Doug - Ben Affleck Claire - Rebecca Hall
James - Jeremy Renner Krista - Blake Lively
Albert - George Carroll/Slaine Desmond - Owen Burke
Specialagent Adam Frawley - Jon Hamm Fergie - Pete Postlethwaite
Agent Quinlan - Corena Chase Dino Ciampa - Titus Welliver
Stephen MacRay - Chris Cooper Henry - Brian Scannell

Den amerikanska skådespelaren Ben Affleck har blivit känd genom filmer såsom Daredevil, Jersey Girl och Pearl Harbor. Inte lika känt är att han vid ett par tidigare tillfällen också varit manusförfattare, en gång för en långfilm (Will Hunting) och en för en TV-serie. 2007 debuterade han som regissör för den kritikerrosade thrillern Gone Baby Gone, och nu är det dags för hans andra långfilm. Det handlar om en actiondramathriller med den måttligt imponerande titeln The Town, som ett par månader efter resten av världen nu går upp på svenska biografer. Ben har själv skrivit manus tillsammans med Peter Craig och Aaron Stockard, och filmen bygger på en roman av Chuck Hogan vid namn "Prince of Thieves".

Filmen utspelas i den beryktade småstaden Charlestown utanför Boston, som blivit ökänt genom dess stora brottslighet och inte minst det faktum att det där finns fler rånare än någon annanstans i USA. En av dessa rånare är Doug MacRay, som tillsammans med sina vänner James Coughlin (som kallas för Jem), Albert Magloan and Desmond Elden lyckats genomföra ett flertal lyckade värdetransport- och bankrån. Det senaste är ett rån av en stor bank, där de lyckats komma undan med ett stort byte innan polisen hann till platsen. Men de rånarna ville ha något att förhandla med ifall något skulle gå snett, så tog de bankföreståndaren - den unga kvinnan Claire Keesey - som gisslan. Hon släpptes snart oskadd, och då rånarna varit maskerade kan hon inte lämna några avgörande vittnesmål till polisen. Rånarna är dock ändå oroliga för att hon ska kunna känna igen dem, i och med att hon bor i samma kvarter som dem, och därför börjar Doug att spionera på henne. Han ser till att stöta ihop med henne, och då hon inte känner igen honom, blir de snart attraherade av varandra. De inleder ett förhållande, men det är inte oproblematiskt då Claire inte vet om vad han egentligen sysslar med. Och Doug blir snart övertalad av James att begå en sista stöt...

The Town är inte en särskilt originell film, utan vi har sett det mesta förut. Storyn har bl.a. en hel del likheter med Heat, och många element känns igen från mängder av andra filmer. Det enda någorlunda nyskapande är det faktum att vi får se händelseförloppen från båda parters synvinklar, d.v.s. från både rånarnas och polisernas synvinklar. Det är en fin idé och hjälper till att höja helhetsintrycket på något som annars hade varit en tämligen ordinär film. Och visst är storyn intressant, och tar upp ett fascinerade ämne som åtminstone har ett visst djup. Det är också hyfsat spännande, och en överlag engagerande film som väcker intresse. Till stora delar är det en realistisk och trovärdig film, men tyvärr förekommer en del trovärdighetsproblem och logiska luckor som sänker helhetsintrycket. En av dessa berör själva grundpremissen med relationen mellan Doug och Claire, och det känns inte helt trovärdigt varför en rånare som verkar ha kommit undan med brottet frivilligt ska söka upp gisslanoffret för att undersöka hur mycket hon minns. Man behöver liksom inte vara ett geni för att komma fram till att man bör ha mer att förlora än att vinna på ett sådant riskabelt drag. Jag förstår inte heller riktigt vad Claire ser hos Doug, och hur hon - som i övrigt verkar smart - inte börjar misstänka något vid ett tidigt skede om vem hennes nya pojkvän är.

