Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Alexia/Adrien - Agathe Rousselle Vincent - Vincent Lindon
Justine - Garance Marillier Rayane - Laïs Salameh
Alexias mamma - Céline Carrère Alexias pappa - Bertrand Bonello
Jeantet - Mara Cisse Charrier - Marin Judas
Sissoko - Diong-Kéba Tacu Alexias läkare - Florence Janas

Som liten flicka råkar Alexia ut för en svår bilolycka, och får inopererad en platta av titan (titane på franska) i huvudet. Många år senare livnär hon sig som lättklädd dansör på bilmässor - men när någon blir lite för närgången tvekar hon inte att snabbt och effektivt döda personen. När polisen börjar komma henne på spåren hittar hon snabbt på att klippa av sig håret och klä ut sig till en man, för att likna den pojke som varit försvunnen i 10 år sedan han var i 7-årsåldern - och Adriens pappa tar emot henne som hans son, utan att ställa några frågor och utan att vilja göra DNA-test...

Det här är en minst sagt udda film. Titane liknar inget man någonsin sett, samtidigt som den ändå är mänsklig och med värme. Det är originellt och tillspetsat, men trots sin annorlunda intrig och stil är det ändå en tilltalande film. Det är sannerligen inget som passar alla, och en del kommer nog finna detta närmast olidligt, men jag kan inte låta bli att tycka om filmen. Det är väldigt annorlunda och med intressanta och nyanserade rollfigurer. Premissen är tämligen svårköpt, och sammantaget är det här något man aldrig tidigare skådat - på gott och ont.

Trots sin bisarra premiss är det engagerande och fängslande, och det är både charmigt, obehagligt och otäckt; ibland till och med på samma gång. Jag uppskattar den lyckade blandningen av flertalet olika genrer - här finns både drama, thriller, skräck och diverse annat, men det fungerar bättre än väntat då det finns något för de flesta. Därför kan man inte låta bli att sitta klistrad framför TV:n, fastän man lika ofta är konfunderad och knappt förstår vad som pågår. Det är stämningsfullt och avskalat, samtidigt som det är tillspetsat och väldigt visuellt. Det låter annorlunda, och det är det också - kanske mer annorlunda än de flesta har sett på film på ganska många år...!

Paradoxalt nog är det just den udda premissen som är både filmens storhet och fall. För det här är minst sagt svårköpt, och det förekommer en hel del frågetecken och möjligtvis också logiska luckor - svårt att säga, då det helt enkelt är så skruvat att man inte riktigt förstår vad Julia Ducournau har tänkt sig. Det blir lite för udda för min smak, men samtidigt ändå engagerande och berörande på ett annorlunda sätt. Dessutom är det våldsamt och blodigt, men jag är tacksam över att filmen trots allt har en kvinnlig regissör; för annars hade den sannolikt spelat ännu mer på våldet och blodet än vad som nu blivit fallet. Men det förekommer ett par nakna scener för mycket, som jag inte tycker riktigt tillför något.

Titane är en mycket välgjord film, med utmärkta skådespelare och ett snyggt foto, men som ibland fokuserar lite för mycket på våldet och nakna scener. Det är en originell och skruvad film, men som ändå någorlunda håller ihop logiskt och är intressant och fängslande. Man kan knappt slita blicken från TV:n, samtidigt som man blir konfunderad och inte riktigt förstår vad regissören velat säga med filmen. Det är kort sagt en svår film att bedöma och betygsätta, men då man ändå sitter klistrad hela tiden kan jag inte låta bli att bli imponerad; trots att det blir lite för mycket av det goda och att filmen är lite för udda för sitt eget bästa. Men jag väljer trots allt en svag åtta i betyg, och det är en film som inte kommer att tilltala alla men som trots allt inte kommer lämna någon oberörd - och det är kanske bra nog i dessa tider, och med en så originell film.

Recensionen skriven: 1 juni 2023

Recensionen har lästs 761 gånger av 514 personer, sedan den 1 juni 2023