Kortfattade recensioner

Kristina - Lisa Carlehed Karl-Oskar - Gustaf Skarsgård
Ulrika - Tove Lo Lill-Märta - Kerstin Linden
Judit - Sofia Helin Petrus - Rasmus Lindgren
Anna - Lena Strömdahl Elin - Nova Salmi-Wikander
Johan - Harald Knutsen-Öy Harald - Noah Härling
Pastor Jackson - Laurence Kinlan Wichahpi - Díana Bermudez

Året är 1849, och i Ljuders socken i Småland är det - liksom på många andra håll i landet - fattiga och svåra tider. Svälten slår hårt mot Karl-Oskar, hans fru Kristina och deras tre barn. De har ingen mark som går att odla på, nästan inga pengar och är nära svältgränsen varje dag. Karl-Oskar har börjat fantisera om att flytta till Amerika, där man &får mark att odla på gratis" och där ingen är fattig. Kristina är inte lika såld på idén, men efter en tragedi i familjen går hon trots allt med på att satsa sina sista slantar på biljetter till en minst sagt instabil båt över till USA. Att ingen av dem talar engelska får de lösa senare, och Kristina blir heller inte förtjust när hon upptäcker att hembygdens ökända hora Ulrika också är ombord på samma båt...

Jag har tyvärr ännu inte sett Jan Troells klassiska filmer från 1971 och 1973, och har därför inget att jämföra med. Men nya Utvandrarna är hursomhelst en riktigt bra film, som förhåller sig någorlunda trogen till Vilhelm Mobergs böcker samtidigt som den upplevs modern och där det går att hitta många paralleller även i modern tid. Att göra en enda film baserad på alla fyra böcker känns egendomligt, men det fungerar bättre än väntat då det väsentliga ändå hinns med. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är tänkvärt och trovärdigt, och periodvis är det mycket berörande. Ibland är det helt omöjligt att hålla tårarna borta, och här finns många bottnar.

Rollfigurerna är intressanta, men här ligger fokus helt klart på Kristina och allt skildras utifrån hennes perspektiv. Karl-Oskar hinner förvisso få några nyanser, men blir lite mer undangömd och tidvis även endimensionell. Det är lite synd att man inte kunnat få båda huvudrollerna nyanserade och djupsinta, men jag uppskattar trots allt det nya fokuset på Kristina - det ligget helt rätt i tiden, och att fokusera huvudsakligen på Karl-Oskar hade inte alls fungerat i dagens läge. Det är mörkt och dystert, men ändå med ett visst framtidshopp och vissa ljusglimtar - en bra lösning för att det inte ska bli för becksvart, men ändå hålla det realistiskt och jordnära.

Men trots att filmen bygger på alla fyra romaner i serien, så kan jag ändå inte låta bli att känna att filmen blivit i längsta laget. Särskilt i en biosalong utan paus, så blir det lite mycket med en film på två och en halv timme. Ibland blir det också något utdraget och repetitivt, och det borde ha gått att korta ned filmen med upp till en kvart utan större svårigheter. Trots allt är tempot ibland relativt lågt, och somliga kan säkert rentav anse det tråkigt, och med en något kortare längd skulle det förmodligen bli lite mer händelserikt och tempot skulle upplevas högre. Vid några tillfällen känns det också något översentimentalt, i synnerhet mot slutet.

Det känns till en början lite märkligt att ingen i eller från Småland faktiskt talar småländska, utan att det uteslutande är rikssvenska som gäller. Samtidigt förstår jag logiken i att inte vilja låsa fast sig till just de här personerna, utan göra en mer allmängiltig film med samtida paralleller - och efter en stund vänjer man sig vid avsaknaden av dialekter. Ett lite större problem är att språket upplevs för modernt för att vara mitten av 1800-talet, vilket skär sig lite mot bilderna vi får se.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Lisa Carlehed - dotter till dubbningsveteranen Ingemar Carlehed, som även började sin karriär med några dubbningsroller på 1980-talet - utmärkt i huvudrollen som Kristina. Gustaf Skarsgård är riktigt bra som Karl-Oskar, men får helt klart mindre att arbeta med. Tove Lo är också mycket bra i sin skådespelardebut, i en ganska svår roll som Ulrika. Fotot är också utmärkt, med ett imponerande sinne för detaljer och mycket vackra bildkompositioner.

Utvandrarna är överlag en riktigt bra film, som är mörk och dyster men ändå inte helt utan hopp. Det är grådassigt, men ändå vackert. Fängslande och fascinerande. Förvänta er inte att den strikt ska följa Vilhelm Mobergs böcker, för det gör den inte, men om man ser på det här som en ny film och ett nytt verk så fungerar det riktigt bra. Mitt betyg stannar på en mycket svag åtta, och det är en väldigt välgjord film som är väl värd att se; bara man inte förväntar sig att allt ska vara som i böckerna eller mest troligt heller inte som i Jan Troells filmer och TV-serier.

Recensionen skriven: 13 januari 2022

Recensionen har lästs 1407 gånger av 753 personer, sedan den 13 januari 2022