Kassie - Jennifer Aniston Wally - Jason Bateman
Sebastian - Thomas Robinson / Bryce Robinson Roland - Patrick Wilson
Leonard - Jeff Goldblum Debbie - Juliette Lewis
Pauline - Caroline Dhavernas Artie - Todd Louiso
Declan - Scott Elrod Jessica (Rolands fru) - Kelli Barrett
Flicka på pizzeria - Lily Pilblad

De amerikanska regissörerna Josh Gordon och Will Speck har huvudsakligen jobbat tillsammans, och långfilmsdebuterade 2007 med komedin Blades of Glory. De har även regisserat en del avsnitt av den kortlivade komediserien Cavemen och är nu tillbaka med en romantisk dramakomedi. I The Switch utforskas ämnet insemination vid graviditet, och i Sverige fick filmen den lite egendomliga titeln Pappa på burk. Bakom manuset står Allan Loeb, som tidigare bl.a. skrivit manus till Wall Street: Money Never Sleeps och Susanne Biers Things We Lost in the Fire. På DVD-omslaget skryter man om "Från skaparna av Juno och Little Miss Sunshine", men det är en sanning med modifikation då dessa filmer inte har vare sig regissör eller manusförfattare gemensamt. Det som åsyftas är att två av producenterna bakom The Switch - Pappa på burk (som DVD-titeln blivit) också producerade Little Miss Sunshine, medan en av filmens exekutiva producenter och en av medproducenterna också hade samma ansvarsuppdrag under produktionen av Juno.

Kassie börjar närma sig 40 år, och har varit singel länge. Nu anser hon inte att hon kan vänta längre, utan vill få barn till varje pris. Då ingen tänkbar man finns i sikte bestämmer hon sig för att försöka bli gravid genom spermadonation. Hennes bästa vän Wally har svårt att förlika sig med den tanken; inte minst då han länge varit hemligt kär i Kassie utan att ens kunna erkänna det för sig själv. När Kassie hittat den perfekta donatorn - litteraturläraren Roland - bjuder hon in bl.a. Wally på en "inseminationsfest". Wally blir full, och under ett toalettbesök råkar han av misstag spilla ut Rolands sperma från den burk där det förvarats. För att försöka rädda situationen hittar Wally plötsligt på att istället lägga till sin egen sperma i burken. Dagen därpå kommer han inte ihåg någonting av vad han gjort, och snart bestämmer sig Kassie för att flytta från New York till hennes hemstad; en lugnare plats att uppfostra barn på. De närmaste åren har Kassie och Wally ingen kontakt, tills hon sju år senare plötsligt flyttar tillbaka till New York tillsammans med sexåriga sonen Sebastian. Sebastian har tydliga likheter med Wally, men han kommer fortfarande inte ihåg vad han berusad gjorde för sju år sedan...

Det är knappast någon överraskning att de flesta filmer har mer eller mindre konservativa värderingar, och i synnerhet vid filmer från USA och Storbritannien är det väldigt vanligt förekommande med politiskt korrekta gammaldags filmer. Därför är det glädjande med en film som både är okonventionell och allt annat än politiskt korrekt. Storyn är måhända en smula tillspetsad, men temat med insemination hade inte kunnat vara mer i tiden; och det är absolut ett intressant ämne att ta upp. Storyn känns också hyfsat originell, även fast upplägget och stilen inte direkt känns banbrytande.

Men framförallt är det en riktigt underhållande film, som erbjuder en påtaglig charm och lyckas att engagera hela tiden. Det finns också ett visst djup, och vid några tillfällen blir det smått berörande. Jag hade visserligen önskat ett ännu större djup och en mer gripande historia, men jag förstår absolut beslutet att göra så att filmen bättre tilltalar en större publik. Det märks trots allt att filmen gjorts med både hjärta och hjärna, och då är det svårt att vara särskilt negativ. Det viktigaste vid en komedi bör rimligen vara humorn, och på den punkten lyckas The Switch - Pappa på burk riktigt väl. Det är en riktigt rolig film, där man får skratta vid ett stort antal tillfällen. Det är visserligen ingen enorm skrattfest och det är långt kvar till samma nivå som exempelvis Little Miss Sunshine, men det fungerar ändå bra med många lyckade komiska poänger. Samtidigt tar humorn inte överhanden, utan det finns alltid en allvarlig underton med ett visst djup, som gör att filmen också fungerar tillfredsställande som drama.

Trots att filmen officiellt kategoriserats som en romantisk komedi är den dock inte alltför romantisk. Det går inte längre än till enstaka lätt romantiska undertoner, men särskilt mycket till romantik blir det aldrig. Man känner dessutom ingen större personkemi mellan Wally och Kassie, men jag är inte riktigt säker på om det är manuset, skådespelarna eller en kombination som orsakar det. Vid vissa tillfällen känns The Switch - Pappa på burk också något utdragen, och vissa scener har blivit onödigt långa. Det fungerar bäst i början och slutet, men i mitten känns det vid några tillfällen något långrandigt och därför hade filmen nog vunnit på att kortas ner en smula.

Mot slutet verkar också manusförfattaren ha haft vissa svårigheter med att knyta ihop säcken, då filmen avrundas och avslutas lite onormalt snabbt. Då uppstår vissa trovärdighetsproblem, plus att slutet känns avsett att tilltala en större publik vare sig det är helt logiskt eller konsekvent. Det är också väldigt förutsägbart, och redan efter en kvart är det ingen direkt konst att förutspå i stort sett allt som kommer att hända. Slutet är också väldigt givet, fast å andra sidan kan ju detsamma sägas om de flesta romantiska komedier och när det bara är tillräckligt roligt är det lätt att glömma en del brister.

Fotot är av det mer traditionella slaget, men fungerar bra och har ett väl fungerande bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Jennifer Aniston är som vanligt mycket bra som Kassie. Hon har en perfekt komisk tajming, och spelar övertygande och trovärdigt. Jason Bateman spelar också bra och gör en minnesvärd insats, även om hans rollprestation inte imponerar lika mycket som i exempelvis Arrested Development. Även i övrigt är det bra skådisar, och de allra flesta gör bra ifrån sig. Thomas Robinson spelar ganska bra som 6-åriga Sebastian, men ibland gör han en något stel prestation som inte alltid känns helt trovärdig.

The Switch - Pappa på burk är trots ett originellt tema en till upplägget relativt traditionell film. Då romantiken till stor del lyser med sin frånvaro lär somliga inte förstå sig på tjusningen med den, men i slutändan vinner filmen ändå mitt hjärta med stora portioner av humor och charm. Det är helt enkelt en riktigt bra och underhållande film, där man får skratta en hel del. Det blir visserligen aldrig riktigt gripande, men med en engagerande historia gjord med värme och kärlek så kommer man långt. Dock saknar filmen något för att få den att kännas mer märkvärdig och minnesvärd, plus att jag önskat att den inte behövde vara riktigt lika förutsägbar, men i slutändan ger jag den ändå en stark sjua i betyg. Dock är jag inte särskilt förtjust i den måttligt lyckade svenska titeln...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock märkligt nog inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är effektfull och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt vid en film som trots allt har visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 22 mars 2011
Senast uppdaterad: 23 mars 2011

Recensionen har lästs 3710 gånger av 2153 personer, sedan den 22 mars 2011