Toby Esterhase - David Dencik Percy Alleline - Toby Jones
Peter Guillam - Benedict Cumberbatch Ricki Tarr - Tom Hardy
Control - John Hurt Irina - Svetlana Khodchenkova
Jerry Westerby - Stephen Graham Polyakov - Konstantin Khabensky
Connie Sachs - Kathy Burke Mendel - Roger Lloyd-Pack
Oliver Lacon - Simon McBurney Belinda - Amanda Fairbank-Hynes

Den brittiska författaren David Cornwell (född 1931) har huvudsakligen blivit känd under pseudonymen John le Carré. Han jobbade tidigare inom den brittiska underrättelsetjänsten MI6, och har under sin långa karriär givit ut ett stort antal spion- och deckarromaner med start 1961. Flera av hans romaner handlar om underrättelsechefen George Smiley, däribland den bästsäljande och kritikerrosade Tinker, Tailor, Soldier, Spy som gavs ut 1974. Titeln kommer från en i England populär barnramsa som tros ha sitt ursprung från 1600-talet, och 1979 gjordes en TV-serie baserad på romanen. 2011 gjordes en brittisk-fransk-tysk filmversion i regi av Tomas Alfredson, som tidigare bl.a. legat bakom Låt den rätte komma in. Manuset skrevs av det gifta paret Bridget O'Connor och Peter Straughan, och John le Carré var själv exekutiv producent. Tinker Tailor Soldier Spy blev nominerad till tre Oscars inför Oscarsgalan 2012 för bästa manus efter förlaga, manliga huvudroll (Gary Oldman) och bästa originalmusik, men den vann ingen av dem. Nu har filmen släppts på DVD.

1973 skickar den brittiska underrättelsetjänsten MI6s chef Control agenter till Ungern för att ta reda på namnet på en mullvad som enligt rykten ska finnas inom underrättelsetjänsten, men det slutar med en internationell skandal som tvingar både Control och hans högra hand George Smiley att gå in pension. Control dör strax därpå. När ytterligare agenter träder fram och hävdar att mullvaden bara skulle vara toppen av isberget blir George Smiley ombedd att komma tillbaka till MI6 för att komma till botten med uppgifterna om att det sedan länge ska finnas en högt uppsatt mullvad planterad av Sovietunionen inom ledningen på MI6. Han inleder utredningen, och får reda på att Control hade fem heta kandidater till vem som är mullvad...

Jag har tyvärr inte läst John le Carrés roman och heller inte sett den klassiska TV-serien från 1979. Därför har jag ingenting att jämföra med, och det hade sannolikt varit en fördel att ha läst boken för förståelsens skull. Men efter alla lovord och priser filmen fått hade jag höga förväntningar inför Tinker Tailor Soldier Spy. Delvis infriades dem och delvis inte. Det här är inte min favoritgenre och brittisk underrättelsetjänst är en i mina ögon ganska tråkig miljö. Men storyn är utan tvekan intressant, och filmen ger en fascinerande och realistisk inblick i underrättelsetjänst och i människors psyken. Det är trovärdigt och övertygande, och filmen har ett påtagligt djup. Stämningen är också makalös, med en mycket fin lågmäld stil helt befriad från allt vad övertydlighet heter. Det märks att Tomas Alfredson lagt mycket tid på detaljer, för här finns en otrolig detaljrikedom där ingenting lämnats till slumpen och varenda liten detalj finns av en anledning. Det är finstämt, lågmält och fascinerande.

Men ack så kryptiskt det är... För tyvärr har Tinker Tailor Soldier Spy blivit lite för lågmäld i mina ögon, och det är en rörig och invecklad film där man måste vara hyperkoncentrerad varenda sekund för att inte missa någon subtil ledtråd. Här får vi inga givna svar, får inte skrivet någonting i pannan och får inga som helst övertydliga ledtrådar. Det är istället väldigt kryptiskt, lågmält och diskret, där man måste vara uppmärksam hela tiden för att förstå allt som egentligen händer. I slutändan förstod jag visserligen det mesta, men en del lyckades jag inte få klarhet i och det var säkert många ledtrådar jag missat. Jag ogillar visserligen övertydlighet lika mycket som de flesta andra, men det borde gå att få till en gyllene mellanväg utan att överdriva åt andra hållet. Det förekommer också många tidshopp och tillbakablickar, och det är inte alltid helt logiskt när så sker. Oftast förstår man när det rör sig om tillbakablickar, men vid några tillfällen är det inte alls solklart.

