Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Agent Cooper - Kyle MacLachlan Donna - Lara Flynn Boyle
Sheriff Truman - Michael Ontkean Shelly - Mädchen Amick
Bobby - Dana Ashbrook Audrey - Sherilyn Fenn
James - James Marshall

Den prisbelönade succéserien Twin Peaks, som visades på amerikansk TV i två säsonger mellan 1990 och 1991, har många väntat på DVD-boxar med. Efter att säsong 1 släpptes för flera år sedan, har den andra säsongen blivit uppskjuten gång på gång. Men den första halvan av säsong 2 släpptes i januari (tidigare recenserad här), och nu när den andra halvan också släppts på DVD, innebär det att samlingen äntligen är komplett och hela serien finns tillgänglig på DVD. Avsnitten på den här boxen fortsätter där den första boxen slutade, och när vi nu kommer in i handlingen är mordet på tonårstjejen Laura Palmer uppklarad och mördaren identifierad. Men det betyder inte att mysterien i den halvstora staden Twin Peaks är över... FBI-agenten Dale Cooper är fortfarande avstängd från FBI efter händelserna i första halvan av säsongen, och får istället tills vidare jobb på den lokala polisstationen i Twin Peaks. Det visar sig att polisen behöver all hjälp de kan få, efter att den försvunna f.d. FBI-agenten Windom Earle dyker upp i samhället, och börjar "roa sig" med att mörda folk på löpande band.

Till avsnitten i denna box är det mesta sig likt gentemot den tidigare boxen, vilket innebär att serien fortsätter med sin mystiska och övernaturliga stil. Det skiljer sig ganska markant gentemot säsong 1, där vi mestadels bara såg svara antydningar till övernaturliga händelser, och det mesta hellre kretsade kring relationer och med jordnära händelser. I mina ögon är det utan tvekan en nackdel, och serien hade tjänat på att fortsätta i samma stil som de första avsnitten. Men det finns ännu ett problem med de här avsnitten, gentemot den första halvan av säsongen. Nu när mordet på Laura Palmer är uppklarat, så innebär det tyvärr att en del av drivkraften och "katalysatorn" som förde handlingen framåt har försvunnit. Det gör att serien ett tag går lite på tomgång, och engagerar inte på samma sätt längre. Visst är det obehagligt med mord, men så länge det bara drabbar personer som man aldrig lärt känna och som förblir obekanta för tittaren, så griper det helt enkelt inte tag i tittarna på samma sätt. Visserligen blir det bättre mot slutet av serien - då blir det mer personligt, och mer intressant. Men förbättringen händer tyvärr för sent, vilket gör att jag känner mig tvingad att sänka betyget till en stark femma istället. Fortfarande är serien dock utan tvekan sevärd, och har man sett alla avsnitten hittills, råder det ingen tvekan om att man bör se klart serien. Förvänta er dock inga stordåd, för serien har inte längre riktigt samma charm och stil som den första säsongen.

Recensionen skriven: 29 juni 2007
Senast uppdaterad: 30 juni 2007

Recensionen har lästs 3736 gånger av 2018 personer, sedan den 5 december 2007