever längre än vad 90% av alla män hade gjort. Filmen lyckas också på ett skickligt sätt att undvika klichéer och stereotyper, och Nancy har blivit en mångbottnad rollfigur som man tror på och känner för. Att sen alla andra rollfigurer är lövtunna gör mindre, då allt som sagt kretsar kring just Nancy och övriga rollfigurer mest fungerar som "plot devices" för att föra handlingen framåt.

Filmen upplevs länge ganska trovärdig, men här och var förekommer ett och annat som jag är skeptisk till. Jag är något tveksam till om det verkligen fungerar att göra en del av det som Nancy lyckas med, och även om det hade gått lär de flesta i den situationen inte ens tänka tanken. Vad hajexperter skulle säga om den här vithajens beteende ställer jag mig också frågande till, men åtminstone för mig som lekman är en del lite svårköpt. Fast å andra sidan går väl den här sortens filmer heller inte ut på att vara 100% trovärdiga - det är ju trots allt ingen dokumentär - och inte ens Hajen kan väl någon påstå är helt sanningsenlig.

Dessutom undrar jag varför filmen i början gör så stort väsen på att Nancy inte får veta vad stranden heter; en sidohistoria som sen aldrig tas upp igen. Är det jag som missat något, eller är det något från det ursprungliga manuset som klippts bort...? Det är visserligen en liten petitess i sammanhanget, men jag blir lite konfunderad över varför man gör så stort väsen av det under de första scenerna. Jag är heller inte helt förtjust i filmens "epilog", som ärligt talat inte tillför mycket.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och bjuder även på en del häpnadsväckande vyer. Förutom någon enstaka något tveksam scen är specialeffekterna också över förväntan. Dock förekommer en och annan slow motion-sekvens som inte hade behövts, och jag hade hoppats att filmbranschen glömt bort de gamla idéerna med slow-motion under dramatiska scener. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är Blake Lively mycket bra i den enda stora rollen som Nancy. Hon gör en stark och trovärdig rollprestation, och gör att man hela tiden tror på Nancy och tycker om henne. Det är få skådespelare i världen som är starka och duktiga nog att lyckas att bära upp en hel film på egen hand, men till min stora förvåning är faktiskt Blake Lively ett sådant exempel. Resten av ensemblen fyller sin funktion, men får inte mycket att arbeta med då de mest aktiva ändå bara förekommer i ett par scener.

Filmer om hajattacker är en besvärlig genre, och fortfarande efter 40 år är Hajen förstås svårslagen. Någon ny Hajen är det här minsann inte, men å andra sidan har det knappast varit ambitionen heller. Men det är i alla fall en av de bästa hajrelaterade filmerna sedan Open Water för drygt tio år sedan, och mycket mer än så är väl svårt att begära. Visst finns här vissa trovärdighetsproblem och det kan bli något ensamt med en enda rollfigur som allt kretsar kring, men det filmen förlorar på manus vinner den istället på intensitet, spänning och en del riktigt obehagliga scener. Det har helt enkelt blivit en riktigt fängslande film, som man inte kan slita blicken från och som man heller inte lär glömma i första taget. Kanske är det tacksamt att filmen släppts på DVD och Blu-Ray under vintern, för efter den här upplevelsen lär ingen vilja gå i närheten av en badstrand de närmaste månaderna. Att betygsätta en så pass begränsad och smal film är inte helt lätt, men då filmen trots allt lyckas med allt man försöker och lite till väljer jag trots allt en stark sjua i betyg. Alltför djupsint är det som sagt inte, men det känns heller inte rimligt att begära efter omständigheterna...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,39:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt två dubbade ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock varken svensk eller engelsk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, med en tydlig skugga och kantlinje.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa över). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först tre bortklippta scener på strax under fem minuter, där den enda dock bara är en något utökad version av en befintlig scen. De andra två är intressanta att se på, men tillför inte alltför mycket. Därefter hittar vi ett fem minuter långt inslag vid namn "Shooting in the Shallows", som handlar om hur själva inspelningen gick till. Här finns en del matnyttigt, men jag tycker inte riktigt att inslaget går tillräckligt långt in på djupet, utan förblir lite mer ytlig. Vidare finns en sju minuter lång minidokumentär om hajattacker i största allmänhet, där en överlevare av en hajattack berättar om sina erfarenheter samt en hajexpert upplyser. Ganska intressant, men kopplingen till filmen är minst sagt begränsad och jag saknar att hajexperten kunnat säga något om hur det ligger till med det vi får se i filmen. Därpå finns ett fem minuter långt inslag om hur man "byggt" vithajen i filmen, som tyvärr känns ganska meningslöst och mest verkar gå ut på att skryta över specialeffekterna. Till sist finns även en minidokumentär om inspelningen på Lord Howeön; en liten ö öster om Australiens fastland, där merparten av inspelningen skett. Bitvis är det intressant, och bitvis känns det mest som turistbroschyr; men fyller sin funktion i alla fall. Där tar det roliga slut, men med tanke på att det inte direkt är någon påkostad storfilm får man ändå vara ganska nöjd med bonusmaterialet. Tyvärr saknar all bonus både skandinavisk och engelsk text, och tysk textning är allt som finns.

Recensionen skriven: 25 april 2017
Senast uppdaterad: 25 april 2017

Recensionen har lästs 2934 gånger av 1649 personer, sedan den 25 april 2017