Det är också ett stort persongalleri med många rollfigurer, och många av dem är närmast omöjliga att hålla isär. När filmen tog slut var det bara tre personer jag verkligen kom ihåg namnet på och visste vilka de var. De flesta förblir också tämligen endimensionella, och vi får inte veta mer än det allra mest nödvändigaste om någons privatliv. Den enda som egentligen hinner få något nämnvärt djup är Smiley, och även där är det begränsad information vi erbjuds. Särskilt spännande blir det aldrig, utan filmen lyckas aldrig riktigt att beröra mig och därför förblev jag också tämligen likgiltig över vem mullvaden egentligen var. Tempot är ganska lågt, och filmteamet tar god tid på sig att presentera handlingen och premissen. Särskilt under mittpartierna blir det onödigt segt, medan inledningen där rollfigurerna borde ha introducerats går betydligt snabbare. Jag önskar att filmen kunnat ha ett jämnare tempo, och lagt mer tid på att presentera vilka alla var istället för att förutsätta att man nästan vet det. Då hade en del scener mot mitten istället kunnat trimmas ner, och ändå behålla samma längd på filmen. Men trots det låga tempot och att det bitvis känns en smula oengagerande så blir det aldrig tråkigt. Filmen lyckas överlag att behålla mitt intresse, och det är fascinerande, intressant och oerhört finstämt.

Fotot är utmärkt, och den alltid lika lysande filmfotografen Hoyte von Hoytema levererar ett fantastiskt avskalat foto, med enormt sinne för detaljer, ljussättning och stämning. Tidskänslan är perfekt, och det känns och ser ut som 1970-tal in i minsta detalj. Det är också bra musik och klippningen är överlag bra. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och filmen erbjuder en fantastisk ensemble med mängder av lysande skådespelare som alla gör mycket bra ifrån sig. Gary Oldman är utmärkt i en lågmäld och imponerande rollprestation som Smiley, där minspel och gester betyder minst lika mycket som konkreta repliker. Colin Firth är som vanligt bra, och faktum är att det inte finns en enda bristfällig rollprestation i denna imponerande ensemble.

När jag såg Tinker Tailor Soldier Spy på bio blev jag ganska besviken, då jag helt enkelt hade förväntat mig så mycket mer. Det var absolut värdefullt att se om filmen på DVD, för jag förstod mer den andra gången och upplevde därmed också filmen lite bättre. Och visst är det en bra och välgjord film. Men det beror ärligt talat mer på den fantastiska stämningen, det makalösa fotot och de klockrena skådespelarinsatserna än själva manuset och storyn. Att Tomas Alfredson är en mycket skicklig regissör råder ingen tvekan, men jag är inte riktigt lika imponerad över de båda manusförfattarna; då allting blivit lite för lågmält och tillkrånglat för sitt eget bästa. Förmodligen blir det mindre rörigt och mer engagerande om man antingen läst boken eller sett miniserien, och därmed vet sedan innan vad det egentligen handlar om. Men även fast det är en bra och fullt sevärd film, så saknar jag det där lilla extra som belönar tittarna för att de faktiskt varit uppmärksamma och hängt med i den invecklade intrigen och det enorma persongalleriet. Därför blir också en hyfsat stabil sjua det enda rättvisa betyget, och även om det på intet sätt är dåligt så hade jag väntat mig mer av en så omtalad och prisbelönad film.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text; inte ens vid icke engelskspråkig dialog vilket gör att filmen i praktiken inte kan ses otextad. Det finns heller ingen text för hörselskadade på något språk. Textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller ganska hög klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan ett flertal trailers visas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stilren och effektfull.

Som extramaterial återfinns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Tomas Alfredson och huvudrollsinnehavaren Gary Oldman. Det är hyfsat intressant, och i synnerhet Tomas har en del matnyttig information att komma med. Men det blir ibland lite för tunt med information, och uppenbarligen har dessa båda herrar haft lite för lite konkret att säga då de är tysta i hyfsat långa partier. Kommentatorspåret innehåller dessutom inget filmljud överhuvudtaget, så därför blir det ganska tråkigt att då och då tvingas titta på bilderna i total tystnad i någon minut. Förmodligen hade det blivit bättre och mer innehållsrikt om även någon av manusförfattarna kunnat göra Tomas och Gary sällskap vid kommentatorspåret. Nu är ju Bridget O'Connor tyvärr inte längre i livet, men hennes man och tillika den andra manusförfattaren Peter Straughan lever i allra högsta grad. Därefter återfinns intervjuer på totalt ca 25 minuter med skådespelarna Colin Firth, Gary Oldman och Tom Hardy samt regissören Tomas Alfredson och manusförfattaren Peter Straughan. Av någon märklig anledning har dock själva frågorna och intervjuaren klippts bort, utan istället visas en textskylt med rubriker mellan varje "fråga". Det kan ibland upplevas en smula avhugget och konstlat, och det hade känts mer levande att faktiskt få höra frågorna ställas. Intervjuerna är ändå hyfsat intressanta och en del matnyttig information tas upp, men de går inte riktigt in tillräckligt på djupet och ibland blir det onödigt mycket skryt över de inblandade. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket är beklagligt. Även för personer med fullgoda engelskakunskaper kan avsaknaden av text ställa till med problem; främst då Tom Hardy pratar snabbt och närmast mumlar under intervjun.

Recensionen skriven: 24 maj 2012
Senast uppdaterad: 25 maj 2012

Recensionen har lästs 3612 gånger av 2188 personer, sedan den 24 maj 2012