Stuart - Nick Searcy Cliff - Jesse Goins
Georgia - Cheryl Hines Larry - John Michael Higgins
Jonah - Noah Matthews Elizabeth - Bonnie Somerville
Rick - Dan Callahan Sig själv - Craig Ferguson

Gerard Butler & Katherine Heigl
© 2009 Columbia Pictures Industries, Inc.

Den australiensiske regissören Robert Luketic har mestadels blivit känd för romantiska komedier, och ligger bl.a. bakom Legally Blonde och Monster till svärmor. Ibland har han dock gjort avvikningar från sitt favoritområde, och ansvarade häromåret för 21. Men nu är han tillbaka i gamla mönster igen och ännu en romantisk komedi som den här gången heter The Ugly Truth, och är skriven av författarduon bakom såväl Legally Blonde som klassiska 10 orsaker att hata dig. Här kretsar handlingen kring en lokal TV-kanal i Sacramento, och ett seriöst morgonprogram som har allt utom höga tittarsiffror. Programmets producent heter Abby Richter, som inte har mycket tid till något socialt liv och sällan har någon större framgång hos det motsatta könet. Då hennes chefer desperat vill få upp tittarsiffrorna, bestämmer de sig för att skriva kontrakt med Mike Chadway; en TV-profil från en mindre TV-kanal som driver ett sexistiskt och ytligt rådgivningsprogram där han ger "goda råd" om hur kvinnor ska få killar i säng. Abby tål inte människan och motsätter sig idén, men hennes ord väger inte tungt när TV-bolaget hotar att lägga ner morgonprogrammet. Abby blir helt enkelt så illa tvungen att samarbeta med den manschauvinistiska Mike, och det blir långt ifrån oproblematiskt. När Abby senare blir attraherad av sin granne Colin, som är läkare och hittills inte visat sig alltför intresserad, så går Abby efter viss tvekan med på att följa Mikes goda råd om hur hon ska bete sig mot Colin...

The Ugly Truth är sannerligen ingen nyskapande eller originell film. Vi har sett liknande upplägg många gånger förut, och till största delen håller sig filmen till de traditionella mallarna för romantiska komedier. Måhända att det ibland blir mer komedi än romantik, men det är ändå långt ifrån någonting nytt. Men ibland behövs det faktiskt inte, och The Ugly Truth är ett utmärkt exempel på filmer som är riktigt bra fastän de egentligen inte utmärker sig. Framförallt är det en mycket rolig film, där man får skratta vid många tillfällen. Vid några tillfällen blev det så makalöst roligt att jag kiknade av skratt, och det säger en hel del. En del av humorn kan visserligen ses som slag under bältet, och vid några tillfällen blir det lite väl mycket sandlådenivå över det hela; men dessbättre upptar det en förhållandevis liten andel av filmens speltid. Filmen sticker ut lite grann från mängden genom det grova språket och den frispråkiga stil som genomsyrar filmen - här är det fler svordomar och könsorgan som nämns än i de flesta romantiska komedier - inte alls ovanligt om man ser till amerikansk filmindustri i stort, men ovanligt för den här genren vilket kan ses som ganska uppfriskande.

The Ugly Truth är väldigt politiskt inkorrekt, vilket kan ses som både en fördel och nackdel i sammanhanget. Ibland går det lite för långt, men å andra sidan tror jag inte att någon verkligen skulle ta filmen på något större allvar. Bland karaktärsporträtten har Abby blivit en förhållandevis mångbottnad rollfigur, men åtminstone en del nyanser och bottnar. I övrigt är de flesta mer eller mindre endimensionella, och åtminstone inledningsvis framstår Mike som en lite väl stor skitstövel utan djup. Det blir visserligen lite bättre under filmens gång, men det hade inte skadat med några fler nyanser hos honom. Det är en mycket förutsägbar film, och redan efter en kvart förstår man tydligt var allting är på väg och inga stora överraskningar väntar. Fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta romantiska komedier, och ibland är resan viktigare än slutmålet. Trots allt har man roligt hela tiden, och filmen förblir engagerande från början till slut. Tiden går snabbt, och man kan lätt leva sig in i handlingen; trots avsaknaden av originalitet. Någon alltför djup film blir det inte, utan det förblir tämligen ytligt. Men ärligt talat tror jag heller inte att någon har väntat sig något annat, och trots allt finns några budskap.

Visuellt och tekniskt är det en tilltalande film, med snyggt foto och ett effektivt men ganska sedvanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra. I synnerhet Katherine Heigl - mest känd från TV-serierna Grey's Anatomy och Roswell - är lysande och spelar övertygande och trovärdigt. Hon har som vanligt imponerande komisk tajming, och lyckas att väcka liv i rollfiguren på ett så lyckat sätt att jag aldrig började jämföra med hennes andra roller - något som inte händer så ofta för undertecknad... Gerard Butler är bra och spelar övertygande, men ibland balanserar han på gränsen till överspel. Därutöver tycker jag om Bree Turner som medproducenten Joy, som agerar utmärkt men som tyvärr inte får så mycket att arbeta med. Kort sagt erbjuder The Ugly Truth inte mycket nytt och har många brister, men lyckas till 100% med målsättningen: att underhålla och roa. Nackdelarna spelar trots allt ingen större roll när man har roligt hela tiden, och det ofta är sanslöst roligt. Betygsmässigt räcker det till en stark sjua, vilket dock delvis kan bero på att det här är en genre som jag brukar tycka om. Det är en film som fungerar bra för både könen, och som trots allt kan rekommenderas för de allra flesta. Försök bara inte att följa Mikes "visdomsord" i verkligheten, för då lär det inte sluta väl...

Recensionen skriven: 11 september 2009
Senast uppdaterad: 11 september 2009

Recensionen har lästs 4505 gånger av 2423 personer, sedan den 11 september 2009