Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Peter Jackson
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB & Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Thomas Adlam William Argent
John Ashby Walter Aust
Donald Bain Thomas Baker

2018 var det precis 100 år sedan det första världskriget tog slut, som pågick mellan 1914 och 1918. För att uppmärksamma den händelsen har Peter Jackson, för de flesta troligen mest känd från Sagan om ringen-trilogin, sammanställt denna dokumentärfilm om första världskriget i form av ett beställningsuppdrag av krigsmuséet Imperial War Museum i London. Här får vi se unikt filmmaterial som spelats in under första världskriget, tillsammans med (nästan anonyma) krigsveteraner som var med under första världskriget som berättar om sina erfarenheter.

Det är intressant och lärorikt med en dokumentär om första världskriget, ett krig som helt klart inte fått lika mycket uppmärksamhet i modern tid som andra världskriget, och Peter Jackson är helt klart en talangfull regissör. Paradoxalt nog har han dock både lyckats och misslyckats med They Shall Not Grow Old, beroende på hur man ser på saken. Tekniskt är filmen närmast fulländad, men det den åstadkommer visuellt och ljudligt förtas av att innehållet tyvärr inte imponerar lika mycket.

De första 25 minuterna av filmen består uteslutande av traditionellt orestaurerat arkivmaterial från första världskriget i svartvitt, tillsammans med röster från krigsveteraner från kriget; hämtade från intervjuer gjorda av BBC på 1960- och 1970-talet. Dessa krigsveteraner namnges under sluttexterna, men förblir anonyma i själva filmen. Upplägget med röster från soldater i kriget fortsätter hela filmen igenom, men efter 25 minuter förändras det vi får se till modernt restaurerat material - man har lyckats restaurera filmmaterialet från första världskriget till en riktigt bra bildkvalitet, har anpassat hastigheten så att alla rör sig "som de ska" och man har färglagt allting till som det någorlunda såg ut på den tiden.

Tekniskt sett är det en mycket imponerande film, och det ger en helt annan känsla att få se filmat material från 1914 - 1918 nästan så som det hade sett ut idag - visst förekommer en del suddiga detaljer och rörelseoskärpa som ser onaturlig ut, men överlag är det en imponerande restaurering vilket i kombination med färgläggningen ger en helt annan känsla när man tittar på det. Då filmmaterial från första världskriget förstås är stumfilmer har Peter Jackson och hans team lagt på nytt ljud till filmmaterialet, genom att återskapa ljudeffekter och anlita läppläsare för att ta reda på vad personerna på bild säger och därefter anlita skådespelare till att läsa in replikerna. Även det ger en helt annan känsla än traditionella dokumentärer, då det ser så levande ut trots att det gått över 100 år sedan allt material spelades in. Jag tycker dock att man underutnyttjat den här tekniken, då det inte är särskilt ofta vi får höra personerna i bild säga mer än några enstaka ord - det blir istället berättarrösterna, som tillhör soldater i kriget men helt andra personer än de vi ser i bild, som tar överhanden och pratar nästan oavbrutet i över en och en halv timme.

Men trots att det visuellt är en upplevelse utöver det vanliga, så kan detsamma inte sägas om själva innehållet. Vi får ingen som helst introduktion till eller sammanfattning om första världskriget, utan filmen förutsätter att alla redan ska känna till allting. Och det gör väl i och för sig många i grova drag, men jag tycker inte att dokumentärer ska förutsätta att man redan är insatt i ämnet utan borde berätta det allra nödvändigaste även för de oinsatta. Istället fokuserar They Shall Not Grow Old på själva upplevelsen för (främst brittiska) soldater i skyttegravar under kriget - och det är måhända intressant, men inte särskilt unikt då det gör att kriget inte skiljer sig mycket åt från andra krig. Att det inte direkt var jätteroligt i skyttegravarna är ju liksom ingen överraskning, och det lär nog gälla alla krig genom tiderna.

Det blir också en smula repetitivt och enahanda, och det blir inte riktigt tillräckligt innehållsrikt att bara få höra en massa hemskheter om livet i skyttegravar; utan minsta lilla perspektiv om omvärlden eller vad kriget egentligen handlade om. Då de personer vi hör prata i det oändliga inte har någon koppling till det vi faktiskt får se blir den röda tråden tyvärr lidande, och det upplevs ganska osammanhängande. Det blir heller inte bättre av att berättarrösterna kommer från hundratals olika soldater, som berättar små bitar utdragna ur sitt sammanhang, och som klippts ihop utan mycket till röd tråd. Allt detta gör att man får distans till det som berättas (som ju spelats in flera decennier efter det man får se i bild), vilket bidrar till en ganska oengagerande känsla där man till sist blir ganska likgiltig till det man får se; när det borde vara precis tvärtom.

Det andra problemet är det faktum att Peter Jackson förstås varit begränsad i vad som funnits att tillgå från första världskriget. Trots att det enligt uppgift finns 100 timmar arkivmaterial från kriget bevarat, så kvarstår faktum att dessa huvudsakligen filmades av den brittiska staten i propagandasyfte att användas i journalfilmer och dylikt. Mycket består därför av soldater som ler och ser allmänt glada ut, och försöker bete sig någorlunda normalt. Det medför också att mycket bildmaterial återanvänds i ultrarapid och panoreras på olika sätt, vilket kombineras med mycket stillbilder på döda soldater och annat. Ibland kan man därför känna att det upplevs en smula glorifierande, samtidigt som det blir lite för entonigt och filmen inte riktigt får det bredd eller djup jag hade önskat.

