Regi: Stephan Apelgren
Manusförfattare: Stefan Karlsson, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace Frank Borg - Jacob Eklund
Malm - Mats Eklund Carina - Sara Nilsson
Cleo - Nadja Qrunell

Dags för ännu en film i den senaste Wallander-serien - nu handlar det om den tolfte och näst sista filmen i den här serien. Precis som de flesta tidigare är filmen inte baserad på någon av Henning Mankells, utan är nyskriven utifrån en grundstory som Henning Mankell hittat på speciellt för filmen. Den här gången blir en kvinna ihjälskjuten utanför den restaurang som hon äger, och till råga på allt så blir hennes 7-åriga dotter Cleo vittne till mordet. Dottern drabbas (ganska naturligt) av svår chock, och därför har polisen svårt att kunna prata med henne. Därför måste Kurt, Linda och Stefan lösa fallet utan vittnen, och det visar sig snart att fallet kan tänkas ha koppling till organiserad brottslighet i Malmö. Därför får de hjälp av en kriminalinspektör från Malmö-polisen vid namn Frank Borg, som dock visar sig ha en del mycket skumma arbetsmetoder...

Den här filmen blir aldrig lika spännande som den tidigare, men är heller inte lika rörigt. Det är ett någorlunda intressant fall, men även om vi inte får veta vem mördaren är förrän ganska sent så är det heller inte särskilt svårt att lista ut - filmen är med andra ord ganska förutsägbar. Skådespelarna är duktiga, även om ingen utmärker sig alltför mycket. Det som drar ned intrycket är dock att filmen innehåller ett fåtal grova logiska luckor, och ett antal detaljer som gör att filmen inte känns trovärdig. Det behöver inte göra så mycket med andra genrer, men kriminaldramer som inte känns realistiska ger helt enkelt inte så mycket att se - trovärdigheten är trots allt bland det viktigaste när det handlar om kriminalfilmer. Fortfarande är det dock en sevärd film, även om den inte lämnar något bestående intryck. Samma sekund som filmen är över har man glömt det mesta. Med viss tvekan kan den dock vara värd att hyra på DVD. Annars kan man säkert vänta tills den visas på TV - så bra är trots allt inte filmen. Och att köpa filmen måste verkligen vara att kasta pengarna i sjön, för jag kan inte tänka mig att någon kan stå ut att se filmen mer än en gång.

DVD-produktionen är helt och hållet identisk med den förra filmen Blodsband, och därför känner jag inte att jag behöver upprepa det - läs den recensionen för detaljer om DVD-utgåvan, då själva filmen och menyutseendet är det enda som skiljer DVD-skivorna åt.

Recensionen skriven: 7 november 2006
Senast uppdaterad: 7 november 2006

Recensionen har lästs 4544 gånger av 2557 personer, sedan den 5 december 2007