Regi: Susan Montford
Manusförfattare: Susan Montford, baserat på en novell av Edward Bryant
Della - Kim Basinger Kenneth - Craig Sheffer
Chuckie - Lukas Haas Huey - Jamie Starr
Vingh - Leonard Wu Tomás - Luis Chávez
Tammi - Erika-Shaye Gair Terri - Luke Gair

Den mexikanska regissören och manusförfattaren Guillermo del Toro tillhör en av Mexicos mest framgångsrika sådana, och är i Sverige troligen mest känd för den Oscarsbelönade Pans labyrint. Inte lika känt är att han också är producent, och har producerat en rad filmer som han inte själv regisserat. Det senaste exemplet är den kanadensisk-tysk-amerikanska thrillern While She Was Out, som skrivits och regisserats av den skotska regidebuterande Susan Montford och som bygger på en relativt okänd novell med samma namn från 1988 av science-fictionförfattaren Edward Bryant. Här är det dock så långt ifrån science-fiction som vi kan komma, när vi lär känna hemmafrun Della Myers. Hon bor med sina två barn och en våldsam make som hon inte har vågat göra något åt. Dagen före jul inser hon att de saknar en del julklappar, och hon måste därför fara till köpcentret; fastän det fullkomligt kryllar av folk där. På vägen ut från köpcentret stöter hon på medlemmar av ett kriminellt gatugäng, som börjar bråka med henne. När köpcentrets säkerhetsvakt kommer för att hjälpa till, blir han ihjälskjuten av en av ungdomarna. I tumultet som uppstår hinner Della springa till sin bil och fara iväg, men ungdomarna är inte så förtjusta i tanken på att det finns ett vittne till mordet, och följer efter i sin bil. Under den maniska biljakten som följer råkar Della köra fel, och hamnar i ett övergivet bostadsområde där det inte finns någon utväg. Hon kraschar med bilen, och då hennes mobiltelefon har slut batteri kan hon inte göra något. Med mördarna hack i häl har hon inget annat val än att lämna bilen och gömma sig i bostadsområdet - med en verktygslåda från bilen som enda vapen.

Att göra långfilmer baserade på noveller är sällan ett smart drag, då de som regel inte är långa nog att motivera en sådan speltid. Mycket riktigt är While She Was Out också en ganska tunn story, och i grund och botten händer inte så mycket. En stor del av tiden utspelas i det övergivna bostadsområdet, då Della är ensam med de fyra skurkarna. Det blir lite väl utdraget, och det hade inte skadat att utöka handlingen lite med fler miljöer och karaktärer. Det finns också ett fåtal logiska luckor, och rollfigurerna beter sig inte alltid helt trovärdigt. Exempelvis verkar det inte alltför smart att börja mopsa upp sig när kriminella ungdomar bråkar med en, fast å andra sidan var det ju inte lätt att veta att de råkade vara gängmedlemmar kapabla till mord. Trots bristerna har regissören och manusförfattaren Susan Montford dock lyckats att skapa spänning och intresse med enkla medel, och det är lätt att engagera sig i den intressanta handlingen. Man bryr sig om rollfigurerna, och i synnerhet Della, och därför förblir man också intresserad hela tiden. Manusförfattaren har också lyckats att på ett effektivt sätt visa Dellas tillvaro, och därför känns det snabbt som att man känner henne. Filmen är också relativt välgjord, med övertygande foto och ett väl fungerande om än inte alltför originellt bildspråk. Regissören och fotografen har på ett skickligt sätt lyckats att göra en effektiv film till stor del inspelad i mörker, men där det ändå är lätt att se vad som händer. Det är en trevlig omväxling, efter alltför många filmer där man inte ser någonting i mörkerscener.

Skådespelarna är relativt bra, även om ingen lär vinna några priser för de här insatserna. Kim Basinger har haft bättre rollprestationer förut, men spelar trots allt någorlunda trovärdigt och övertygande som Della. Craig Sheffer är också övertygande som hennes allt annat än trevliga man, och Lukas Haas är riktigt bra som gängledaren Chuckie. Luke Gair och Erika-Shaye Gair är också bedårande som de två tvillingarna, och gör imponerande om än små roller. While She Was Out lär knappast vinna några filmpriser i första taget, och jag är också osäker på om någon ens kommer ihåg filmen om några år. Men trots att den överlag fått dålig kritik, så är det inte alls en dålig film. Den förblir spännande och intressant, även fast den periodvis blir lite seg och utdragen; trots en speltid på bara just över 80 minuter. Jag tycker heller inte om slutet, som visserligen är oförutsägbart och oväntat, men som inte alls känns trovärdigt. Med ett mer tillfredsställande slut hade jag sannolikt blivit mer imponerad, men fortfarande är det en ganska bra film som med enkla medel bygger upp och bibehåller spänning med få rollfigurer och få miljöer. Den håller knappast att ses flera gånger, men jag kan absolut rekommendera de flesta att hyra filmen och se en gång. Så pass mycket är den värd, och det ska bli intressant att se vad regissören Susan Montford kan åstadkomma med mer träning och erfarenhet, då While She Was Out definitivt visar på viss potential.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen regelrätt meny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att detinte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket kan vara en nackdel. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Av förståeliga skäl finns heller ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har filmens amerikanska region 1-utgåva en del extramaterial, och därför är det beklagligt att Nordisk Film inte kunnat eller velat licensiera det befintliga materialet även i Skandinavien.

Recensionen skriven: 10 juni 2009
Senast uppdaterad: 11 juni 2009

Recensionen har lästs 3256 gånger av 1743 personer, sedan den 10 juni 2009