Dessutom saknas det nästan helt filmmaterial från alla former av slag och allting där det vore för farligt för kameramän att närvara. Det medför att man vid beskrivningar av slagen istället förpassas till inzoomade och panorerade svartvita illustrationer från den brittiska propagandatidningen "The War Illustrated" (så kraftigt inzoomat att man kan se de enskilda rastermönstren), och då det som mest medför ett parti på närmare 15 minuter helt utan filmat material blir det både utdraget och tråkigt. Där hade man behövt hitta på någonting annat för att få mer liv i berättelsen, då det blir nästan plågsamt att få se enkla teckningar under så lång tid i kombination med en massa olika ljudintervjuer från anonyma krigsveteraner återberättade långt efter krigets slut.

Jag hade höga förväntningar inför They Shall Not Grow Old, och hade efter alla lovord världen över förväntat mig att det skulle vara en förstklassig dokumentär. Kanske hade jag för höga förväntningar, för jag blev ärligt talat ganska besviken på filmen. Tekniskt, visuellt och ljudmässigt är den onekligen förstklassig på alla sätt och vis, och det är imponerande att lyckas att få över 100 år gammalt filmat material att se så pass modernt och levande ut. Men samtidigt finns inte mycket till röd tråd och heller inte mycket till hjärta eller djup. Det är ett intressant grepp att låta överlevande från kriget berätta under hela filmen, i form av korta bitar ur inspelade intervjuer från 1960- och 1970-talet; men det fungerar lite si och så i slutändan. Man får distans till allt, då alla som pratar är anonyma personer vi inte får veta någonting om - och till råga på allt är det ett hundratal olika personer). Dessutom pratar de oavbrutet så att filmen aldrig stannar upp länge nog att man själv får reflektera över vad man får se och höra. Att det vi hör sedan sällan har någon direkt koppling till bilderna vi får se, och bilderna förstås visar helt andra personer än de som pratar, bidrar också till en lite tom och oengagerande känsla.

Jag ville verkligen tycka om They Shall Not Grow Old, men i slutändan kunde jag inte riktigt göra det - eller åtminstone inte så mycket som jag hade önskat. Visst är det en tekniskt mycket tilltalande film, och här finns många intressanta och smarta grepp. Några scener är utan tvekan mycket starka och minnesvärda, och det är intressant att få höra krigsveteraner berätta om sina erfarenheter under kriget. Men trots alla fina egenskaper kan jag inte låta bli att känna mig tämligen oberörd av filmen, och den blir i slutändan ganska oengagerande och ensidig. Det borde ha gått att få allting mycket mer intressant, om man fokuserat mer på kärnan och narrativet istället för att enbart satsa allt på just restaurering, ljudläggning och färgläggning. Det är fortfarande en sevärd och intressant dokumentär, men den har lite för många brister för att jag ska känna mig nöjd, varför jag i slutändan tyvärr inte kan ge den mer än en stark femma i betyg. Man bör dock ha läst på en del om första världskriget innan man ser filmen, för här finns inte minsta lilla sammanfattning över kriget som sådant eller hur det inleddes, eller någonting som berättar något om det politiska eller ens vilka de inblandade länderna är - kanske något filmen förutsätter att alla ska känna till, men jag är inte lika säker på att alla verkligen har allt det i färskt minne.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska. Det finns också syntolkning för synskadade på engelska, vilket säkert är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det kanske mer tveksamt hur många synskadade som kan engelska obehindrat för att få fullt utbyte av det spåret. Bildkvaliteten är så bra man kan förvänta sig efter omständigheterna. Ljudkvaliteten är mycket bra, men det är en framtung ljudmix där väldigt mycket ligger i centern och bakhögtalarna används högst sporadiskt. Det finns textning på de skandinaviska språken, franska, spanska samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man valt att spela filmen visas först skriftlig anti-piratpropaganda i fem sekunder. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Det enda bonusmaterial som finns är en halvtimmeslång bakom kulisserna-dokumentär, som enligt uppgift visats på bio efter filmen på vissa håll i världen (men dock inte i Sverige). Där berättar Peter Jackson om processen med att restaurera, färglägga och spela in ljud till materialet, liksom om intervjuerna med krigsveteraner och urvalet av material. Det är ganska intressant, och här finns en hel del matnyttigt att hämta. För ovanlighetens skull slipper vi också den annars så vanliga ryggdunkande och skrytande stilen, utan vi får höra allt objektivt och osentimentalt. Det uppskattar jag, och det är värdefullt att få en inblick i den mödosamma processen kring filmens tekniska produktion. Men bakom kulisserna-programmet tar uteslutande upp tekniska aspekter, och här nämns ingenting om filmens bakgrund, inriktning eller upplägg; och heller ingenting om första världskriget i sig. Tyvärr har bonusmaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text för hörselskadade vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 20 februari 2020
Senast uppdaterad: 20 februari 2020

Recensionen har lästs 1419 gånger av 798 personer, sedan den 20 februari 2020