Det blir heller inte bättre av att Doug blivit lite väl endimensionell, och porträtteras som en god människa utan att filmen någonsin ens tar upp ämnet varför någon som är så god börjar begå rån till att börja med. Att han nu vill sluta är ju gott i all ära, men varför överhuvudtaget börja...? Både vad gäller karaktärsporträtt och utveckling känns det som att man saknar en del hos Doug, och även fast regissören gör sitt bästa för att vi ska sympatisera med Doug så är det svårt att tycka alltför synd om någon som trots allt begått flera grova rån. Jag menar inte alls att huvudpersonerna i en film nödvändigtvis måste vara "goda", men det bör åtminstone inte vara nödvändigt för en film att försöka manipulera tittarna att uppfatta någon som god som inte är det enligt de flestas kriterier. Dougs medbrottsling Jem är också väldigt stereotyp och endimensionell, och framstår som en skjutglad galning helt utan vare sig logik eller medkänsla. Det gör det omöjligt att känna mycket annat än irritation över honom. Däremot har Claire blivit en relativt mångbottnad person, och var en av fåtalet som jag verkligen kände för under filmens gång. Jag uppskattar också Krista, som är en mycket intressant och ovanligt nyanserad rollfigur, även om hon tyvärr fått för liten roll och mot slutet nästan försvinner helt.

Med en speltid på 2 timmar 5 minuter är The Town lite i längsta laget, och periodvis känns det ganska segt. Filmen fungerar bäst under dess första halva, men under den andra blir det allt fler trovärdighetsproblem och mindre handling, varför jag började titta på klockan upprepade gånger. En bidragande orsak är också de ganska många actionsekvenserna, som visserligen är välgjorda och snyggt koreograferade, men som också känns lite oinspirerade och oengagerande.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk som känns intensivt. Miljön ser autentisk ut, och dialogen är också ovanligt trovärdig. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Jag brukar inte vara alltför förtjust i Ben Affleck som skådis, men här gör han faktiskt en ganska bra insats, och även fast han gör en något stel och ovarierande insats, så fungerar det ändå förvånansvärt väl. Rebecca Hall är mycket bra som Claire, och spelar övertygande och trovärdigt hela tiden. Jeremy Renner är också bra som Jem, även om rollfiguren är för stereotyp för att man verkligen ska imponeras nämnvärt. Jon Hamm känns inte helt övertygande som FBI-agent i mina ögon, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det beror på. Förvånansvärt nog är det faktiskt Blake Lively (mest känd som Serena i TV-serien Gossip Girl) som står för filmens absolut bästa rollprestation; den ganska lilla och otacksamma rollen som Krista. Hon spelar makalöst bra, och lyckas få mig att helt glömma bort skådisen från allra första stund. Jag har visserligen alltid tyckt att Blake Lively är en riktigt duktig skådis, men här går hon ännu längre och sticker ut som en fantastisk skådespelerska. Faktum är att jag inte alls blir förvånad om hon blir nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga biroll nästa år; något som också vore mycket välförtjänt.

The Town har en intressant story, och lyckas överlag med sin lyckade blandning mellan drama och thriller. Men samtidigt förekommer för många logiska luckor och för många endimensionella rollfigurer samt brist på karaktärsutveckling för att jag ska känna mig riktigt nöjd. Det är absolut en helt okej film som är fullt sevärd för de allra flesta, men efter Ben Afflecks överlägsna första film Gone Baby Gone kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken. Kanske hade filmen vunnit på om Ben Affleck nöjt sig med regi och låtit någon annan spela huvudrollen, för trots allt lär det bli för mycket för nästan vem som helst att både regissera, skriva manus till och spela huvudrollen i en och samma film. Fortfarande är The Town dock fullt sevärd, men då den också är allt annat än originell och dessutom ganska förutsägbar känns den inte tillräckligt imponerande för att motivera biljettpriset. Betygsmässigt når det upp till en stark sexa, och när den släpps på DVD är det absolut värt att ta en titt på filmen för de flesta.

Recensionen skriven: 14 december 2010
Senast uppdaterad: 15 december 2010

Recensionen har lästs 3616 gånger av 2094 personer, sedan den 14 december 2010