Manusförfattare: David Leland
Lorenzo - Hayden Christensen Pampinea - Mischa Barton
Gerbino - Tim Roth Ghino - Ryan Cartwright
Filomena - Rosalind Halstead Elissa - Kate Groombridge
Dioneo - Christopher Egan Greve Dzerzhinsky - Matthew Rhys
Alessando Felice - Rupert Friend Syster Lisabetta - Silvia Colloca

En av Italiens mest kända och inflytelserika författare genom tiderna var Giovanni Boccaccio (1313 - 1375), som blev mest känd för den mycket framgångsrika samlingsromanen The Decameron som skrevs år 1353 och var en samling av 100 olika kortromaner. Verket har filmatiserats ett flertal gånger - ibland ganska bokstavligt, och ibland i lite friare form. Till det sistnämnda exemplet hör den italiensk-brittisk-franska samproduktionen Virgin Territory från 2007, som skrivits och regisserats av brittiska David Leland. Handlingen utspelas i och kring Florens i Italien under 1300-talet, precis när pesten härjade som värst. Den unga Pampinea ska gifta sig med den ryska greven Dzerzhinsky i ett arrangerat äktenskap, fastän ingen av de har träffats tidigare. Uppbådet kring händelserna blir så stora att Pampinea har svårigheter att behålla sin oskuld innan bröllopet, och bestämmer sig därför för att fly till ett kloster fram tills bröllopet - i ett kloster kan man knappast bli frestad att ha sex. Men just det här klostret och i synnerhet dess nunnor råkar inte vara som alla andra... I klostret gömmer sig också den unga killen Lorenzo, som gömmer sig från den elake Gerbino som vill mörda honom efter att han vunnit över honom i ett spel. I klostret kommer Lorenzo i kontakt med Pampinea, och de delar en kyss medan han har förbundna ögon, och därför inte vet vem hon är.

Jag har inte läst den mardrömstjocka litterära förlagan, och därför kan jag inte bedöma hur väl den håller sig till den. Logiskt sett bör det dock bara vara mycket löst baserat på den, då det knappast är realistiskt att basera en film på en samlingsbok innehållande 100 olika noveller. Kanske är det den litterära förlagan som ställt till det för Virgin Territory, för tyvärr har filmen blivit mycket rörig. Det är många rollfigurer som syns till, och de flesta får vi inte veta mycket mer om än namnet. Därför är det svårt att hänga med i vad som egentligen händer, och i slutändan gör det tyvärr att man inte bryr sig om de flesta karaktärer. Det är tråkigt, för det finns onekligen en bra kärna och grundstoryn är egentligen ganska lovande. Manusförfattaren verkar tyvärr inte känna till det klassiska begreppet "kill your darlings", och borde verkligen ha följt det rådet. Om man tagit bort ett antal onödiga rollfigurer, och låtat relationen mellan Lorenzo och Pampinea stå i centrum, så hade sannolikt filmen blivit riktigt bra. Filmen har marknadsförts som en romantisk komedi, och för att det ska lyckas krävs logiskt sett rikliga mängder av humor och romantik. Men den lilla detaljen verkar David Leland ha glömt bort. För det här är helt enkelt inte speciellt roligt. Allting är visserligen gjort med glimten i ögat, oh en del rollfigurer har en del fyndiga repliker, men jag skrattade aldrig högt under hela filmen. Mer än till småfniss (i bästa fall) och leenden går det aldrig. Särskilt mycket till romantik finns ärligt talat heller inte. Det blir lite romantiskt under några scener mellan Lorenzo och Pampinea, i synnerhet under filmens sista halvtimme, men de tillfällena kan lätt räknas på ena handens fingrar. En romantisk komedi som inte innehåller vare sig komik eller romantik låter inte särskilt lyckat, och inte blir det bättre av den röriga storyn med så många rollfigurer att ingen människa lyckas att hålla isär alla. Men dessbättre blir det inte fullt så illa som det låter, och i grund och botten är det en intressant och genomtänkt historia.

Trots låg budget är filmen välgjord, med snyggt foto och några snyggt koreograferade svärdstrider. Kostym och smink håller också hög kvalitet, och filmen lyckas någorlunda att förmedla tidskänsla från 1300-talet. Jag tror inte för en sekund att det verkligen var eller såg ut så här på den tiden, men det här är trots allt en påhittad lättsam historia och då finns det inga skäl att det nödvändigtvis ska vara historiskt korrekt. Vissa friheter måste man trots allt få tag sig, även om det är en historisk film. Jag kan inte påstå att jag stortrivdes under de dryga 90 minuter som filmen räckte, men samtidigt blev det aldrig tråkigt och jag lyckades utan problem att hålla mig vaken under hela tiden och ville heller inte stänga av den. I synnerhet under den första halvan blev jag riktigt besviken över avsaknaden av humor, något åtminstone jag väntar mig vid en komedi. Men det som räddar Virgin Territory är i synnerhet den sista dryga halvtimmen - då blir rollfigurerna färre, och den röda tråden tydligare. Då blir det också mer romantiskt, och storyn blir riktigt intressant då man faktiskt börjar bry sig om vad som ska hända och hur allting ska sluta. I slutet har manusförfattaren haft vett nog att fokusera på triangeldramat mellan Lorenzo, Pampinea och Gerbino - som han borde ha gjort från första början - och då blir det faktiskt riktigt vettigt. Därför blir Virgin Territory trots allt fullt sevärd, och en någorlunda trevlig upplevelse. Men den borde helt enkelt ha blivit bättre med samma grundstory. Med mer humor, mer romantik, färre rollfigurer och större fokusering på det relevanta i historien hade den här haft potential att bli en mycket bra film. Nu stannar det på godkänt, och anledningen till att den ens blir så bra beror på den lyckade sista halvtimmen.

DVD-utgåvan är mycket enkel, och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär minimala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är textad på de fyra skandinaviska språken. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Det finns inte ens någon regelrätt huvudmeny på skiva, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp hoppar man istället tillbaka till språkvalsmenyn. Det är ett egendomligt och lite irriterande begrepp, och jag förstår inte riktigt logiken bakom att göra allting så här enkelt. Därför finns det av förståeliga skäl inte ens en scenvalsmeny, utan för att hitta åt olika scener måste man navigera själv genom knapparna på fjärrkontrollen efter att filmen startat. Det här medför också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan textning. Vill man se Virgin Territory otextad måste man istället välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten manuellt via fjärrkontrollen efter att filmen har börjat. Avsaknaden av huvudmeny medför också att det inte finns något som helst extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, då den amerikanska DVD-utgåvan (och troligen även andra länders) enligt uppgift har en del extramaterial.

Recensionen skriven: 3 mars 2009
Senast uppdaterad: 4 mars 2009

Recensionen har lästs 3508 gånger av 1933 personer, sedan den 3 mars 2009